دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره ترمز دستی برقی و نحوه عملکرد آن

  • ساناز براتی
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

همه ما با ترمز دستی اهرمی و پدالی آشنا هستیم . اما ممکن است کمتر کسی با مکانیزم سیستم های ترمز دست برقی آشنایی داشته باشد . این سیستم ها در خودروهای مدرن امروزی مورد استفاده قرار می گیرند و نسبت به مدل های قبلی خود عملکرد و مزایای بیشتری دارند.

یکی از فناوری های استفاده شده در خودرو های مدرن ترمز دستی برقی است. این سیستم نمونه کامل تر و مدرن ترمز دست اهرمی و پدالی است که همه با آن آشنا هستند. افزایش استهلاک خودرو ها باعث شد تا طراحان دست به ساخت ترمز دست الکترونیکی بزنند. این ترمز اولین بار بر روی آئودی A8 مورد استفاده قرار گرفت و بعد کم کم گسترش پیدا کرد.

ترمز دستی برقی و عملکرد آن

پیشرفت امکانات در خودرو ها و وجود ترمز دست برقی مشکلات استفاده از ترمز دست اهرمی و پدالی را حل کرده است. این فناوری با عنوان EPB که مخفف Electronic Parking Brake است شناخته می شود. مهمترین و اصلی ترین تفاوت EPB با مدل قدیمی آن قفل چرخ ها با به وسیله کامپیوتر خودرو است.

ترمز پارک برقی و عملکرد آن

این سیستم از دو قسمت الکترونیکی و مکانیکی تشکیل شده است. طراحی بخش الکترونیکی آن را EDIH از زیر مجموعه های شرکت TRW انجام داده است. طراحی بخش مکانیکی نیز به عهده TRW بوده است. با توجه به ویژگی هایی که دارد استفاده از آن ساده و راحت است. در ترمز های دستی قدیمی نیاز به مصرف انرژی و نیروی زیاد بود که این مشکل در ترمز دست برقی وجود ندارد و فقط با فشار دادن یک کلید عمل می کند.

کار با ترمز دست برقی

انواع ترمز دست الکترونیکی

در مجموع دو نوع ترمز دست الکترونیکی داریم: مدل کاملا اتوماتیک و مدل دستی

در مدل کاملا اتوماتیک سیستم به طور خودکار به کار می افتد، بعد از توقف خودرو و خاموش شدن آن ترمز چرخ های عقب عمل کرده و فعال می شود. در اینصورت چراغ خطر بر روی کلید A یعنی اخطار فعال شدن ترمز، روشن می شود. و وقتی که موتور خودرو مجددا روشن شود و دنده بر روی حالت حرکت قرار گیرد با فشار بر پدال گاز سیستم ترمز دستی برقی دوباره فعال می شود و ترمز با آزاد کردن چرخ ها به خودرو اجازه حرکت را می دهد.

  •  آرون گروپس

چگونگی عملکرد ترمز پارک برقی

در مدل دستی، ترمز چرخ ها را به صورت دستی فعال یا غیر فعال می کنند. برای غیر فعال کردن باید کلید A را به سمت پایین (جهت فلش سبز رنگ) حرکت دهید و برای فعال سازی مجدد سیستم اتوماتیک کلید را به سمت بالا (هم جهت فلش قرمز) بزنید.

مزایا و معایب

این مدل مانند دیگر سیستم ها دارای مزایا و معایبی نیز هست.

کارایی ترمز دستی برقی کم شدن وزن خودرو و فضای اشغال شده و پایین آمدن استهلاک قطعات ترمز دست از مزایای این فناوری است. و از معایب این سیستم هزینه بالا تعمیر و نگهداری ان است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *