دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

افزایش مهارت کلامی با تکنیک های کاربردی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

گفت و گو کردن یکی از موثرترین شیوه های برقراری ارتباط است که یک مهارت کلیدی و کاربردی است و ما در این مطلب با معرفی راه های افزیش مهارت کلامی به افراد در برقراری ارتباطات موثر آن ها کمک می کنیم.

همانطور که می دانید بیشتر عمر انسان در اجتماع می گذرد و عملا فرد به تنهایی معنا ندارد، اما نکته مهم تر این است که فرد زمانی می تواند در یک جمع حضور داشته باشد که مهارت برقراری ارتباط را داشته باشد. این روزها نیز جوامع به قدری در حال پیشرفت است که لزوم دارد تا افراد با افزایش مهارت کلامی بتوانند در جامعه افرادی موفق باشند و احساسات و اهداف خود را به شکل تاثیرگذارتری بیان کنند. مهارت های کلامی شامل بخش ها مختلفی هستند و به طور کلی به نوع رفتارهای فرد در جامع اطلاق می شود که به خودی خود تاثیر زیادی در روابط دارد به گونه ای که در جامعه افرادی موفق می شوند که توانایی بالایی در صحبت کردن دارند.

افزایش مهارت کلامی با شیوه های موثر:

همه ما تجربه حضور در جمع های کوچک و بزرگ، دوستانه و کاری را داشته ایم همانطور که می دانید هر یک از این جمع ها ارتباطات خاص خود را می طلبد و افراد باهوش به خوبی می توانند این جمع ها را از یکدیگر تفکیک کنند و با زیرکی بیشتر کلام مناسب در هر یک از این جمع ها را نیز به کار بگیرند. این مهارت یا با تجربه یا با آگاهی به دست می آید و در هر دو صورت فرد در روابط اجتماعی خود بادقت و موفق است. در اینجا با اشاره به شیوه های افزایش قدرت و مهارت کلامی به شما عزیزان کمک می کند تا به شکلی موثرتر در جوامع حضور داشته باشید و توصیه می شود تا ادامه مطلب همراه ما باشید. همچنین در ادامه می خوانید که هوش کلامی به چه معناست و چگونه آن را تقویت کنیم.

افزایش مهارت صحبت کردن

گفت و گو کردن با خود:

برای حضور موثر در یک جمع و بالا بردن مهارت کلامی شما باید اعتماد به نفس کافی را دشته باشید و بدانید که در این جمع هدف چیست و گروه به چه علت تشکیل شده است؟ اگر استرس دارید، دستپاچه هستید، نمی دانید در یک جمع چگونه باید صحبتی موثر داشته باشید و … بهتر است پیش از شرکت در جمع خودتان را بیشتر بشناسید. در خانه و در خلوتتان با خود صحبت کنید حرف هایی که برای شروع گفت و گو مکالمه در جمع می خواهید بیان کنید را به زبان آورید این کار را چند بار تکرار کنید تا بهترین مکالمه با موثرترین واژه های را انتخاب کنید.

توجه کردن به دیگران:

چیزی که در هر جمع می تواند موجب محبوبیت شما شود توجه شما نسبت به دیگران است که نشانه احترام و دقت شما است با وار شدن در یک جمع برای بالا بردن مهارت کلامی ابتدا به دیگران توجه کنید و سعی کنید تمام توجه و تمرکز خود را بر روی مکالمات قرار دهید شما با زیرکی کامل می توانید از میان این مکالمات صحبت های خود را آغاز کنید و تاثیرگذار باشید.

در حال باشید:

برخی با وارد شدن در جمع به فکر گذشته و آینده می افتند و این موجب می شود تا از جمع دور شوند برای داشتن ارتباط موثر باید فکر خود را در لحظه نگهدارید. شما عزیزان می توانید مهارت های ارتباطی را با این ۱۳ راز و تکنیک موثر بالا ببرید که در لینک درج شده اند و مطالعه می توانید کنید.

افزایش مهارت کلامی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کلمات غیر ضروری را به کار نگیرید:

شاید در روابط خود با افرادی مواجه شده باشید که بیش از حد سخن می گویند و از کلمات غیر ضروری در مکالمات خود استفاده می کنند و برداشتی که اغلب افراد از آن ها خواهند داشت زیاده گویی است که چندان خوشایند نیست. همچنین تکرار برخی از واژه های عامیانه در سخنان شما می تواند نشان دهنده عمد تمرکز و عدم تسلط شما باشد بنابراین باید سعی کنید تا برای افزایش مهارت کلامی کمتر از آن ها استفاده کنید.

یک آمادگی ذهنی برای خودتان ایجاد کنید:

مدیریت ذهنی یک شیوه کاربردی دیگر است که با توسل به آن می توانید در روابط خود موفق تر باشید زیرا افرادی که روابط خود را در ذهن مرور می کنند و به آن نظم می دهند اغلب موفق تر هستند و روابط پایدارتری را خواهند داشت.

شنونده خوب بودن:

یکی دیگر از راهکارهای افزایش مهارت کلامی شنونده خوب بودن است در بسیاری از سخنرانی ها و مجالس باید بیشتر به سخنان دیگران توجه کنید تا اینکه بیشتر حرف بزنید. افرادی که بیشتر به صحبت های دیگران توجه  می کنند احترام بیشتری را به دیگران می دهند و این موجب می شود که در برقراری ارتباط ها موفق تر باشند. این راهکار نیز یکی دیگر از راهکارهای بالا بردن مهارت کلامی می باشد.

تاثیر مهارت کلامی

کوتاه و مختصر حرف بزنید:

زیاده گویی نه تنها به برقراری ارتباط های موثر کمک نمی کند بلکه مانعی برای آن است بیان خود را مختصر و مفید ارائه دهید این کار موجب می شود تا تاثیرگذاری کلام شما بری روی دیگران بیشتر شود. ساده گویی در کنار مختصر گویی به شما کمک می کند تا فن بهتر و تاثیرگذارتری داشته باشید.

مهربان بودن با خود :

تعداد زیادی از افراد هستند که به هنگام صحبت در جمع، دستپاچه  می شوند، این افراد معمولا در ذهن شان, رفتار دیگران را به هنگام سخن گفتن تجسم کرده و در نتیچه دچار اضطراب و دستپاچگی می شوند و این موضوع قدرت ذهن را نشان می دهد.

حال در صورتی که شما هم جرو این دسته هستید، در خیلی از مواقع نگاه دیگران در موردتان آنگونه که خود سختگیری دارید، نیست، در حقیقت معیار هایتان برای خود شما سختگیرانه تر بوده و ممکن است دیگران با چنین دیدگاهی به شما و طرز صحبت کردنتان نگاه نکنند.

تقویت مهارت کلامی

نوشتن :

نوشتن می تواند نقش زیادی در نحوه سخن گفتن افراد داشته باشد، منظور از نوشتن اینکه روی یک کاغذ متنی نوشته و به اصلاح و ویرایش آن بپردازید.

برای این منظور می توانید، یک متن طولانی نوشته و سپس آن را مطالعه کنید تا بینید که آیا توانایی خلاصه کردن متن را دارید؟ ضمن اینکه متن تان رسا و بی ابهام است ؟ آیا این متن می تواند مخاطب شما را قانع سازد؟ و بعد تا جایی که می توانید لغات غیر ضروری را حذف کرده و از واژگان بهتر و نیز جملات قانع کننده تر استفاده کنید. از طریق تمرین مکرر و مداوم با استفاده از این روش می توانید مهارت های کلامی خود را بهبود ببخشید.

لغت نامه :

با استفاده از یک لغت نامه و همراه داشتن آن با خود، می توانید با کلمات مختلف به همراه مترادف و متضاد آنها آشنا شوید، در صورتی که دایره واژگانتان وسیع باشد، در هنگام صحبت کردن اعتماد به نفس بیشتری دارید، از آنجا که کلمات ابزار سخن گفتن هستند، بنابراین هر چقدر ابزار صحبت کردن بیشتری در اختیار داشته باشید، محصول بدست آمده بهتر خواهد بود، بنابراین اغلب افرادی که دایره واژگان وسیعی داند، بهتر از دیگران سخن می گویند و سریعتر نیز مخاطبانشان را قانع خواهند کرد.

بالا بردن مهارت کلامی

احساس همدردی کنید:

برای افزایش مهارت کلامی می توانید همدردی بیشتری با اطرافیان داشته باشید افرادی که می توانند احساسات خود را به دیگران منتقل کنند و در مواقع نیاز با دیگران همدردی می کنند اغلب دارای روابط تاثیرگذاری هستند زیرا در قلب ها جای دارند و مورد محبوبیت همه هستند. افزایش مهارت ارتباطی با تکنیک ها و راهکارهایی اصولی در کنار ابزار همدردی می تواند به شیوه ای تاثیرگذار باشد.

مهارت کلامی

در برقراری ارتباط کلامی عوامل مهمی می تواند تاثیرگذار باشد مواردی همچون زبان بدن، شنوده خوب بودن، توجه به خواسته های دیگران، توجه به مسائل روز، توجه به مشکلات جامعه و …. که در یک گفت و گو می تواند موثر باشد. برای بالا بردن مهارت کلامی باید بدانید تا تمرکز خود را بر روی چه موضوعاتی قرار دهید به عنوان مثال توجه و تاکید بر روی مسائلی که به روز هستند می تواند در این زمینه کمک کننده باشد و صحبت های شما را از نظر دیگران جالب خواهد کرد.

در این بخش راهکارهای مهم و کلیدی برای افزایش مهارت کلامی در جامعه ارائه شد هر یک از این راهکارها می توانند موثر باشند و در این بخش با اهمیت و تاثیرگذاری مهارت های کلامی نیز بیشتر آشنا شدید که این روزهای در بسیاری از جامعه حائز اهمیت می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *