دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه بازی کبدی و آشنایی با قوانین و فایده های انجام این بازی ورزشی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

بازی کبدی از دسته بازی هایی است که طرفداران خاص خود را دارد ما در این مقاله سعی بر این داریم تا نحوه بازی کبدی،قوانین و حتی فواید انجام این بازی برای بدن را بازگو کنیم با ما همراه باشید.

بازی کبدی که به آن زو نیز می گویند نوعی از بازی است که بیش تر در کشور های ایران، هند و پاکستان رواج دارد و در سال ۱۳۸۱ برای اولین بار مسابقات قهرمانی این بازی برای مردان در سطح آسیا برگزار شده است ما در این مقاله طریقه بازی کبدی را به طور کامل بیان خواهیم.

تاریخچه و نحوه بازی کبدی

کبدی یک بازی بومی و محلی بوده که در بین ایرانیان طرفداران بسیار زیادی دارد؛ بازی کبدی به گونه ای است که نیاز به مهارت و قدرت دارد ولی کم خرج و بی هزینه است و همچنین نیازی به محوطه های بزرگ ندارد و در حیاط خانه ها نیز انجام می شود.

نحوه انجام بازی کبدی

تاریخچه جهانی نحوه بازی کبدی:

بازی کبدی یک بازی بسیار محبوب بین مردم آسیای جنوبی است و تاریخچه این بازی به حدود ۴۰۰۰ سال پیش بر می گردد. این بازی همزمان با بازی های المپیک برلن در سال ۱۹۳۶ در شهر ماهاراشترا توسط هانومان و یا بام به اجرا در آمد و همچنین ریشه این کلمه از وژه کائون بادا گرفته شده و به معنی مبارزه با حریف است.

چگونگی و نحوه بازی کبدی در سال ۱۹۳۶ در هند و در شهر کلکته معرفی شد و فدراسیون این بازی در هند در سال ۱۹۳۸ تاسیس شد و قوانین و مقررات آن نیز در همان سال تصویب گردید.

انجام دادن بازی کبدی در فضاهای کوچک

  •  آرون گروپس

نحوه انجام بازی کبدی:

بازی کبدی این گونه است که تیمی که برنده شیر یا خط شده است حق انتخاب زمین یا حمله را دارد و در نیمه ی دوم بازی نیز بایستی زمین عوض شود و طرفی که در نیمه اول حمله را شروع نکرده است در این مرحله باید آغازگر حمله باشد و تعداد نفرات بازیکن ها در نیمه دوم تغییری نخواهد کرد و بازی ادامه می یابد.

نحوه این بازی بدین گونه است که پس از شروع حمله اگر بدن هر یک از بازیکنان با محدوده خارج از زمین برخورد بایسیتی از بازی خارج شود اما اگر با بدن سایر بازیکنان در محدوده داخل زمین برخورد کند وی نباید از زمین خارج شود. در صورتی که بازیکن از محدوده داخل زمین خارج شود بایستی بازی را ترک کند و یا داور با اعلام شماره او را اخراج خواهد کرد.

گیر انداختن مهاجم حریف

بازیکنی که قصد حمله دارد بایستی به طور مدام کلمه کبدی را ادا کند و اگر قادر به ادا کردن نباشد داور با اعلام سوت او را به عقب بر می گرداند و حمله به تیم حریف داده می شود.

پس از اینکه مهاجم به زمین خودش برگشت تیم مقابل بایستی حمله را شروع کند و اگرچه بیش تر از ۵ ثانیه حمله را به تاخیر بیندازند مجدد حمله به تیم حریف داده خواهد شد. بنابراین هر تیم حمله کننده خود را به ترتیب به میدان می فرستند.

در نحوه بازی کبدی چنانچه مهاجم ها دو قانون بالا را به هر دلیلی نقض کنند داور برگشت آن ها اعلام خواهد کرد و امتیاز را به حریف می دهد.

هنگامی که افراد یک تیم موفق به گرفتن حریف خود شوند و حریف بتوانند از دست آن ها فرار کند و خود را زمین خود برساند نبایستی او را دنبال کنند. ولی اگر مهاجم بدن حریف خود را لمس کرد بایستی او را در زمین خودشان گیر بیندازند تا یک امتیاز بگیرند.

در یک زمان بایستی تنها یکی از مهاجم ها در زمین حریف باشد و اگر تعدادشان به دو نفر رسید داور حمله را متوقف کرده و حمله را به تیم مقابل می دهد. قانون بازی کبدی می گوید که اگر مهاجم ها مجدد این خطا را انجام دهند و به تذکر داور توجه نکنند داور آن ها را به زمین خودشان باز می گرداند و شروع حمله را به تیم مقابل می دهد.

چنانچه مهاجم در زمین حریف خود گیر افتاده باشد و نتواند امتیازی کسب کند و تیم حریف عمدا با بستن دهان او قصد ساکت کردن او را داشته باشند در اینجا داور مهاجم را به زمین خود برمی گرداند و مدافع خطاکار را از بازی اخراج و امتیاز را به تیم حریف می دهد.

هیچ حریفی نباید خودسرانه مهاجم را هل دهد تا او را از خط وسط خارج کند زیرا تنها تنه قانونی مجاز است.

در بازی کبدی تا هنگامی که فرد مهاجم به زمین خود نرسیده است هیچ یک از حریفان نباید از پشت خط میانی جلوتر بیایند و با زمین مهاجم تماس داشته باشند زیرا با این کار داور اعلام اوت می کند و آن ها را از بازی اخراج خواهد کرد.

اگر بازیکنانی که از بازی اخراج شده اند برای کمک به هم تیمی های خود اقدام به گرفتن مهاجم بکنند در اینجا در مورد مهاجم خظای اوت صورت نمی گیرد و حریف هایی که در زمین مهاجم هستند باید به زمین خود برگشته و داور فرصت حمله را به تیم مهاجم خواهد داد.

چنانچه مهاجمی خارج از نوبت خود وارد زمین حریف شود داور به او اخطاری خواهد و اگر این عمل به صورت مکرر تکرار شود نحوه بازی کبدی به داور این اجازه را خواهد داد که به تیم مقابل یک امتیاز بدهد.

انجام بازی کبدی و چگونگی بازی

وقتی که تمامی بازیکنان یک تیم از بازی اخراج شده اند و حق بازی ندارند داور امتیاز لونا که شامل دو امتیاز است از طرف تیم اخراج شده به حریف می دهد. در این بازی بایستی داور اعلام کند که ظرف مدت ۱۰ ثانیه تیم ها در زمین های حضور پیدا کنند و در غیر اینصورت داور یک امتیاز به حریفان خواهد داد و اگر دیرتر وارد زمین شوند داور مجاز است برای هر ۵ ثانیه یک امتیاز به حریف بدهد. اگر مهاجمی بر اثر یک حرکت خطرناک اخطار دریافت کند و یا از طرف اعضای تیم خود راهنمایی شده باشد داور می تواند او را دیسکالیفه کند و برای دو دقیقه یا شاید هم بیشتر از بازی اخراج کند.

اگر امتیاز هر دو تیم یکسان بود بایستی عمل پنج حمله ای انجام شود یعنی از هر تیم پنج نفر مهاجم انتخاب می شوند و به ترتیب حمله ها انجام می شود؛اگر هر یک از بازیکن ها اقدام به قطع خط باک کنند یک امتیاز دریافت خواهند کرد و تعداد مدافع ها به هفت نفر می رسد اگر باز هم امتیازها مساوی شد از قانون حمله ناگهانی استفاده می شود.

در قانون بازی کبدی لیگ طرفی که برنده شده صاحب دو امتیاز لیگ خواهد شد و طرف بازنده نیز هیچ امتیازی به دست نخواهد آورد ولی اگر هر دو تیم امتیاز مساوی داشتند به هر یک از آنها یک امتیاز داده خواهد شد.

نحوه بازی کبدی و مقررات آن

اگر در هنگام بازی نور سالن قطع و یا بارندگی شود که منجر به توقف بازی شود بایستی این باز در آینده دوباره انجام شود.

همچنین مربیان هر تیم نبایستی از سر جای خود بلند شده و سروصدا نمایند بلکه آن ها می توانند در هنگام تایم استراحت به مشورت دادن به اعضای تیم خود بپردازند.

قوانین بازی کبدی

  • با توجه به ماهیت فیزیکی بازی کبدی مسابقات در دسته بندی افراد بر اساس وزن و سن انجام می شود.
  • روش بازی کبدی این گونه است که هر تیم فقط مجاز است از دوازده بازیکن خود هفت نفر را به داخل زمین ببرد.
  • مدت زمان مسابقه ۲۰ دقیقه است و بین هر نیمه نیز ۵ دیقه تایم استراحت به تیم ها داده می شود.
  • بازی کبدی به گونه ای است که دارای ۶ ناظر خواهد بود که شامل داور،دو کمک داور،ثبت کننده امتیاز و دو دستیار او می باشد.
  • داشتن بازیکنان قوی

فواید انجام بازی کبدی:

افزایش سرعت:

این بازی نیاز به بازیکنانی دارد که سرعت بالایی داشته باشند تا دفاع و حمله کنند،سریع تصمیم بگیرند و قدرت استراتژی ذهنی خوبی داشته باشند تا بتوانند پیروز میدان شوند. تمامی اینها در بازی کبدی بستگی به نگه داشتن نفس بازیکن دارد زیرا این کار باعث می شود او سرعتش زیاد شود.

افزایش استقامت:

از آنجایی که نحوه بازی کبدی به گونه ای است که بازیکن بایستی به صورت مکرر کلمه کبدی را  تکرار کند بدون اینکه نفس بکشد باعث افزایش ظرفیت تنفس فرد می شود. کنترل نفس از سوی افراد شکل قدرتمندی از یوگا است و هنگامی که با این ورزش ترکیب میشود در بهبود تمرکز و استقامت تاثیر شایانی خواهد داشت.

نحوه بازی کبدی در خانه ها

افزایش چابکی:

یک سری مهارت هایی مثل دویدن،ضربه زدن،گول زدن حریف برای این بازی نیاز است و این موارد را در هنگام بازی کبدی ناخودآگاه افراد یاد می گیرند.

تقویت حضور ذهن:

در بازی کبدی به مدیریت حرفه ای نیاز دارید به همین علت در طول انجام آن مدیریت بحران،درک ماتریس و حتی استراتژی های حریف خود را درک خواهید کرد و تمامی این موارد اموراتی هستند که شما در طول زندگی روزمره خود نیز بدان نیازمند هستید.

قابلیت انجام چند کار به طور همزمان:

برای افزایش میزان بهره وری ها بسیاری از ما تلاش می کنیم که چندین کار را به صورت همزمان انجام دهیم ولی اکثر اوقات نیز موفق نمی شویم. بهتر است با بازی کبدی آشنا شوید و آن را بیاموزید زیرا این بازی باعث افزایش تمرکز و توانایی شما برای انجام دادن چند کار در یک زمان می شود.

نحوه بازی کبدی در فضاهای کم

افزایش انعطاف بدن:

همانطور که در بازی کبدی قدرت بدنی بالا می رود میزان انعطاف ماهیچه ها و مفاصل نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش هماهنگی بین مفاصل و عضلات بدن:

شما در این روش بایستی سریع تصمیم بگیرید و وارد عمل شوید؛شما باید بفهمید که حریفتان از چه استراتژی می خواهد استفاده کند و با بالاترین سرعت ممکن به عضلات بدنتان فرمان حرکت دهید و در این بازی چون نفستان نیز حبس شده هماهنگی بهتری بین عضلات اتفاق می افتد.

بازی کبدی و فواید آن

کاهش اضطراب و ترس:

بازی کبدی به گونه ای است که شما نفس نخواهید کشید و فرار می کنید و همین سبب می شود تا شما به مرور زمان دل و جرئت هجوم بردن به ترس ها را پیدا کنید؛ذهن شما قابلیت این را پیدا می کند که در مقابل بحران ها مقاومت کند. همچنین این بازی از آنجایی که سرشار از استرس و هیجان است به شما یاد می دهد که چگونه بر استرس ها و نگرانی های خود غلبه کنید.

افزایش میزان اراده:

شما در نحوه بازی کبدی خواهید آموخت که با روحیه قوی به داخل تیم بروید و برای تیم بجنگید و تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا پیروز میدان شوید. این کار باعث افزایش میزان اراده و روحیه شما شده و بدنتان را در برابر تمام چیزها قدرتمند می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *