دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با نحوه مصاحبه شغلی و راز و رمز های موفقیت در آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

مصاحبه شغلی مجموعه ای از مکالمات است که در آن فرد باید مهارت، دانش، تحصیل و ویژگی های اخلاقی خود را بازگو کند و در صورت نیاز رزومه کاری، سوابق تحصیلی و دیگر مدارک مهم را برای بررسی شغلی به مصاحبه گر ارائه دهد.

شاید بسیاری از شما تجربه مصاحبه کاری ناموفق را داشته باشید و با شنیدن نام مصاحبه ترس و اضطراب عجیبی در شما ایجاد می شود که علت آن نداشتن آگاهی و علم کافی به این فرایند است. مصاحبه کاری نیز مانند هر آزمون دیگری دارای قواعد و قوانین خاص خود است و البته باید با دانش و آگاهی همراه باشد و چون خیلی از افراد آگاهی لازم را نسبت به آن ندارند تصور می کنند که فرآیند یک مصاحبه کاری تنها همان روز مصاحبه و همان پرسش و پاسخ است. در صورتی که موفقیت فرد زمانی حاصل می شود که قبل از قرار گرفتن در موقعیت مصاحبه به تمام جوانب فرک کرده باشد و با دانش وارد این جلسه کاری مهم شود.

ویژگی های مصاحبه شغلی موفقیت آمیز:

در بالا به این مطلب اشاره شد که مصاحبه زمانی موفقیت آمیز است که فرد از قبل چاره کار را اندیشیده باشد این به چه معنا است؟ در حقیقت فرد زمانی که تحصیلات کافی، مهارت لازم، تخصص و اندیشه کاری دارد می تواند به راحتی وارد یک مصاحبه کاری شود اما در کنار این موارد مهارت درست صحبت کردن، درست معرفی کردن خود و داشتن تاثیرگذاری گام مهم دیگر در یک مصاحبه کاری است که در اینجا به شما آموزش می دهیم چگونه مصاحبه ای موفق داشته باشید؟

نکات مصاحبه کاری

 

تحقیق درباره شرکت مربوطه:

یکی از گام های ساده و ابتدایی که برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق باید بردارید تحقیق درباره سازمان و شرکتی است که قرار است برای مصاحبه به آن بروید. هر شرکت و سازمانی دارای قواعد و قوانین کاری خاص خود است که شما با زیرکی می توانید نسبت به این قوانین آگاه شوید وخود را با آن ها تطبیق دهید. برای این کار باید درباره نوع خدمات شرکت، فعالیت های عمده، هدف اصلی، مشکلات، قوانین و نیازهای آن مانورو دهید که اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار خواهد داد. بنابراین باید برای موفق شدن در مصاحبه  این کارها را انجام دهید تا بتوانید نتایج دلخواه خود را دریافت کنید.

مقایسه مهارت ها و با نیازهای شرکت:

شما می توانید قبل از مصاحبه شغلی، نام خود را در گوگل جست و جو کنید و رزومه خود را مطالعه کنید زیرا ممکن است قبل از مصاحبه کارفرمای شما نیز این اقدام را داشته باشد. در گام بعدی مهارت های خود را با نیازها و تقاضای این شرکت مورد بررسی و مقایسه قرار دهید برای این کار باید سه گام اصلی بررسی شغل خواسته شده، بررسی سمت خود در مراتب شغلی شرکت، مقایسه کردن مهارت ها با خواسته های این شرکت را مورد بررسی قرار دهید.

آماده کردن پاسخ های مناسب به مصاحبه شغلی

گام بعدی برای مصاحبه کاری موفق آماده کردن پاسخ هایی است که باید ارائه دهید ابتدا باید بدانید که سوالات در چه زمینه هایی هستند و شما چگونه می توانید پاسخ های درستی به آن ها بدهید. یک مصاحبه کاری ترکیب رفتار فرد، رزومه و پاسخ ها است. سوالات مصاحبه عمدتا در موارد زیر می باشد:

  •  آرون گروپس
  • نقاط ضعف خود را نام برید؟
  • خودتان را معرفی کنید؟
  • نقاط قوت خود را نام ببرید؟
  • چرا قصد استخدام در این شرکت را دارید؟
  • موقعیت اجتماعی خود را در سال های آینده چگونه تصور می کنید؟

چگونه در مصاحبه موفق شویم

این دسته از سوالات که در مصاحبه کاری دارای اهمیت هستند و در بیشتر مصاحبات نیز به آن ها اشاره می شود می تواند نوعی امتیاز برای فرد محسوب شود و این زمانی است که قبل از مصاحبه مروری بر آن ها داشته باشد.

توجه به نوع پوشش در مصاحبه شغلی

لباس مناسب مصاحبه کاری چه نوع لباس هایی مناسب هستند؟ این موضوع برای بسیاری از افراد روشن است که نوع پوشش رسمی و مناسب با عرف می تواند در مصاحبه یک امتیاز باشد بنابراین بیشتر افرادی که می خواهند به مصاحبه بروند در اولین قدم به پوشش خود توجه می کنند. به طور کلی باید در پوشش خود از رنگ های خنثی استفادده کنید، پوشش شما حالت رسمی داشته باشد، تمیزی و اتوی لباس نیز شرط دیگر است همچنین لباس شما باید مناسب با عرف جامعه باشد.

مدارک کامل را همراه داشته باشید:

در یک مصاحبه شغلی، باید مدارک شناسایی، مدارک لازم در رزومه را به همراه داشته باشید این کار نشان دهنده دقت و اهمیت شما است. شاید این موضوع یک امتیاز نباشد اما تصور کنید که مدارک لازم را با خود نداشته باشید در این صورت امکان اینکه کار خود را از دست بدهید زیاد خواهد بود.

مصاحبه های شغلی درست

ارتباطات غیر کلامی و کلامی:

این دسته از ارتباطات بسیار حائز اهمیت است زیرا به تاثیرگذاری کلام و ارتباط شما کمک می کند بیش از همه ارتباط غیر کلامی است که باید مورد توجه باشد به عنوان مثال برقراری ارتباط  چشمی یا زبان بدن می تواند نشان دهنده اعتماد به نفس شما باشد.

در یک مصاحبه شغلی، باید فردی هشیار، دقیق، با اعتماد به نفس و جسور باشید همچنین برای داشتن یک ارتباط غیر کلامی درست باید به این نکات توجه کنید: حرکات خود را کنترل کنید زیرا ممکن است تیک های رفتاری در زمان اضطراب داشته باشید، روی میز مصاحبه وسیله قرار ندهید، واکنش های به جا داشت باشید و …

مصاحبه شغلی چه نکاتی دارد

سوال پرسیدن:

 چگونه مصاحبه کاری را نشان دهیم که فردی کنجاو هستیم؟ از قبل سوالات کلیدی و مهمی که نشان دهنده دقت و اهمیت شما است را دسته بندی کنید و در زوز مصاحبه آن ها را بپرسید سوالاتی از این قبیل که شما را فردی فعال نشان می دهد:

  • بهترین معیارهای موفقیت شغلی در شرکت شما چیست؟
  • نحوه استخدامی شما چگونه و بر چه معیار است؟
  • فرصت های پیشرفت کاری کدام اند؟
  • عملکردها چگونه ارزیابی می شوند؟
  • فرهنگ سازمانی بر چه اساس است؟

معرفی ایده ها:

افرای که خود را برای مصاحبه آماده کرده اند می تواند بر روی ایده های حرفه ای تمرکز کنند بی شک هر شرکت و سازمانی به دنبال پیشرفت است و اگر شما بتوانید با ارائه یک ایده یا راه حل توجه کارفرما را به خود جلب کنید قطعا در مصاحبه پذیرفته می شوید.

نکات مهم و کلیدی که در فوق برای موفقیت در یک مصاحبه شغلی برای شما عزیزان و داوطلبان ارائه شد می تواند بسیار موثر باشد بنابراین توصیه می شود تا با استفاده از این تکنیک ها احتمال موفقیت کاری خود را بالاتر ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *