دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

روش های موثر خانگی برای رفع و درمان کک و مک

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مشکلات رایج پوستی به خصوص در میان افراد دارای پوست سفید, کک و مک می باشد. اگرچه روش های زیادی برای درمان کک و مک وجود دارد اما از سالم ترین و موثرترین این روش ها، استفاده از ماسک های طبیعی و خانگی است.

کک و مک به نقاط صاف, گرد و قهوه ایی با اندازه های مختلف است که بر روی پوست ظاهر می شود. براساس عقیده متخصصان پوست کک و مک نشانه ایی از آسیب های پوستی به شمار می رود. عوامل مختلفی سبب این مشکل پوستی می شوند. در این مطلب به روش های موثر برای  درمان کک و مک می پردازیم.

روش های موثر برای درمان کک و مک

درمان کک و مک

کک و مک یکی از صدمات پوستی به شمار می رود که عوامل مختلفی سبب ایجاد آن می شود. قرارگیری بیش از حد در معرض نورخورشید, ژنتیک و عدم تعادل هورمونی از شایع ترین علل کک و مک به شمار می روند. اگرچه کک و مک می تواند در هر قسمتی از پوست بدن ظاهر شود با این حال این عارضه بیشتر در مناطق در معرض اشعه خورشید بروز می کند. رفع کک و مک با روش های مختلفی صورت می گیرد. یکی از این روش ها برداشتن کک و مک می باشد که البته هزینه ی بالایی دارد. از موثرترین روش های کاهش کک و مک می توان به روش های خانگی اشاره کرد. این روش های خانگی علاوه بر کاهش کک و مک هیچ گونه عوارضی برای پوست ندارند. در ادامه با ۱۰ روش موثر خانگی و سالم برای رفع این مشکل پوستی آشنا می شویم.

۱- آب لیمو ترش

علل ایجاد کک و مک بر روی پوست

استفاده از آب لیمو ترش یکی از موثرترین روش ها برای رفع کک و مک و رفع لک های قهوه ایی می باشد. در واقع لیمو دارای خواص روشن کنندگی است که می تواند به خوبی نقاط تیره پوست را سفید کند. برای این منظور آب لیمو ترش را بر روی کک و مک به آرامی ماساژ دهید. سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا آب لیمو بر روی پوست بماند و بعد از آن پوست را با آب ولرم شستشو دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

۲- خامه ترش

یکی دیگر از روش های رفع کک و مک استفاده از خامه ترش می باشد. در واقع اسید لاکتیک موجود در شیر ترش کمک بسیاری در رفع کک و مک به خصوص برای پوست حساس, می کند. برای این منظور توصیه می شود روزانه ناحیه ی پوست دچار کک و مک را با شیر ترش شستشو دهید. در صورت عدم دسترسی به شیر ترش می توانید از خاصیت ماست برای این منظور استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

۳- عسل

درمان کک و مک

عسل یکی از مواد عالی برای محو شدن کک و مک محسوب می شود. این خاصیت عسل ناشی از آنزیم هایی است که به روشن شدن پوست کمک می کنند. علاوه بر این عسل یکی از بزرگ ترین مرطوب کننده های طبیعی به شمار می رود. برای رفع کک و مک توصیه می شود ماسکی از مخلوط عسل و ماست تهیه کنید. این ماسک را روزانه به مدت ۳۰ دقیقه بر روی کک و مک قرار دهید. این کار را تا حصول نتیجه دلخواه تکرار کنید.

۴- پیاز

درمان کک و مک

پیاز یکی از سبزیجات موثر در رفع کک و مک و لکه های قهوه ایی پوست به شمار می رود. این خاصیت پیاز ناشی از گوگرد موجود در آن است. برای این منظور توصیه می شود از پیاز قرمز استفاده شود. پیاز قرمز را برش زده و پوست مبتلا به کک و مک را به آرامی با آن ماساژ دهید. این کار را دوبار در روز انجام داده و تا زمانی که کک و مک رفع نشده اند, ادامه دهید. علاوه بر این پیاز به درمان منافذ باز پوست کمک می کند.

۵- روغن کرچک

یکی دیگر از روش های طبیعی درمان کک و مک, استفاده از روغن کرچک می باشد. این روغن به محو شدن کک و مک کمک می کند. همچنین استفاده از روغن زیتون و روغن ویتامین E نیز برای کاهش لکه های پوست و رفع کک و مک بسیار موثر است.

۶- بادمجان

درمان کک و مک

بادمجان سرشار از آنتی اکسیدان است. از این رو یکی از مواد غذایی موثر در حذف کک و مک پوست به شمار می رود. برای استفاده از این ماده غذایی توصیه می شود بادمجان را به تکه های ضخیمی برش زده و پوست مبتلا به کک و مک را به وسیله آن ماساژ دهید. سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید تکه های بادمجان بر روی پوست بمانند. این روش را روزانه یک بار انجام دهید تا به اثرات فوق العاده آن پی ببرید.

درمان لکه های قهوه ایی پوست

۷- آلوئه ورا و ماست

به منظور رفع کک و مک روی پوست می توانید از ترکیب ماست و آلوئه ورا استفاده کنید، دو تا سه قاشق چای خوری ماست را با یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا ترکیب کرده سپس مخلوط حاصل را بر روی پوست تمیز برای پنج دقیقه ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت پانزده تا بیست دقیقه بماند و در نهایت با آب گرم پوست تان را بشویید، جهت دریافت بهترین نتیجه از این روش هفته ای دو تا سه بار استفاده کنید.

۸- روغن نارگیل و آووکادو

استفاده از ترکیب روغن نارگیل و آووکادو جهت رفع کک و مک گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است، یک عدد آووکادوی له شده را با دو قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کرده و مخلوط حاصل را بعد از تمیز کردن پوست تان به مدت پنج دقیقه بر روی صورت تان بمالید و پس از زمان پانزده تا بیست دقیقه با آب ولرم بشویید، از این روش هفته ای دو تا سه بار کمک بگیرید.

کاهش کک و مک صورت با روش های طبیعی

۹- روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد قارچی علاوه بر کاهش کک و مک صورت از بروز جوش و آکنه بر روی پوست نیز پیشگیری می کند، بنابراین یک تا دو قطره از این روغن را با روغن جوجوبا یا زیتون مخلوط کرده و ترکیب را بر روی پوست تان اعمال نمایید، از این روش درمانی در طول روز چند بار استفاده کنید.

۱۰- موز

این میوه خوشمزه و پرطرفدار به عنوان یک روش عالی برای از بین بردن کک و مک بر روی پوست محسوب می شود زیرا، دارای ویژگی روشن کنندگی است می توانید یک عدد موز را با کمک چنگال له کنید سپس به آن لیمو بیفزایید و ماسک را بر روی پوست اعمال کنید، پس از زمان بیست دقیقه با آب پوست تان را بشویید، هفته ای چهار بار از این روش کمک بگیرید تا به نتیجه دلخواه تان برسید.

از بین بردن کک و مک با راهکارهای خانگی

علاوه بر مواد غذایی بیان شده, دانه های کنجد, ترب کوهی و برخی دیگر از مواد غذایی در درمان کک و مک بسیار موثر می باشند. با اعمال منظم این روش ها بر روی پوست می توان از کک و مک خلاص شد. به علاوه این مواد موجب حفظ سلامتی و زیبایی پوست نیز می شوند، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور با دیگر روش های درمان خانگی و طب سنتی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *