دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی خودرو آریو z300 و نگاهی به آپشن ها و قابلیت های فنی این خودرو

  • ساناز براتی
  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

در میان خودرو های تولید داخلی خودرو آریو z300 از شرکت سایپا به چشم میخورد که در ابتدا خودروی وارداتی با لوگوی z بوده است و بعد از مدتی توسط سایپا مونتاژ شده و وارد بازار شد. این خودرو جذابیت های زیادی ندارد اما با توجه به مصرف کم برای استفاده خانوادگی و روزمره مناسب است.

  کمپانی چینی زوتی تولید محصول جدید خود یعنی خودرو آریو z300 را در سال ۲۰۱۲ آغاز کرد. این خودرو در ابتدای کار با لوگوی z وارد کشور می شد و به صورت وارداتی توسط سایپا به فروش می رسید، ولی بعد از گذشت زمان به صورت مونتاژ شده توسط گروه سایپا و به نام آریو وارد بازار ایران شد. که به دلیل قیمت بالا مورد توجه قرار نگرفت. آریو z300 خودرویی با طراحی ژاپنی است نه چینی به همین دلیل می توان گفت از طراحی نسبتا خوبی برخوردار است.

معرفی خودرو آریو z300

همانطور که اشاره کردیم در ابتدا این خودرو توسط کشور چین و شرکت زوتی ساخته شد و به صورت وارداتی در کشور ما به فروش می رسید که بعد از مدتی مدل جدیدتر آن به نام آریو در کشور تولید شد و با آرم سایپا به بازار آمد.

عملکرد خودرو آریو

طراحی ظاهری و بدنه

خودرو آریو از نمای بیرونی از سادگی خاصی که در محصولات تویوتا به خوبی دیده می شد بهره برده است. قسمت کاپوت جلو صاف و بدون خطوط حجم دهنده طراحی شده است، ولی روی سپر و در راستای چراغ اصلی انحنای نسبتا کوچکی وجود دارد. مدل کلی چراغ اصلی و کشیده شدن آن تا روی گلگیر باعث تقویت شدن حالت اسپرت در آریو شده است. در قسمت جلو پنجره سه فضای خالی و ادوات فلزی براق دیده می شود.

وجود مه شکن های کوچک، داخل فضای خالی و سیاه رنگ در دو طرف سپر و روشنایی روز که داخل کاسه چراغ با وجود لامپ های اصلی مدل هالوژنی طراحی شده، به آریو ظاهری مدرن داده است.

در نمای پشت چراغ های بزرگ و فرم خوب بدنه کمی راضی کننده است. درب صندوق به دلیل اینکه شیشه عقب از شیب ملایمی برخوردار است ، کمی کوچک شده است. از طرفی طراحی کاپوت عقب به این صورت است که خط حجم دهنده سقف را ادامه می دهد. شیشه عقب ثابت بوده و با حرکت در صندوق تغییر وضعیت نمی دهد.نکته مثبتی که در طراحی عقب خودرو آریو وجود دارد بودن چراغ های عقب بزرگ است که مزاحمتی برای کاپوت ندارد و برای حمل بار های عریض دردسر ساز نمی شود. همچنین سپر عقب با چراغ ها کاملا هماهنگ است و دارای چراغ راهنما یا همان شب رنگ است که جذابیت خاصی ندارد.

خودرو آریو z300 و بررسی آن

  •  آرون گروپس

کشیدگی بدنه در نمای کناری به طول ۴.۵ متر با توجه به قیمت آن کمی راضی کننده است. این خودرو در کل دارای بدنه ای ساده است که هیچ خط حجم دهنده ای به طرح اصلی اضافه نشده است. دستگیره ها و آینه بغل تماما فلزی و هم رنگ بدنه هستند اما فریم درها پلاستیکی و سیاه رنگ است. خودرو آریو z300 دارای رینگ استاندارد ۱۵ اینچی است که با توجه به اندازه بدنه کمی کوچک است. ابعاد اصلی آریو شامل طول ۴۵۶۵ میلی متر و عرض ۱۷۶۶ و همچنین ارتفاع ۱۴۸۶ میلی متر با فاصله محور ۲۷۰۰ میلی متری می شود.

طراحی داخلی

در داخل کابین  این خودرو فضای نه کاملا جدید ونه قدیمی به چشم می خورد. قطعات داشبورد از جنس پلاستیک خشک است که از نظر مونتاژ کیفیتی مناسب دارد. و خوشبختانه هیچ صدای از قطعات خودرو اریو z300 در هنگام رانندگی شنیده نمی شود. که امیدواریم بعد از گذشت زمان نیز همانطور بماند.

بررسی خودرو آریو z300در کل کیفیت داشبورد و تو دری ها نشان از ارزان بودن خودرو دارند. فضای کلی کابین طراحی جدیدی ندارد، اما در بعضی از قطعات مثل دنده از طراحی مدرن استفاده شده است. این خودرو دارای داشبوردی نه خیلی خلوت و نه شلوغ است، که پخش تصویری و قطعاتی با طرح چوب و یک فرمان چهار شاخه در آن قابل توجه است.و در کل دارای اتاقی جادار و راحت برای سرنشینان است.

توانایی حرکتی و موتور خودرو

خودرو آریو z300 دارای موتوری ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است. و از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره می برد. قدرت آریو چیزی بین دو عدد ۱۱۲ و ۱۲۴ اسب بخار است که در برخی منابع به ۹۰ کیلو وات یعنی حدود ۱۲۰ اسب بخار اشاره شده است. حداکثر قدرت دور موتور این خودرو ۶۰۰۰ است. اما با توجه به این اینکه نیروی این خودرو توسط یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته منتقل می شود نمی توانیم شتاب و سرعت تعجب برانگیزی را انتظار داشته باشیم. این خودرو دارای باک ۵۵ لیتری است که مصرف آن چیزی حدود ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، که تقریبا رضایت بخش برای مصرف کنندگان است.

تجهیزات رفاهی

امکانات خودرو آریو z300 شامل گیر بکس دستی۶ سرعته، فرمان هیدرولیک، رینگ های ۱۵ اینچ با لاستیک های ۱۹۵/۶، ترمز های دیسکی عقب و جلو، چراغ مه شکن،گرمکن شیشه عقب، بالا بر شیشه برای چهار سرنشین، خاموشی تاخیری چراغ ها بعد از پارک خودرو، ایموبلایزر و کلید ضد سرقت و وجود چراغ های LED در عقب خودرو، همچنین مدا دنده اتومات آریو دارای دوربین و سنسور عقب، نمایشگر لمسی ۷ اینچ،سانروف برقی و ناوبرهای ماهواره ای به زبان فارسی است. همچنین ممکن است این خودرو با رینگ ۱۶ و لاستیک های ۲۰۵/۵۵ نیز تولید شود.

آریو و ویژگی های آن

رانندگی با آریو

خودرو آریو z300 در قسمت پشت فرمان از دید مناسبی برخوردار است. صندلی های نرمی ندارد ولی آزار دهنده هم نیست. فرمان و سیستم تعلیق نرم خودرو آریو z300 رانندگی آرام و خوشایندی را برایتان رقم می زند. تعویض دنده به وسیله گیربکس کمی کند ولی به نرمی صورت می گیرد و صدای بدی ندارد. همچنین افراد با داشتن قد بلند در قسمت صندلی عقب مشکل جای پا ندارند. این خودرو برای استفاده خانوادگی و روزمره مشکلی ندارد و با توجه به مصرف سوخت گزینه مناسبی است برای کسانی که اهل شتاب و سرعت نیستند. از دیگر نکات مثبت خودرو آریو z300 ترمز قابل اعتماد آن است، همچنین سیستم ضد قفل آن به موقع و در صورت نیاز به کار می افتد و سریع عمل نمی کند.

خودرو آریو و مشخصات آن

معایب خودرو آریو

از معایب خودرو آریو z300 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نفوذ صدا به داخل کابین، گیربکس اتوماتیک با عملکردی کند، ایمنی پایین در تصادفات، استفاده کردن از پلاستیک خشک و بی کیفیت در کابین، دست دوم این خودرو خریدار زیادی ندارد، نامناسب بودن جای کیلومتر شمار، کم بودن امکانات رفاهی، استهلاک بالا، کمبود لوازم یدکی و ضعیف بودن سیستم تعلیق.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *