دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان چربی خون و آنچه باید درباره علائم و روش های کاهش طبیعی چربی خون بدانید

  • مهتاب علی پناه
  • ۸ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

چربی خون یکی از بیماری های بسیار شایع در دنیای امروز می باشد که بسیاری از افراد را به خود گرفتار کرده است و بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که افراد مبتلا به این بیماری باید به دنبال روش هایی جهت درمان چربی خون باشند، در غیر اینصورت مشکلات جدی تری را به همراه می آورد.

چربی خون بالا از بیماری های بسیار رایج در جهان می باشد که در واقع کلسترول یک ماده مومی شکلی است که در خون وجود دارد و بدن به منظور ساختن سلول های سالم به کلسترول نیاز دارد اما سطح بالای آن سبب رسوبات چربی در رگ های خونی می شود درنتیجه ریسک بیماری های قلبی را افزایش می دهد که افراد مبتلا به این بیماری به دنبال روش های درمان آن هستند تا از شر این بیماری خلاص شوند، در ادامه مطلب به درمان چربی خون و هر آنچه که باید درباره این بیماری بدانید می پردازیم.

زمانی که کلسترول بیش از حد در بدن باشد جریان خون از طریق رگ ها با مشکل مواجهه می شود و در برخی موارد رسوبات به صورت ناگهانی تجزیه می شوند و به شکل یک لخته خون در می آیند که در نتیجه سبب حمله قلبی و سکته قلبی می شود، افرادی که کلسترول بالا دارند احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی در این دسته از افراد بیشتر می باشد.

درمان چربی خون با راه کار های خانگی

آشنایی با روش های درمان چربی خون

افرادی زیادی هستند که به دنبال روش هایی جهت درمان کلسترول بالا می باشند که در ادامه با روش های درمان چربی خون آشنا خواهید شد.

۱.سیر

سیر دارای ماده ای به نام آلیسین می باشد که باعث مهار کردن چربی اضافی در کبد می شود از این رو از اضافه کردن سیر به عنوان چاشنی در غذاهایتان غافل نشوید زیرا، علاوه بر اینکه باعث خوش طعم شدن غذاها می شود به پایین آوردن چربی خون نیز کمک شگفت انگیزی می کند.

درمان چربی خون با روش های طبیعی

۲. دانه های گشنیز

دانه های گشنیز برای درمان چربی خون بسیار موثر می باشند بنابراین دو تا سه قاشق چای خوری دانه های گشنیز را به یک فنجان آب اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد و پس از خنک شدن آن را بنوشید، برای رسیدن به نتیجه مطلوب از این روش به صورت منظم و مکرر استفاده کنید.

  •  آرون گروپس

۴. پیاز

برای درمان چربی خون می توانید پیاز را به شکل منظم به غذاهای روزانه تان اضافه و یا در کنار غذا ها استفاده کنید، همچنین می توانید یک عدد پیاز را رنده کنید و به آن یک سوم قاشق چای خوری فلفل و یک فنجان باترمیک اضافه کنید سپس ترکیب به دست آمده را به صورت منظم مصرف کنید و یا می توانید یک قاشق چای خوری پیاز رنده شده را با یک قاشق چای خوری عسل با هم ترکیب کنید و آن را روزی یک بار مصرف کنید.

آشنایی با درمان چربی خون

نکته : در صورت استفاده از این روش به منظور درمان چربی خون دهانتان را پس از هر وعده غذایی تمیز کنید زیرا، همانطور که می دانید پیاز سبب بوی بد نفس می شود.

۳. سیب

سیب دارای ویتامین C و پکتین می باشد به همین دلیل برای درمان چربی خون نیز بسیار موثر است زیرا، با کلسترول در کبد ترکیب می شود و سبب خارج شدن آن از طریق صفرا می شود در نتیجه به پایین آوردن کلسترول بالا کمک می کند بنابراین مصرف یک عدد سیب هر روز علاوه بر اینکه سبب پوستی زیبا می شود به پایین آوردن چربی خون نیز کمک شگفت انگیزی می کند.

۴. غلات

دانه های غلات دارای منگنز می باشند همین ویژگی در غلات آن را به یکی از روش های موثر درمان چربی خون تبدیل کرده است از این رو افراد مبتلا به کلسترول بالا باید به صورت مرتب غلات مصرف کنند تا به بهبود شرایط خود کمک کنند.

برطرف کردن چربی خون

۵.سرکه سیب

به منظور پایین آوردن کلسترول بالا می توانید از سرکه سیب استفاده کنید ازاین رو، یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید سپس حداقل به مدت یک ماه، دو تا سه بار در روز این محلول را بنوشید، همچنین می توانید سه قاشق چای خوری عسل، دو فنجان آب داغ و سه قاشق چای خوری سرکه سیب را با هم مخلوط کنید سپس ترکیب به دست آمده را دو بار در روز مصرف کنید.

۶. بلغور جو دو سر

جو دو سر علاوه بر اینکه به سلامت پوست کمک می کند برای درمان بیماری هایی مانند چربی خون نیز بسیار کاربرد دارد و سبب کاهش جذب کلسترول بد می شود، مصرف جو دو سر به صورت مرتب به بهبود چربی خون بالا کمک شگفت انگیزی می کند.

درمان خانگی کلسترول بالا

۷. روغن نارگیل

برای درمان چربی خون بالا روغن نارگیل یک روش موثر و مناسب می باشد هرچند این روغن یک چربی اشباع می باشد اما دارای اسیدلوریک است که سبب افزایش کلسترول خوب ( HDL) و کاهش کلسترول بد ( LDL ) می شود لذا مقداری روغن ارگانیک نارگیل به رژیم غذای تان اضافه کنید همچنین می توانید یک تا دو قاشق غذا خوری از این روغن را به صورت روزانه استفاده کنید.

۸. چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن پلی فنول به درمان چربی خون کمک می کند و همچنین دارای آنتی اکسیدان های قوی می باشد که سبب کاهش کلسترول بد می شود، به همین خاطر روزانه دو تا سه فنجان چای سبز بنوشید.

۹. آووکادو

این میوه به افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد کمک می کند، آووکادو یک چربی مفید گیاهی می باشد که سبب کاهش جذب کلسترول از غذا می شود و به دلیل اینکه دارای مقدار فراونی کالری و چربی می باشد باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنید.

روش های خانگی جهت کلسترول بالا

۱۰. ادویه ها

از دیگر روش های درمان چربی خون استفاده روزانه از ادویه های مانند زردچوبه، ریحان و رزماری  می باشد که دارای آنتی اکسیدان فراوان هستند و علاوه بر محافظت از قلب به کاهش کلسترول بالا نیز کمک می کند.

۱۱. گیاه خار مریم

مصرف روزانه ۵۰ تا ۱۵۰ گرم گیاه خار مریم به سلامت قلب کمک می کند و همچنین سبب کاهش کلسترول بالا نیز می شود، تحقیقات نشان داده است که این گیاه برای بیماران دیابتی که از چربی خون بالا نیز رنج می برند بسیار مناسب است.

۱۲. میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجاتی مانند سیب، پرتقال، اسفناج، بروکلی و فلفل دلمه ای به دلیل اینکه دارای مقادیر فراوانی پکتین می باشند سبب کاهش کلسترول بد در بدن می شوند همچنین بادمجان و بامیه نیز غنی از فیبر محلول می باشند و دارای کالری کمی هستند.

نسخه های خانگی برای کاهش چربی خون

۱۳.آب پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C و فلاونوئید ها می باشد از این رو نوشیدن سه فنجان آب پرتقال به صورت روزانه برای درمان چربی خون گزینه بسیار مناسبی می باشد.

درمان کلسترول بالا

۱۴. لوبیا

لوبیا به سلامت قلب بسیار کمک می کند طبق تحقیقات انجام شده اضافه کردن یک دوم فنجان لوبیا به سوپ سبب کاهش کلسترول کل از جمله کلسترول بد می شود و همچنین به دلیل داشتن مقادیر فراون فیبر سبب کاهش جذب کلسترول در برخی از غذا ها می شود.

۱۵.دانه های شنبلیله

از قدیم دانه های شنبلیله به عنوان یک گیاه پر کاربرد مورد استفاده قرار گرفته می شد زیرا این دانه ها سرشار از ویتامین E می باشند و دارای خواص ضد درد و ضدالتهابی نیز است، همچنین دارای روی، منگنز، پتاسیم، آهن و کلسیم می باشد و به دلیل داشتن اجزائی به نام ساپوئین استروئیدی به درمان چربی خون کمک می کند و سبب جلوگیری از مشکلات قلبی می شود بنابراین روزانه نصف یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را مصرف کنید.

نشانه های چربی خون

چربی خون بالا در بیشتر مواقع علائمی ندارد و نشانه های آن ممکن است بعد از بالا رفتن چربی خون و آسیب به بدن بروز کنند که به شکل نشانه های بیماری قلبی از جمله : درد در ناحیه قفسه سینه، خستگی و تهوع ظهور کند که در حقیقت سکته مغزی یا حمله قلبی ممکن است از چربی خون کنترل نشده باشد.

نشانه های چربی خون

مهم ترین عناصر چربی خون

از مهم ترین عناصر موجود در چربی خون کلسترول و تری گلیسرید می باشد که کلسترول خود دارای دو نوع است که عبارتند از :

کلسترول بد(LDL) : این نوع کلسترول توسط بدن ساخته می شود و همچنین توسط بدن نیز از غذاهای سرشار از کلسترول مانند گوشت قرمز و محصولات لبنی جذب می شود این نوع کلسترول که LDL نیز نامیده می شود با چربی های دیگر و مواد موجود در خون ترکیب شده و در نتیجه سبب مسدود شدن رگ ها می شود و باعث کاهش جریان خون و همچنین مشکلات جدی مانند حمله قلبی و یا سکته مغزی می شود.

کلسترول خوب (HDL) : این نوع کلسترول در حقیقت از قلب محافظت می کند و همچنین به انتقال دادن کلسترول مضر از شریان ها کمک می کند به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که سطح بالای از کلسترول خوب را داشته باشید این نوع کلسترول ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

درمان خانگی چربی خون

بررسی علل چربی خون

علت کلسترول بالا ممکن است وراثت، بیماری های تیروئید، بیماری های زمینه ای کبد و کلیه و همچنین شیوه زندگی باشد علت های دیگر آن عبارتند از:

افزایش وزن

اضافه وزن از جمله شابع ترین علت چربی خون بالا می باشد که سبب افزایش کلسترول بد نیز می شود و در نتیجه باعث رسوب گذاری این نوع کلسترول در دیواره عروق خونی و در نتیجه ظهور بیماری های مختلف می شود، همچنین افرادی که از اضافه وزن رنج می برند به احتمال قوی تری گلیسیرید بالایی نیز در بدن خود ذخیره دارند که در حقیقت تری گلیسیرید بالا با کلسترول بالا ارتباط مستقیم دارد.

نداشتن تحرک

از علت دیگر کلسترول بالا کم تحرکی در طول روز می باشد که سبب افزایش کلسترول بد در خون می شود، نشستن طولانی مدت بر روی فشار خون نیز تاثیر گذار است همچنین تاثیر کم تحرکی بر روی افراد بزرگسال بیشتر خواهد بود که حتی مشکلات جدی تر دیگری را نیز به همراه می آورد.

جنسیت و سن

همانطور که می دانید با افزایش سن در مردان و زنان احتمال مبتلا شدن به این بیماری نیز بیشتر می شود و قبل از یائسگی زنان به نسبت مردان به این بیماری کمتر دچار می شوند اما بعد از سن پنجاه سالگی به بعد زنان بیشتر از مردان به بیماری چربی خون مبتلا می شوند.

مصرف الکل

مصرف بیش از حد الکل علاوه بر افزایش فشار خون سبب افزایش تری گلیسیرید نیز می شود و در نتیجه فرد را به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می کند.

استرس زیاد

داشتن استرس از عواملی می باشد که با چربی خون بالا مرتبط است زیرا زمانی که افراد دچار استرس می شوند تمایل به خوردن غذاهای چرب پیدا می کنند در نتیجه این رفتار سبب افزایش سطح کلسترول خون می شود.

درمان خانگی جهت پایین آوردن چربی خون

عوامل افزایش دهنده خطر

  • فشار خون بالا
  • سیگار کشیدن
  • کلسترول HDL پایین (کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر)
  • سن( زنان ۵۵ سال و بالاتر، مردان ۴۵ ساله و بالاتر)
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی

 عوارض چربی خون

  • درد قفسه سینه
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی

روش های پیشگیری از چربی خون بالا

روش های پیشگیری از چربی خون

  1. مصرف یک رژیم غذایی با نمک کم
  2. مصرف میوه و سبزیجات و دانه های کامل
  3. محدود کردن مقدار چربی حیوانی
  4. استفاده از چربی های خوب در حد اعتدال
  5. کاهش وزن اضافی
  6. مدیریت استرس
  7. تمرین در بیشتر روز های هفته حداقل به مدت سی دقیقه
  8. تغییر سبک زندگی
  9. ترک سیگار
  10. خوردن گوشت در حد متوسط
  11. خورد مرغ بدون پوست
  12. مصرف چربی های غیر اشباع شده به جای چربی های اشباع شده و چربی های ترانس
  13.  خودداری از فست فوت و گوشت فرآوری شده
  14. مصرف غذاهای کبابی شده به جای غذاهای سرخ شده

تشخیص کلسترول بالا

به منظور بررسی میزان چربی خون پزشک یک آزمایش خون به نام پروفایل چربی توصیه می کند این آزمایش هر دو نوع کلسترول و تری گلیسیرید را اندازه گیری می کند و قبل از انجام این آزمایش به احتمال زیاد باید از خوردن و نوشیدن مایعات به غیر از آب حداقل به مدت هشت تا دوازده ساعت خودداری کنید.

تسخیص چربی خون بالا

از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

مصرف برخی مواد غذایی سبب بالا رفتن میزان کلسترول می شوند در نتیجه باید از مصرف آن ها خودداری کرد که عبارتند از:

  • لبنیات مانند کره و برخی پنیر ها مانند پنیر خامه ای
  • غذا های پخته شده به کمک چربی حیوانی
  • زرده تخم مرغ
  • صدف ماهی
  • تنقلاتی مانند پاپ کورن تولید شده در مایکروفر زیرا دارای مقداری فراوانی نمک و کره می باشد.

ضمن سپاس از همراهی تان در این نوشتار، امیدواریم توانسته باشیم شما عزیزان را درمان چربی خون و هرآنچه که راجع به این بیماری باید بدانید آشنا کرده باشیم تا با کمک روش های گفته شده این بیماری را برطرف کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *