دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی لیفان x60 و آشنایی با ویژگی های مثبت و منفی این شاسی بلند چینی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

کمپانی لیفان با تولید خودروی X60 اولین حضورش را در تولید شاسی بلندها تجربه کرد. این خودرو ظاهری محکم و مدرن دارد. در ادامه به بررسی بیشتر لیفان X60 می پردایم.

X60 اولین خودروی شاسی بلند کمپانی چینی لیفان می باشد که توسط شرکت کرمان موتور به بازار ایران عرضه می گردد. این کراس اوور در بازار ایران فروش نسبتا خوبی دارد. در این مقاله لیفان X60 مورد بررسی قرار می گیرد.

بررسی x60 اولین محصول شاسی بلند لیفان

بررسی موتور لیفان X60

معرفی لیفان X60

کمپانی لیفان در صنعت خودروسازی سابقه ای طولانی دارد. در سال ۲۰۱۰  این کمپانی اولین خودروی شاسی بلندش  را به صورت نمونه ای مفهومی در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش گذاشت. این خودرو لیفان X60  نام دارد که توسط شرکت کرمان موتور به صورت CKD وارد کشور شد. X60 یکی از قدیمی ترین تولیدات و اولین کراس اوور شرکت لیفان می باشد. در سال ۲۰۱۱ این خودرو  با تیپ دنده ای وارد بازار شد. سپس در سال ۲۰۱۵ در آن بازنگری جزئی صورت گرفت و با اندکی تغییرات ظاهری در جلو پنجره و چراغ ها به صورت اتوماتیک از نوع CVT به بازار عرضه شد. X60 با موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه دارای حداکثر قدرت برابر با  ۱۳۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۶۸ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه می باشد. این خودرو با وزن ۱۳۳۰ کیلوگرم، حداکثر سرعتی برابر با ۱۷۰ کیلومتر در ساعت دارد. با توجه به ابعاد لیفان X60 ( 4325 میلی متر طول، ۱۷۹۰ میلی متر عرض و ۱۶۹۰ میلی متر ارتفاع و فاصله دو محور ۲۶۰۰ میلی متر) و همچنین از نظر تقسیم بندی کپانی تحت کلاس D می باشد. این خودرو به عنوان یک شاسی بلند شهری و خانوادگی عرضه شده است. در ادامه لیفان X60 بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد.

بررسی طراحی ظاهری لیفان X60

در بررسی طراحی ظاهری لیفان X60 مشاهده خواهید کرد که تا حدودی از طراحی های روز دنیا بهره برده است. در این خودرو  ویژگی سادگی همراه با یکسری المان ها مانند خطوط مستقیم نسبتا برجسته و برآمدگی ها ترکیب شده و ظاهر آن را جذاب و گیرا نموده است. بهره مندی از یک جلوپنجره ای کرومی ساده به همراه چراغ هایی شبیه چشم های تیزبین عقاب و همچنین انحنای نسبتا بزرگ روی چرخ ها بر جذابیت آن افزوده است. آن طور که از یک کراس اوور اقتصادی در بازار جهانی انتظار می رود در این خودرو خبری از مه شکن LED نیست و در آن نمونه های ارزان قیمت دایره ای، درون حفره های مخصوص به کار رفته است. اما در عوض چراغ های راهنما طوری طراحی شده اند تا شبیه به روشنایی LED خودروهای مدرن، جلوه کنند.

بررسی لیفان X60

در نمای روبرو ظاهر خوبی را مشاهده می کنید، در این نما ۲ خط عمیق وجود دارد که از امتداد شیشه جلو تا جایگاه چراغ های اصلی و پایین سپر ادامه دارد. این تورفتگی های بدنه به شما حس یک کرس اوور اسپرت را منتقل می کند. بررسی سپر لیفان X60 نشان داد که حجم کمی از پلاستیک خشک و ارزان قیمت در آن به کار رفته است که از نکات مثبت طراحی X60 به شمار می رود. آرم شرکت لیفان با سایز بزرگ و حالت تکرار حرف L چندان جالب نیست و شاید یک نکته منفی برای خودور باشد. هرچند این ایراد در مدل های بازنگری شده جدید برطرف شده است. ظاهر جلوی لیفان x60 مدرن و دینامیک است.

همچنین سپر دورنگی به دلیل نوع طراحی دقیق اش در سرعت های بالا نیز بسیار با قدرت است. این امر نشان می دهد که این خودرو در جاده های برون شهری نیز امن است. لیفان X60 در گروه کراس اورهای کوچک قرار دارد. با مشاهده نمای جانبی بیشتر متوجه این امر خواهید شد. کاپوت جلو کوتاه است و ارتفاع سقف هم خیلی زیاد نیست طوری که در مقایسه با خودروهایی مانند ام وی ام و هاوال H2 قدیمی و کوچک تر به نظر می رسد. از نکات مثبت نمای جانبی می توان به ریل فلزی باربند، آینه بغل های راهنمادار همرنگ بدنه و یک خط عمیق جذاب در امتداد دستگیره ها اشاره کرد. در بررسی نمای پشت تفاوت خاصی بین نسخه های مختلف لیفان X60 مشاهده نمی شود. در مدل بازنگری شده از LED به جای لامپ های مرسوم استفاده شده است و در آخرین مدل اگزوزهای دوگانه مربعی شکل و سپر اسپرت جایگزین شده است. چراغ های عقب نسبتا کوچک است که چندان مناسب یک کراس اور شهری نیست.

  •  آرون گروپس

بررسی فضای داخلی و کابین لیفان X60

در بررسی فضای داخلی و کابین لیفان X60 هنگام ورود به کابین اولین موردی که محرز می گردد استفاده از مواد ارزان قیمت و سبک در طراحی داشبورد است. ترکیب کلیدها و هواکش های تهویه مطبوع چندان جالب نیست اما برآمدگی بخش میانی و نمایشگر لمسی بر جذابیت آن افزروده است. قسمت ها مختلف داشبورد حالت واحد و یکدستی ندارند بلکه به صورت قطعات جداگانه روی هم قرار گرفته اند که سبب ایجاد خطوط متعدد روی داشبورد می شود که این امر خوشایند نیست. به طور کلی کیفیت ساخت و مواد بکار رفته در داشبورد رضایتمند نیست. حتی قطعات نقره ای رنگی که فلزی به نظر می رسند، نیز پلاستکی هستند.

بررسی کابین لیفان X60

اما تودوزی های داخلی اطراف داشبورد هم راحت هستند و هم چون دورنگ هستن بسیار شیک جلوه می کنند. نورپردازی اجزاء داشبورد، مخصوصا جلوآمپری دیجیتالی جلوه زیبای دارد و هنگام رانندگی در شب حس خوبی را منتقل می کند. در ادامه بررسی فضای داخلی لیفان X60 به صندلی ها می رسیم. استفاده از صندلی های بسیار انعطاف پذیر که دارای جدیدترن لوازم ارگونومیک می باشند، راحتترین حالت را برای راننده و سرنشینان فراهم آورده است. این صندلی ها از تنظیمات پشتیبان کمر و گرم کنندگی نیز بهره مند هستند. یکی دیگر از نکات مثبت لیفان x60 فضای زیاد برای راننده و سرنشینان است. از نگاه بیرونی، خودرو کوچک به نظر می رسد  در حالی که فضای داخلی بسیار زیاد است و سبب راحتی سرنشینان خودرو شده است. خودرو به ویژگی فرمان سه اسپوکه برای استفاده اسپورت، مجهز شده است. فرمان از لحاظ ارتفاع قابل تنظیم است و راننده می تواند حالت رانندگی متناسب با قامت خود را انتخاب کند.

همچنین با چرم مرغوبی پوشانده شده که کیفیت بالایی دارد. خودرو دارای سیستم تهویه ی مطبوع با انرژی الکتریکی زیادی می باشد. این سیستم صفحه ای با کلیدهای چرخشی بزرگ دارد که به راحتی می توان آن را کنترل کرد. همچنین سیستم تهویه مطبوع دارای ویژگی ذخیره نیروی موتور و کاهش مصرف انرژی نیز می باشد. صندوق عقب لیفان x60 فضای بزرگ و جاداری به همراه لبه کوچک و سطحی صاف دارد که سبب می شوند راننده لوازم سفر یا دیگر لوازم را به راحتی داخل صندوق قرار دهد.

بررسی فنی و پیشرانه لیفان x60

از نظر فنی و پیشرانه لیفان x60 را مورد بررسی قرار می دهیم. خودرو دارای پیشرانه ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی همراه با قابلیت (VVT-i) می باشد که قدرتی برابر با  ۱۳۱ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می کند. حداکثر گشتاور حاصله این خودرو نیز ۱۶۸ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور در قیقه است. همچنین موتور خودرو ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه همراه با میل سوپاپ دوبل بالاسری (DOHC) می باشد. نمونه های جدید x60، دارای گیربکس اتوماتیک CVT همراه با قابلیت تعویض به صورت دستی هستند و به همین خاطر ۱۳.۵ ثانیه بعد از آغاز حرکت، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را به ثبت می رساند. حداکثر سرعت X60 اتوماتیک ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

کمپانی چینی لیفان

مصرف سوخت خودرو ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. استاندارد آلایندگی خودرو یورو ۵ می باشد. در جلوبندی لیفان X60 از مدل مک فرسون استفاده شده و برای عقب خودرو مدل سه ارتباطی مخصوص به کار برده شده است. از نظر راحتی در رانندگی نسبت به رقبایش جلوتر است چون  قابلیت کنترل با دقت بالایی دارد. به کار رفتن میل لنگ متقاطع  در X60 ویژگی مثبت این خودروست چرا که به خوبی می تواند تغییرپذیری دینامیک بدنه را بهبود بخشد. دنده عوض کردن در  X60 با وجود سیستم انتقال دهنده دنده نیروی ۵ حالته ی دستی آسان است.

این سیستم به خوبی با موتور ۱.۸ لیتری سازگار است، بنابراین استفاده همزمان آن ها به طور چشمگیری سبب افزایش حداکثری نیروی خودرو و کاهش مصرف سوخت می گردد. موتور از مواد با کیفیت که چگالی نسب کمی دارند تشکیل شده است و فاقد پیچ و مهره است. نوع ساخت موتور سبب سبکتر  و مقاومت شدن آن شده و به طرز چشمگیری عدم تعادل چرخش و همچنین صدای موتور را کاهش می دهد. به طور کلی بررسی پیشرانه لیفان X60 نشان می دهد موتور به کار رفته در خودرو بسیار قدرتمند است(سیستم تزریق سوخت الکتریکی هوشمند دلفی به نام MT22.1)  که در مقایسه با یک موتور معمولی نیروی سرعت زیاد را تا ۸ درصد و صرفه جویی در سوخت را تا ۵ درصد افزایش می دهد.

بررسی امکانات رفاهی و امنیتی لیفان x60

در بررسی امکانات لیفان X60  می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS چهار کاناله و EBD ، رینگ های آلومنیومی ۵ اسپوکی ۱۶ اینچ با لاستیک هایی به عرض ۱۲۵ میلی متر، آینه های جانبی همرنگ بدنه با تنظیمات برقی بدون جمع شونده خودکار و راهنما دار، مه شکن جلو، چراغ های اتوماتیک که با جسگر نور روشن می شوند، چراغ های هالوژن روشنایی اصلی با قابلیت تنظیم ارتفاع، بال عقب، آنتن کوسه ای، سانروف برقی ۲ حالته با شیشه چاپ سیلک مانع از تابش نور خورشید، قفل مرکزی و سیستم هشدار دهنده باز بودن درب، گیربکس ۵ سرعته دستی، سیستم کولر و تهویه مطبوع، سنسور دنده عقب، قفل ایمنی کودک، گرم کن شیشه عقب، برف پاک کن عقب، درب بازکن صندوق و باک از داخل، سیستم ضد سرقت، فرمان هیدرولیکی تلسکوپی قابل تنظیم، پرده شیشه عقب و سیستم CD با ۶ بلندگو، اشاره نمود.

بررسی ظاهر لیفان X60

در ادامه به بررسی امنیت لیفان X60 میپردازیم. بدنه خودرو از ورقه های آهنی با آلیاژ پایین ساخته شده است که سبب امنیت خاص بدنه شده است. X60 دارای طراحی سپر بزرگ و ضد ضربه می باشد که در صورت بروز تصادف بیشترین امنیت را برای سرنشینان فراهم می آورد. آینه های دید عقب دارای امکان دید گسترده به همراه لامپ های سیگنال چرخشی هستند که سبب افزایش میدان دید و همچنین امنیت بیشتر هنگام رانندگی می گردند. همچنین شیشه عقب مجهز به آپشن از بین برنده یخ و بخار نیز می باشد. لامپ های عقب ترکیبی LED بوده که دید عقب وسیع دوبرابری را ایجاد می کند. تایر خودرو بزرگ و سری ۵۲۰ کمپانی تایر جیتی است. این تایرها در شرایط عادی رانندگی قابل قبولی را سبب می شوند، همچنین در جاده های خیس و لغزنده قابلیت ترمز سریع و قوی ای دارند. در بررسی امنیت لیفان X60 فقدان سیستم HHC (حفظ خودرو در شیب) و ESP(مدیرت تعادل) موارد ضعف خودرو هستند.

بررسی موردی نقاط قوت و ضعفلیفان x60

بررسی سرعت لیفان X60

نقاط قوت:

  1. به روز بودن طراحی
  2. فضای نسبتا زیاد برای راننده و سرنشینان
  3. سیستم تهویه مطبوع با انرژی بالای الکتریکی
  4. داشتن خدمات پس از فروش مناسب

نقاط ضعف

  1. بالابودن استهلاک
  2. شتاب پایین
  3. پایین آمدن کیفیت ساخت. البته ممکن است به طور شانسی مواردی کیفیت ساخت خوبی داشته باشند.
  4. استفاده از مواد بی کیفیت در بعضی قسمت های کابین

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *