دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با فواید و عوارض جرم گیری دندان و مراقبت های لازم پس از جرم گیری

  • مهتاب علی پناه
  • ۲ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

جرم گیری دندان یکی از روش های رایج به منظور سلامت دندان ها می باشد که امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است، اما بهتر است قبل از انجام این کار از عوارض جرم گیری دندان و فواید آن مطلع باشید.

زمانی که برای مدت زمان کوتاهی فرد مسواک نمی زند بر روی دندان ها به خصوص خط لثه یک لایه چسبنده ایجاد می شود که پلاک نام دارد که اگر این پلاک ها با مسواک و نخ دندان برداشته نشوند پس از مدتی تبدیل به رسوبات آهکی سفید، زرد یا تیره رنگ می شود که دیگر با مسواک زدن نمی توان آن را برداشت که در اصطلاح پزشکی به این رسوبات آهکی جرم دندان گفته می شود، جرم گیری دندان ها فرایندی می باشد که باعث از بین بردن جرم ها از روی دندان می شود اما افرادی که تصمیم به جرم گیری دندان ها دارند همیشه این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که آیا جرم گیری دندان عوارض دارد یا خیر؟ در مطالب قبلی شما عزیزان را روش های رفع پوسیدگی دندان و عوامل ایجاد پوسیدگی در دندان آشنا کریم در این بخش از مطلب سعی داریم شما را با فواید و عوارض جرم گیری دندان آشنا کنیم.

بروساژ دندان

زمانی که فرد به سلامت دندان های خود اهمیت نمی دهد با گذشت زمان لایه هایی از مواد غذایی بر روی دندان ها ایجاد می شود که در واقع این لایه های نازک که غیر قابل مشاهده می باشند جرم ها هستند که در ابتدا بی خطر هستند اما به مرور تبدیل به اسید هایی می شوند که در نتیجه کرم زدگی دندان ها را به همراه دارد.

برخی از افراد می گویند که جرم گیری سبب ضعیف و حساس شدن دندان می شود اما برخی دیگر جرم گیری دندان ها را به عنوان یکی از راه های سلامت و زیبایی دندان ترقی می کنند در حقیقت می توان گفت که عوارض جرم گیری دندان ها را افراد کمی تجربه کرده اند و جرم گیری دندان برای تمیز کردن دندان توسط دندان پزشکان توصیه می شود زیرا باعث از بین رفتن پلاک های جمع شده روی خط لثه می باشد.

جرم گیری دندان

آشنایی با عوارض جرم گیری دندان

تمیز کردن عمیق ریشه های دندان و جرم گیری دندان پر خطر نمی باشند اما عوارض جرم گیری دندان ممکن است خونریزی در لثه و عفونت باشد که دندان پزشک به منظور پیشگیری از این مشکل ممکن است از فیبر های آنتی بیوتیک بر روی لثه به مدت یک هفته بعد از درمان استفاده نماید بنابراین اگر دچار عفونت لثه می شوید ممکن است توصیه شود که قبل و بعد از جرم گیری از دارو های آنتی بیوتیک مصرف کنید تا از وارد شدن باکتری ها به جریان خون جلوگیری شود بنابراین جرم گیری دندان به موقع علاوه بر اینکه سبب از بین بردن جرم از روی دندان می شود به زیبا شدن ظاهر دندان ها نیز کمک می کند.

فواید و عوارض جرم گیری دندان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

فواید جرم گیری دندان

از فواید جرم گیری این است که جرم لثه را از بین می برد زیرا در صورت عدم پیشگیری از جرم گیری، جرم ها به مرور زمان به بافت های عمقی لثه نفوذ می کنند و در نتیجه باعث تحلیل لثه می شود که در حقیقت جرم سبب از بین رفتن بافت های نگهدارنده اطراف دندان می شود.

از بین بردن جرم از روی دندان

حساسیت دندان پس از جرم گیری

از عوارض جرم گیری دندان ها این است پس از جرم گیری دندان ها به صورت موقت دچار حساسیت می شوند و در معرض سرما و گرما قرار می گیرند که این حساسیت بعد از مدت زمان کوتاهی برطرف می شود، همچنین استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت به از بین بردن حساسیت بعد از جرم گیری کمک می کند.

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان در طول چند جلسه انجام می شود و بیمار باید طبق دستورات پزشک در فاصله بین جلسات از رعایت بهداشت و استفاده از دهان شویه های مخصوص غافل نشود به طور کلی جرم گیری دندان دارای دو روش می باشد که برخی از پزشکان از هر دو روش استفاده می کنند اینکه چه مدت یک بار نیاز به جرم گیری دندان ها می باشد بستگی به این دارد که تا چه حد به سلامت و بهداشت دندان های خود اهمیت می دهید، بسیاری از افراد پس از یک بار جرم گیری اقدام به مراقبت از دندان ها می کنند و دیگر نیازی به جرم گیری دندان در این دسته از افراد نمی باشد و در صورتی که دندان ها به جرم گیری نیاز داشته باشند می توانند از روش دستی استفاده نمایند اما به طور کلی می توان گفت سالی یک بار جرم گیری دندان لازم است تا جرم هایی که با مسواک زدن پاک نشده اند با ابزار دندان پزشکی از بین بروند در ادامه مطلب شما عزیزان را با این دو روش جرم گیری آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با فواید جرم گیری دندان

جرم گیری دندان با استفاده از ابزار های دستی

در این روش دندان پزشک به صورت دستی پلاک هایی را که روی دندان وجود دارند را از بین می برند و به دلیل اینکه دندان پزشک قادر به مشاهده پلاک ها نمی باشد از حس لامسه به منظور شناسایی قسمت های ایجاد پلاک و رسوب بر روی دندان ها استفاده می کند.

جرم گیری دندان با ابزار اولتراسونیک

در این روش پلاک های موجود روی دندان با لرزش یک سر فلزی از بین می روند و از اسپری کردن آب به منظور شستن پلاک ها از روی دندان و همچنین سرد نگهداشتن سر دستگاه استفاده می کنند.

از بین بردن جرم های دندان

مراقبت های لازم پس از جرم گیری

  •  اگر در زمان مسواک زدن خونریزی شدید در قسمت لثه مشاهده کردید به دندان پزشک مراجعه کنید.
  • سالی یک بار جرم گیری دندان را در برنامه خود قرار دهید.
  • با دقت مسواک بزنید زیرا یکی از مهم ترین روش جلوگیری از جرم دندان می باشد.
  •  پس از جرم گیری از دهان شویه که دکتر تجویز می کنند به مدت یک هفته حتما استفاده کنید.
  • استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.

 آشنایی با عوارض جرم گیری دندان

به طور کلی می توان گفت که عوارض جرم گیری دندان حداقل می باشد و برداشتن پلاک از خط لثه و دندان به منظور حفظ دندان ها از بیماری پریودنتال امری ضروی می باشد اما به منظور پیشگیری از عوارض جرم گیری دندان، بررسی دندان ها توسط متخصص قبل از جرم گیری توصیه می شود، امیدواریم توانسته باشیم به خوبی شما عزیزان را با فواید و عوارض جرم گیری آشنا کرده باشیم تا به دندان پزشک مراجعه کنید و در صورت نیاز اقدام به جرم گیری دندان نمایید، اگر تمایل دارید در زمینه زیبایی و سلامتی اطلاعات مفیدی کسب نمایید می توانید بر روی لینک کلیک نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *