دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افزایش مهارت ارتباطی با تکنیک ها و راهکاریهای اصولی

  • مریم صبوری
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

این که دیگران بتوانند پیام شما را به طور واضح و موفق دریافت کنند به نوع گفت و گوی شما و جملات و کلمات که به کار می برند بستگی دارد اگر می خواهید بدانید ارتباط به درستی برقرار شده باید مخاطب خود را بشناسید که این پیام را به چه کسی ارسال کرده و چگونه توسط مخاطب درک خواهد شد. شما عزیزان را بیشتر در مطلب با افزایش مهارت ارتباطی آشنا می کنیم.

یکی از مهم ترین ویژگی های یک فرد مهارت ارتباطی اوست که هر کسی باید برای بهبود آن تلاش کند اگر شما نیاز به بهبود این مهارت برای زندگی دارید باید تسلط در سخن وری برای بیان ایده ها در محیط کار خود داشته باشید اعضای یک تیم کاری و به ویژه رهبران گروه باید بیاموزند هنگامی که رابطه ما با دیگر اعضا تیم یا همکاران صحیح باشد هیچ بحران و سوء تفاهمی وجود نخواهد داشت در ادامه مطلب نکات ضروری در رابطه با افزایش مهارت ارتباطی برای شما شرح می دهیم.

افزایش مهارت ارتباطی در جامعه

راهکارهای افزایش مهارت ارتباطی

یادگرفتن مهارت های ارتباطی و آموزش دادن دانش ارتباطات در سازمان و محیط کسب و کار منبع قابل توجهی خواهد شد که به نظر می رسد در حوزه مهارت ارتباطی متناسب با اثربخشی و اهمیت خود مورد توجه قرار نگرفته است که در بسیاری از زیر مجموعه های حوزه مهارت ارتباطی کارآمد بودن مطالب و موضوعات قربانی جذابیت موضوعات کم اهمیت شده است. برای مثال: در اصول و فنون مذاکره منطقی است که هم زمان با گفته های صریح طرف مقابل به منافع پنهان و احساسات نا گفته او توجه کنیم یا تحلیل علائم چهره و زبان بدن به خاطر جذاب بودن سهم بیشتری از خود را جلب کرده است. در دنیای امروز ارتباطات نقش تعیین کننده ای دارد برای همین لازم است مطالب و دانسته های خود را به روز کنیم که مهم ترین دلیل برای یک کار تیمی به اشتراک گذاشتن ایده ها و افزایش بهره وری است. به هر دلیلی ارتباط درست انجام نشود رسیدن به هدف هم میسر نمی باشد.

مهارت های ارتباطی

تقویت مهارت های ارتباطی

افزایش مهارت ارتباطی؛ این که دیگران بتوانند پیام شما را به طور واضح و موفق دریافت کنند به نوع گفت و گوی شما و جملات و کلمات که به کار می برند بستگی دارد اگر می خواهید بدانید ارتباط به درستی برقرار شده باید مخاطب خود را بشناسید که این پیام را به چه کسی ارسال کرده و چگونه توسط مخاطب درک خواهد شد. برای برقراری یک ارتباط خوب شما باید موقعیت شرایط فرهنگ و شرایط محیطی که فضای صحبت شما را در بر دارد را کامل بسنجید. با مجله آرگا همراه باشید تا نکات کلیدی را توضیح دهیم.

۱. یک شنونده واقعی باشید:  مهم ترین قدم واقعی یعنی گوش دادن بدون حواس پرتی که تمتم و کمال به صحبت های شخص مقابل کار ساده ای نیست ولی مهم ترین قدم در بالا بردن قدرت برقراری ارتباط است. یک گفتگو خوب متشکل از هماهنگی بین گفتن و شنیدن است از مهم ترین افزایش مهارت ارتباطی است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۲. حس همدردی خود را تقویت کنید: ایجاد ارتباط یک جاده دو طرفه است سعی کنید خود را برای نظر مخالف طرف مقابل آماده کنید تا از استرس حین مکالمه و برقراری تلاش رخ می دهد کم کند.

۳. مفید و مختصر باشید: در صحبت ها و یا حتی در ایمیل هیچ احتیاجی به تمام جزئیات در صحبت کردن نیست فقط لازم است به صورت خلاصه جلو برویددر صحبت های خود روده درازی نکنید تا شنونده گوش خود را بر صحبت های شما نبندد و به فکر راه فرار نباشد.

مهارت های ارتباطی

۴. حواس پرتی را کنار بگذارید: این که هنگام صحبت کردن شما حواستان پرت کار یا تلفن همراهتان باشد زشت و ناپسند است چون شخص متقابل انتظار دارد تمام حواس خود را به صحبت های او جمع کنید.

۵. شنونده خود را بشناسید: معروف ترین سخنرانان می دانند که چه حرفی را در چه زمانی بزنند. به عنوان مثال: واضح است که صحبت شما با رئیس در محل کار با کودک در منزل بسیار متفاوت است پس باید بدانید که شنونده شما چه شخصی است به افزایش مهارت ارتباطی کمک زیادی می کند.

۶. داستان تعریف کنید: قصه ها بسیار قدرت مندند آن ها مغز را فعال و ارائه را جذاب و ما را قانع می کنند و در مصاحبات به ما کمک می کنند از لغت اما برای جذابیت بیشتر استفاده کنید.

۷. سوال طرح کنید و بپرسید: زمانی که شما سوالی را مطرح می کنید و چند بار از شخص می پرسید نشان می دهد آن شخص مقابل علاقه دارد این موضوع به پر شدن فضای خالی مکالمات کوتاه کمک می کند.

نکات مفید برای ارتباط موثر

۸. از کلمات غیر ضروری خودداری کنید: در مکالمات روزمره از لغات و کلمات غیرضروری زیادی استفاده می کنیم که هر چه بیشتر از این کلمات دوری شود اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. برای جلوگیری از بیان این گونه کلمات پیشنهاد می کنیم یک مچ بند لاستیکی دور مچ دست خود ببندید و هربار که احساس کردید باید یکی از آن کلمات را ادا کنید یک بار مچ بند را دور دست خود بچرخانید. به مرور زمان و با تمرین ثابت مغز یاد می گیرد تا دیگر از کلمات غیر ضروری استفاده نکند.

۹. به زبان بدن دقت کنید: یکی دیگر از افزایش مهارت ارتباطی؛ نشانه های ناگفته و نانوشته غالبا آشکارتر از چیزی که ما فکر می کنیم عمل می کنند.هیچ وقت فراموش نکنید که در یک ارتباط کلامی موثر دقت به زبان بدن بسیار مهم است چرا که بدون نیاز به حرف زدن راز توجه یا بی توجهی فرد بر ملا می شود.

تقویت مهارت ارتباطی

۱۰. برای مدیریت یک گفتگو کوتاه آمادگی ذهنی داشته باشید: مدیریت مکالمه و بحث های کوتاه هنر هر کسی نیست برای شروع یک گفتگو خوب نیاز است که حتما از قبل یک موضوع گفتگو آماده کرده باشید در غیر این صورت به مشکل بر می خورید.

۱۱. خوش صحبت باشید: ارتباطات در واقع یک مهارت است که باید توسط همه آموخته شود به خصوص اگر شما می خواهید رهبری گروهی را به عهده بگیرید حرف زدن از مهم ترین مهارت های ارتباطی بین شماست شمرده و از کلمات سنجیده و مناسب انتخاب کنید تا پیام خوب و کامل منتقل شود و روشن و واضح سخن بگویید به بالا رفتن مهارت ارتباطی کمک می کند.

بهبود عملکرد مهارت ارتباطی

۱۲. سپاس گزار باشید: بعد از هر ارتباط از کسانی که زمان گذاشته اند و به حرف های شما گوش داده اند تشکر کنید این کار ساده هیچ هزینه ای ندارد اما آن افراد را دلگرم می کند و ادب شما را نشان می دهد.

۱۳. ساده حرف بزنید: همه افراد نمی توانند کلمات سخت و پیچیده را در همان لحظه متوجه شوند برای داشتن مهارت ارتباطی لازم است از کلماتی استفاده کنید که به راحتی قابل فهم باشد.

۱۴. اعتماد به نفس داشته باشید: اطمینان حاصل کردن از فرد به شما اعتماد به نفس می دهد جدیت در کار باعث می شود حرف های شما بهتر شنیده شود.

ابزار مهارت ارتباطی

۱۵. خود را جدا از مخاطبان ندانید : در صورتی که می خواهید مهارت های ارتباطی عالی داشته باشید، همواره خودتان را هم سطح شنونده بدانید، در صورتی که در خلال صحبت هایتان دائما از واژه «من» استفاده شود، در واقع نگاه از بالا به پایین داشته اید و این رفتار شما موجب نارحتی مخاطبتان خواهد شد، ضمن اینکه ممکن است حرف هایتان اثرگذاری لازم را نداشته باشد، از این رو تلاش کنید که خودتان را با شنونده در یک تیم قرار دهید تا بازدهی مطلوب و بهتری داشته باشید.

۱۶. پرسیدن سؤالات با پایان باز درباره علایق آنها : پرسیدن سوالات موجب می شود تا افراد در رابطه با علایق و زندگی خود به گونه ای صحبت کنند که بینشی درباره خواسته ها و نیاز هایشان در اختیارتان قرار دهد، زمانی که به آنها کمک می کنید تا دید تازه و مثبتی را نسبت به وضعیت شان بدست آورند، ارتباط عمیق تری را با شما حس خواهند کرد.

افزایش مهارتهای ارتباطی

۱۷. به اندازه کافی ارتباط چشمی داشته باشید : ارتباط چشم موثر در واقع موجب می شود تا طرف مقابلتان اطمینان پیدا کند که نه تنها به وی و آنچه می گوید، اعتماد دارید بلکه فردی قابل اعتماد می باشید، زمانی که این ارتباط چشمی درست و به میزان کافی به کار رود، تصور آنها این است که به دلیل تمایلتان به رویارویی مستقیم به خودتان نیز اعتماد دارید، از این رو توجه بیشتری به شما و آنچه می گویید، خواهند داشت. برای آشنایی با روشهای تقویت ارتباط چشمی می توانید در اینجا کلیک کنید.

تقویت مهارت های ارتباطی از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند درشکل گیری یک ازدواج موفق، دوستی های پایدار، فرصت های شغلی بیشتر و پیشرفت در زمینه های مختلف نقش داشته باشد.

شما می توانید از طریق مهارت های ارتباطی به جایگاه های بالاتری در زمینه کاری دست پیدا کنید و به راحتی به مدیری موفق و ثروتمند تبدیل شوید.

بالا بردن مهارت ارتباطی

ضمن اینکه این مهارت ها در برقراری ارتباط با دیگران می تواند اعتماد به نفس تان را بالا برده و دید مثبتی نسبت به شما ایجاد نماید، افزایش مهارت های ارتباطی در بین اعضای خانواده به خصوص در ارتباط با فرزندان و در شکل گیری یک خانواده سالم بسیار کمک کننده است.

امیدواریم این مراحل ساده به تقویت و بالا بردن مهارت ارتباطی شما در یک مکالمه خوب کمک کرده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *