دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مراحل دریافت وام مسکن و مدارک مورد نیاز آن

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

در شرایط کنونی جامعه و با افزایش سر سام آور قیمت ها امکان خرید خانه بدون وام های مسکن برای خیلی ها سخت و چه بسا غیر ممکن می باشد. از این رو برای آشنایی با شرایط دریافت وام مسکن و مدارک مورد نیاز برای این کار می توانید در ادامه این مطلب همراه ما شوید.

یکی از راه های خرید خانه به خصوص برای زوج های جوان، گرفتن وام مسکن می باشد که در این مطلب قصد داریم به بررسی شرایط، مراحل گرفتن وام مسکن و مدارک مورد نیاز آن بپردازیم؛ وام خرید زمان، وام حساب پس انداز مسکن جوانان، وام مشترک با جعاله تعمیر مسکن از جمله وام های دیگر مسکن هستند که می توانند به خانه دار شدن جوانان کمک زیادی نمایند.

شرایط دریافت وام مسکن

وام های مسکن به طور کلی شامل دو گروه کلی هستند؛ وام هایی که با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس بدست می آید و وام هایی که می توان از محل صندوق پس انداز یکم دریافت کرد؛ شرایط گرفتن وام های مسکن در زمان، نحوه پرداخت و سود باز پرداخت آنها متفاوت می باشد، هر دو نوع این وام ها با شرایط مختلف به صورت انفرادی و به زوج ها پرداخت خواهد شد. در ادامه با چگونگی گرفتن وام مسکن و شرایط و مدارک آن بیشتر آشنا می شوید.

دریافت وام خانه

وام مسکن یکم

بانک مسکن به منظور پرداخت کمک هزینه مسکن، وام های مختلفی را در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد، وام مسکن یکم از جمله این وام ها می باشد که به مدت سه سال است مورد تصویب شورای پول و اعتبار قرار گرفته و به شکل تسهیلات انفرادی و به زوج ها برای کمک به خرید خانه پرداخت خواهد شد که این وام از طریق بانک مسکن در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

تسهیلات پس انداز وام یکم مخصوص خانه اولی ها می باشد و منظور از آن، یعنی اینکه متقاضی قبل از گرفتن تسهیلات وام یکم، نمی تواند از وام های مسکن دیگر استفاده نماید.

شرایط قسمت بندی وام مسکن و سقف آن

همانطور که گفتیم این نوع وام به زوجین و به صورت انفرادی پرداخت خواهد شد که برای مناطق جغرافیایی و با توجه به وضعیت تاهل یا مجرد بودن افراد، مبالغ متفاوتی پرداخت می شود؛ مبلغ پرداختی برای انفرادی و در تهران ۸۰ میلیون تومان می باشد و در مراکز استان ها و شهر هایی که جمعیت آنها بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر باشد، تا سقف ۶۰ میلیون تومان و در مناطق دیگر مبلغ ۴۰ میلیون تومان است.

  •  آرون گروپس

گرفتن وام مسکن برای زوجین در شهر تهران، ۱۶۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهر های بالاتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲۰ میلیون تومان و در مناطق دیگر تا سقف ۸۰ میلیون تومان این امکان وجود دارد.

مقدار سود باز پرداخت وام مسکن یکم، ۵/۹ درصد و حداکثر مدت زمان باز پرداخت ۱۲ سال می باشد. از این رو برای فردی که وام ۸۰ میلیونی گرفته است، به طور ماهانه حدودا ۹۳۰ هزار تومان باید قسط بپردازد که در مجموع ۵۴ میلیون تومان سود باز پرداخت خواهد کرد و برای وام ۱۶۰ میلیون تومانی، سود ۱۲۸ میلیونی در نظر گرفته می شود، قسط های آن نیز به ۲ میلیون تومان خواهد رسید.

دریافت وام ساخت و خرید مسکن

شرایط لازم برای  دریافت وام خانه اولی ها

  • ارزش ملکی که خریداری شده، باید حداقل ۲۰ درصد از مبلغ خود وام بیشتر باشد.
  • عمر ملک خریداری شده نباید بیشتر از ۱۵ سال باشد.
  • مقدار و سقف وام در شهر های کوچک ۴۰ میلیون بوده و در شهر های بزرگ ۶۰ میلیون و این مبلغ در پایتخت به ۸۰ میلیون می رسد.
  • حداقل سن برای متقاضیان دریافت وام مسکن اولی ها، ۱۸ سال و داشتن درآمدی مستقل می باشد.
  • افراد یا زوجین متقاضی وام، باید دارای حساب پس انداز با سپرده ای به میزان نصف مبلغ دریافتی مورد نظر در بانک باشند.
  • شخص درخواست کننده وام مسکن اولی، نباید قبلا از تسهیلات دولتی برای تهیه و بازسازی خانه استفاده کرده باشد.
  • خانه ای که خریداری شده یا می شود، باید در محدوده شهر قرار داشته باشد.
  • معرفی یک ضامن معتبر دارای فیش حقوقی و با درآمد ماهانه حدود سه برابر مبلغ قسط مهمترین شرط گرفتن وام می باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسکن یکم

  • اصل و تصویر پایان کار ساختمانی
  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت
  • ارائه مدارک شناسایی خریدار و فروشنده
  • ارائه فیش حقوقی
  • ارائه قبض ساختمان
  • ارائه و تکمیل فرم درخواست
  • چک استخدامی
  • برگه گردش حساب ضامن

اخذ وام مسکن

شرایط جدید دریافت وام مسکن اولی ها

  • افزایش مدت زمان بازپرداخت وام از ۱۲ سال به ۱۵ سال
  • کاهش سود تسهیلات از ۹/۵ درصد به ۸ درصد
  • کاهش مدت زمان سپرده گذاری اولیه به منظور افتتاح حساب از ۱۲ ماه به ۱۰ ماه

دریافت وام برای مسکن

این تغییرات که به دلیل عدم استقبال مردم اعمال گردیده است، اما باز هم به خاطر تورم و نوسانات اقتصادی بالا، این مبلغ وام با نرخ سود تعیین شده به منظور خرید خانه از طریق وام در تهران و شهر های بزرگ اصلا مقرون به صرفه نمی باشد.

کاهش سود تسهیلات مسکن

تقریبا سه سال از زمان راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم می گذرد که به تدریج سود اختصاص داده شده به تسهیلات آن کمتر شده، به طوری که از حدود ۱۴% در ابتدای دوره به ۹/۵% رسیده است و بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار سود تسهیلات این بخش مجددا کاهش یافته و به ۸ درصد رسید که این اختلاف یک و نیم درصدی موجب کاهش اقساط دوره و نهایتا کاهش سود کلی می شود که به تسهیلات آن اختصاص پیدا می کند، ضمن اینکه بر اساس مصوبه شوری پول و اعتبار سود وام تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم برای بافت های فرسوده از میزان ۸ درصد به ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

افزایش سقف وام برای خرید مسکن

مدیر عامل بانک مسکن در این خصوص می گوید، با توجه به سیاست گذاری های کنونی در قالب مصوبات شورای پول و اعتبار که بیشتر بر بخش عرضه توجه دارد، در مجموعه سیاست های اعتباری موجود در سال ۱۳۹۸ که افزایش سقف مشارکت مدنی مورد توجه قرار گرفته، میزان وام های مسکن افزایش پیدا کرده است، به طوری که وام مسکن در تهران به ازای هر واحد به ۱۷۰ میلیون می رسد، وام ساخت خانه در مرکز استان های مختلف مقدار ۱۶۰ میلیون در سایر شهر ها۱۳۰ میلیون و وام مسکن در مناطق کمتر توسعه یافته تا سقف ۱۱۰ میلیون تومان تعیین شده است.

دریافت وام مسکن

وی در ادامه حرفهایش اظهار می دارد، در گذشته از سقف تسهیلات ثابت استفاده می شد، به طوری که همه متقاضیان دهک های ۳ تا ۷ می توانستند از سقف تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی استفاده کنند، اما آنها پیشنهاد داده اند که بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت، افراد می توانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کنند که اجرایی شدن این پیشنهاد نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *