دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش استهلاک خودرو با راهکارهای ساده و موثر

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

استهلاک خودرو تفاوت بین هزینه خریداری و ارزش کنونی آن است. در این مقاله با راهکارهای ساده و موثری جهت کاهش استهلاک خودرو آشنا خواهید شد.

استهلاک خودرو تئوری ساده ای دارد و به ارزش بازاری اتومبیل شما مربوط می شود. یعنی اینکه اتومبیل شما هنگام خرید چه قیمتی دارد و اگر می خواهید آن را بفروشید، چقدر ارزش قیمتی دارد. استهلاک خودرو به سن و مسافت پیموده شده بستگی دارد. با راهکارهای کاهش استهلاک خودرو آشنا هستید؟ در این مقاله به موضوع کاهش استهلاک خودرو با راهکارهای ساده و موثر پرداخته ایم.

چطور می توانیم استهلاک خودرو را کمتر کنیم؟

کاهش استهلاک خودرو

به محض اینکه یک ماشین جدید نمایندگی را ترک می کند، ارزش آن کاهش می یابد و “دست دوم” محسوب می شود. وسایل نقلیه، تجهیزات، ماشین آلات و سایر دارایی های مشابه، همگی به دلیل استفاده و سن، ارزش خود را با گذشت زمان از دست می دهند. این کاهش ارزش را استهلاک می نامند. استهلاک در درجه اول یک ابزار حسابداری است، نه نمایش دقیقی از سایش و خط خوردگی که یک اتومبیل سالانه دریافت می کند. میزان استهلاک خودرو بسته به سال، ساخت و مدل خودرو متفاوت است. کاهش استهلاک خودرو بخصوص برای رانندگانی که از طریق خودروی شخصی امرار معاش می کنند بسیار با اهمیت است. اگر استهلاک خودرو زیاد باشد به این معنی است که عمر مفید قطعات و لوازم مصرفی خودرو زودتر از موعد استاندارد تمام شده و این امر سبب افزایش هزینه نگهداری و تعمیر خودرو می گردد. در میان اتومبیل ها، اتومبیل های کلاسیک دچار استهلاک کمتری خواهند شد، چون این خودور ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

۱۶راهکار ساده و موثر در کاهش استهلاک خودرو

۱- خرید ماشین از یک برند خوب تجاری سبب حفظ ارزش خودرو شده و از استهلاک خودرو نیز می کاهد، همچنین باعث کاهش هزینه های جانبی هم می شود.

۲- در هنگام خرید، سال تولید و مدل ماشین نیز خیلی اهمیت دارد. به این مورد توجه داشته باشید که در آینده مدل ماشین شما چقدر دچار استهلاک قیمتی می شود. رنگ ماشین نیز اخیرا مد نظر قرار می گیرد. خودروهای سفید معمولا ارزانتر از سایر رنگها هستند.

۳- سعی کنید ماشین خود را در جای مناسب نگهداری کنید. مثلا در پارکینگ یا جای سرپوشیده قرار دهید. همچنین در هنگام رانندگی بیشتر مراقب خودروی خود باشید، مانند هنگام عبور از موانع یا چاله و دست اندازها. یا از پوشش صندلی مناسب برای محافظت از اتاقک داخل ماشین و صندلی ها استفاده کنید.

آشنایی با کاهش استهلاک خودرو

  •  آرون گروپس

۴- از توصیه های شرکت سازنده خودرو برای مواردی همچون تعویض روغن یا جایگزینی فیلتر استفاده کنید.

۵- موقعیت مکانی و اقلیم های متفاوت نیز در استهلاک خودرو موثر هستند. به طور مثال جاده های برفی،مسیرهای دارای شن و ماسه، یا مناطقی که خاک آن ها دارای نمک باشد. استهلاک خودروی شما را افزایش می دهند.

۶- هر چه میزان کارکرد اتومبیل شما کمتر باشد، استهلاک خودرو نیز به همین میزان کمتر خواهد بود. بنابراین هر چه عدد کیلومتر شمار پایین تر باشد، فرسودگی موتور و سایش دیگر قسمت های اتومبیل نیز کمتر خواهد شد.

۷- خودروی خود را به موقع سرویس کنید. تعویض به موقع فیلتر، روغن، تنظیم باد، تعویض لنت، تعویض لاستیک و بررسی مایع رادیاتور از مهمترین عوامل در کاهش استهلاک خودروی شما می باشند.

۸- از سوخت مناسب و فاقد آلودگی استفاده شود. کارشناسان فنی خودرو بیان می دارند که در خودروهای دوگانه سوز به دلیل چربی بسیار پایین سوخت گاز، از بنزین و گاز به صورت متناوب استفاده شود، همچنین به اکتان بنزین با مطالعه دفترچه راهنمای اتومبیل توجه شود.

نگهداری خودرو

۹- از قطعات یدکی با کیفیت و نمونه اصلی استفاده شود. برخی از صاحبان یا رانندگان خودرو هنگام خرابی قطعات، برای صرفه جویی در هزینه ها، لوازم یدکی با قیمت پایین خریداری کرده که این امر در مان مدت و دراز مدت علاوه بر صرف هزینه ای بیت، باعث ایجاد خسارت به دیگر قطعات خودرو نیز می گردد. طبق نظر کارشناسان فنی خودرو، اصولی ترین راهکار برای صرفه جویی هزینه نگهداری خودرو، این است که از لوازم یدکی مناسب و استاندارد استفاده شود.

۱۰- هر چه فشار باد لاستیک های خودرو تنظیم باشد، همچنین چرخ ها خودرو بالانس گردد؛ سبب کاهش فشار به غربیلک فرمان خودرو و جلوبندی می شود که استهلاک نیز کاهش می یابد.

بالانس کرن چرخ‌های خودرو و توجه به باد لاستیک ها از دیگر ضروریاتی است که نباید از آن غفلت شود،به واقع، رعایت اصل فوق باعث کاهش فشار به غربیلک فرمان خودرو و جلوبندی خواهد شد.

۱۱- اگر از خودرو صدای نامتعارفی شنیدید به آن توجه کنید و سریع عیب یابی کنید.

۱۲- بخش هایی از خودرو مانند قطعات سیستم تعلیق، جلوبندی، چرخ ها و فرمان را مرتب و به موقع روغن کاری و گریس کاری کنید. در مورد خودروهای دنده ای، کارشناسان فنی اتومبیل پیشنهاد می کنند که بعد از ۳۰ الی ۴۰ هزار کیلومتر و یا هر دو سال یکبار نسبت به تعویض واسکازین خودرو اقدام شود. همچنین در خودروهای دنده اتوماتیک نیز، روغن هیدرولیک بعد از هر ۳۰ ال ۴۰ هزار کیلومتر استفاده، تعویض شود در غیر این صورت احتمال بروز خسارت در خودرو بالا می رود.

۱۳- به صورت دوره ای دیاگ خودرو را انجام دهد و عیب یابی کنید حتی اگر با مشکلی در خودرو مواجه نشدید.

۱۴- سعی کنید مسافت کمتری را با اتومبیل خود بپیمایید. هر چه کیلومتر شمار عدد پایینتری را نشان دهد، استهلاک خودرو نیز کمتر است.

روش های کاهش استهلاک خودرو

۱۵- با رانندگی صحیح و درست هم سبب کاهش مصرف سوخت می شوید هم استهلاک خودرو را کاهش می دهید. مثلا برخی رانندگان پای خود را همیشه روی کلاج آماده نگه می دارند که باعث کاهش عمر صفحه کلاج می گردد. یا هرچه بیشتر ترمز بگیرد سبب استهلاک بیشتر لنت ها و دیسک ترمز یا حتی لاستیک خودرو می شوید. سعی کنید از کولر خودرو در شرایطی که خودرو یه قدرت زیادی برای حرکت نیاز دارد مثل سربالایی ها استفاده نکنید. همچنین هنگامی که خودرو در سراشیبی در حال حرکت است نیز، از دنده سنگین استفاده نکنید.

۱۶- از رینگ و لاستیک متناسب با خودرو استفاده کنید که باعث خرابی جلوبندی نشوند.

۱۷- در زمان مناسب خودرو خود را بفروشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *