دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ویژگی های افراد عصبی و نحوه برخورد صحیح با آن ها

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از قدرتمند ترین احساسات افراد خشم و عصبانیت می باشد که کاملا طبیعی است، باید با ویژگی های افراد عصبی و همچنین نحوه برخورد صحیح با این گونه افراد آشنا باشید.

بسیاری از افراد در زندگی روز مره خود عصبانی شدن و یا روبه رو شدن با افراد عصبی را تجربه کرده اند و شرایط زمانی سخت می شود که طرف مقابل بی منطق نیز باشد، عصبانیت بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود، در ادامه مطلب قصد داریم به معرفی نشانه های افراد عصبی و طرز برخورد صحیح با این افراد بپردازیم.

خصوصیت فرد عصبی

ویژگی های افراد عصبی

فرد عصبی داری ویژگی هایی می باشد که در ادامه با این ویژگی های افراد عصبی آشنا خواهید شد :

داشتن احساس بد نسبت به خود

این گونه افراد همیشه رویاهای بزرگی در سر می پرورانند اما عیب های خود را خیلی بزرگ می بینند و همین امر مانع رسیدن به کوچکترین خواسته هایشان می شوند و به دلیل اینکه اعتقاد دارند پر از نقص هستند از رسیدن به موفقیت ها ناامید هستند در نتیجه دست از تلاش بر می دارند.

چگونگی رفتار با فرد عصبی

سرزنش و احساس گناه

از دیگر ویژگی های افراد عصبی این است که همیشه خود و دیگران را سرزنش می کنند و در انجام کارها سست و تنبل هستند و زمانی که در زندگیشان با مانعی مواجهه می شوند به جای فکر کردن همه را سرزنش می کنند و خود را بدشانس و بد بخت تلقی می کنند.

ویژگی های افراد عصبی

دشمنی و نفرت

یکی دیگر از ویژگی های فرد عصبی این است که به دلیل اینکه خود را بی ارزش می دانند در درجه اول دشمن خودشان می شوند سپس نسبت به اطرافیان نیز دشمنی و نفرت دارند و با دیگران با دشمنی رفتار می کنند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

فرار از حقایق

بسیاری از افراد عصبی نمی خواهند واقعیت را بپذیرند و معمولا به خود دروغ می گویند و از مشکلاتی که برایش ایجاد شده است فرار می کنند و دیگران را دلیل ناراحتی شان می دانند.

حساس بودن بیش از حد

از دیگر ویژگی های افراد عصبی این است که نسبت به رفتار های دیگران بیش از حد حساس می باشند و واکنش های نادرستی را از خود بروز می دهند، کوچک ترین برخورد و رفتار نامناسب دیگران را به پای تنفر آن ها از خود می گذارند و تصورشان این است که دیگران می خواهند او را آزار دهند.

نشانه های افراد عصبی
نگران بودن بیش از حد

این گونه افراد همیشه نگران هستند آن ها اعتقاد دارند هیچ چیزی درست نمی شود و تنها یک معجزه می تواند آن ها را از شرایط بد زندگی نجات دهد و به دلیل اینکه لحظه ای آرامش ندارند با دیگران نیز با خشونت و تندی رفتار می کنند.

نحوه بر خورد صحیح با افراد عصبی

زمانی که با فردی عصبی مواجهه می شوید باید با برخورد صحیح با آن رفتار کنید که در ادامه با نحوه برخورد با این افراد آشنا خواهید شد :

ویژگی های افراد عصبی

گوش دادن

اولین مرحله به منظور مقابله با افراد عصبی گوش دادن می باشد بنابراین به حرف هایی که او می گوید دقیقا گوش دهید.

حفظ خونسردی و پر خاشگری

یکی دیگر از رفتار های صحیح به منظور رفتار با افراد عصبی این است  که سعی کنید چند نفس عمیق بکشید و آرامش و خونسری تان را حفظ کنید.

حفط خونسردی در مواجهه با فرد عصبی

کنار گذاشتن قضاوت

در زمان مواجهه با افراد عصبی به دلیل اینکه شما نمی دانید قرار است چه اتفاق بیافتد قضاوت را کنار بگذارید و اگر فرد رفتار غیر معقولی ازخود نشان می دهد شاید از چیزی ترسیده است و یا احساس می کند که شاید می خواهد آسیبی ببیند.

محترمانه رفتار کردن

زمانی که با فرد عصبی مواجهه می شوید اهانت یا بی احترامی را کنار بگذارید زیرا فقط شرایط را سخت تر می کند.

جلوگیری از برخورد فیزیکی

در زمان مواجهه شدن با فرد عصبانی سعی کنید از برخورد فیزیکی با فرد عصبی پرهیز کنید و در واقع بهترین راه فاصله گرفتن از فرد عصبی و ترک آن محیط می باشد.

رفتار صحیح با فرد عصبی

 از آنها نخواهید که آرام باشند

زمانی که فرد عصبانی است از او نخواهید که خونسرد و آرام باشد زیرا این کار بیشتر او را عصبانی می کند بهتر است از او بپرسید چه چیزی باعث عصبانیت آن ها شده است.

تغییر فضا

به فرد عصبانی پیشنهاد تغییر فضا را دهید زیرا رفتن از فضای بسته به فضای باز خلق و خوی فرد را بهتر می کند.

استفاده کردن از کلمه ما

در زمانی که طرف مقابل تان عصبانی است از گفتن کلمه من و تو خودداری کنید زیرا، در این صورت فرد حالت دفاعی به خود می گیرد  و عصبی تر می شود بنابراین از کلمه ما استفاه کنید زیرا باعث کنترل خشم طرف می شود.

نخندیدن در مقابل افراد عصبانی

زمانی که با فرد عصبانی مواجهه می شوید از خندیدن خودداری کنید زیرا این کار باعث می شود که فرد عصبانی فکر کند او را مسخره می کنید و در نتیجه بیشتر عصبانی می شود.

نداشتن رفتار دفاعی

اگر چه بسیار سخت است که در برابر فرد عصبانی ساکت باشید و از خود دفاع نکنید ولی باید به یاد داشته باشید که اگر از خود دفاع کنید این کار تنها او را بیشتر عصبانی می کند.

صحبت کردن با صدای پایین

در زمان مواجهه شدن با افراد عصبانی از بالا بردن صدا و حرف های بد زدن پرهیز کنید و سعی کنید با صدای پایین و با آرامش صحبت کنید.

ویژگی های افراد عصبی

اجازه دادن به طرف مقابل برای زدن حرف آخر

از دیگر رفتار های مواجهه با فرد عصبی این است که اجازه دهید او حرف آخر را بزند در غیر اینصورت فرد عصبی تصور می کند که شما حق را به خود داده اید و این باعث می شود که فرد بیشتر عصبی شود و در نتیجه شرایط را سخت تر می کند.

حفظ کردن فاصله بین خودتان و فرد عصبانی

از دیگر رفتار های مواجهه با فرد عصبی این است که از لمس کردن شخص پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث سوء تفاهم شود.

البته ناگفته نماند گفتن عباراتی مانند من معذرت می خواهم، سعی می کنم مسئله را حل کنم به کنترل خشم فرد کمک می کند و باید روحیه خود را قوی کنید تا خیلی راحت با چنین افرادی کنار آیید و در حقیقت خودتان را تغییر دهید و اگر برایتان سخت است از مشاوران آگاه کمک بگیرید، در این مقاله سعی داشتیم شما را با ویژگی های افراد عصبی و نحوه برخورد صحیح با این گونه افراد بیشتر آشنا کنیم اگر تمایل دارید در زمینه روانشناسی اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *