دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از فایده های مار ها چه می دانید؟

  • محدثه خاکشور
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

مار خزنده ای که با آمدن نام آن ترس بر دل اکثر انسان ها می افتد، همه خطرناک بودن مار، و مرگ و میر بالای از مار گزیدگی را می دانیم، یکبار هم می خواهیم از فایده های مار بگوییم.

مارها انواع مختلفی دارند، که از نظر جثه و شکل گوناگون می باشند و به دو دسته سمی و بی سم تقسیم می شوند. مار با ظاهر ترسناک و البته خطرناک بودن، در زندگی انسان سودمند می باشد. در ادامه به فواید مار می پردازیم.

فایده های مار، خزنده ی خطرناک

مار حیوانی نرم و دراز، از گروه خزندگان می باشد که با توجه به متابولیسم بسیار آن، قابلیت انعطاف پذیری صد در صدی پیدا کرده است، که از کوچک ترین سوراخ ها نیز بگذرد. دهان مارها ۱۵۰ درجه گشوده می شود. که این انعطاف پذیری زیاد باعث می شود شکار هایی بزرگ تر از دهان خود را هم ببلعند. در ادامه با انواع فایده های مار آشنا خواهید شد.

فواید بی شمار مار و روغن آن برای درمان

از فواید فراوان مار می توان به مهم ترین آن یعنی استفاده در صنعت دارو سازی و سرم و درمان برخی بیماری ها مانند: بیماری عصبی، فشار خون، بیماری قلبی و سکته های مغزی اشاره کرد.

هم چنین به دلیل وجود بعضی از پیتیدهای موجود در سم مار خاصیت ضد خونریزی داشته، که از این ماده در عمل های باز قلب به کار می رود، هر مار با توجه به دارا بودن اثر دارویی و فیزیولوژیکی بر بافت ها، سلول، و اندام های متفاوت تاثیر بگذارد، بنابراین از آن در صنعت داروسازی به کار می رود. کاپتوبریل داروی پر کاربرد، برای درمان فشار خون و بیماری های قلبی می باشد، می توان گفت این دارو از مهم ترین نمونه های مصرف دارویی سم مار است.

فایده های بسیار مار برای زندگی انسان ها

یکی از دستاوردهای بزرگ در صنعت داروسازی، تولید داروی CB24 می باشد که از ماده ی شیمیایی کروتوکسین موجود در سم مار زنگی تهیه شده است، این ماده برای سلول های سمی می باشد، ولی فقط بر سلول های به خصوصی که داخل ماهیچه و خون وجود دارند، تاثیر می گذارند. داروی تولید شده سلول های تومورهایی را که با سرعت و بدون هیچ مانعی در حال رشد هستند را شناسایی کرده و از بین ببرد. این دارو جهت درمان سرطان تهیه و تولید شده است، که  آزمایش ها رضایت بخش بوده است ولی تاکنون هم این دارو در بازار وجود ندارد.

  •  آرون گروپس

سالانه حدودا صد هزار نفر به خاطر گزیدگی مار می میرند که این این آمار بالایی است، و به همین دلیل هر زهری که موجود است بهتر است پاد زهری هم داشته باشد، دانشمندان با تلاش خود از سم مارهای سمی پادزهر تهیه می کنند.

سودهای بسیار مار در کنار خطرات آن

فایده های مار و تهیه پاد زهر

روش تهیه جمع نمودن سم و هم چنین تولید پادزهر آن، جالب است بدانید از سال های ۱۸۰۰ تا به اکنون هیچ تغییری پیدا نکرده است، به این صورت که افراد متخصص در این زمینه، ابتدا از نیش مار سم را بیرون کشیده و در ظرف یا بطری که مخصوص این کار است، ریخته و بعد خشک می کنند، و پس از آن قدری از زهر مار را به حیوانی آزمایشی تزریق می کنند، و بعد از گذشت چندین هفته خون بدن حیوان را خارج کرده و پادتنی را بدن آن حیوان برای رو به رویی با زهر ساخته، را بیرون می کشند. مهم ترین اقدام این که آنزیم های سازنده فعال را از باقیمانده پادتن قطع می نمایند، و در آخر آن را خشک و یا به حالت مایع برای استفاده های گوناگون انسان ها روانه بازار می کنند.

مزایای گوناگون مار و تهیه پاد زهر برای گزیدگی

فایده های مار و تهیه روغن مار با کاربرد فراوان

علاوه بر مصرف سم مار، از روغن مار می توان بهره های بسیاری برد، به افرادی که دارای این مشکلات می باشند : سیستم ایمنی ضعیف،مشکلات قلبی و عروقی، درمان سردرد و سینوزیت، بهبود پوکی استخوان، التهاب موضعی، شوره سر، کم پشتی مو، درد های مزمنی مانند آرتروز و التهابات، و حتی مشکلات روانشناختی، افسردگی، اضطراب، روغن مار می تواند پیشنهاد مناسبی باشد.

هم چنین روغن مار برای سلامتی پوست و مو مفید بوده که اگر می خواهید پوستی نرم و لطیف، و هم چنین بدون جوش داشته باشید، هر شب به طور منظم هر شب روغن مار را قبل از خواب به صورت خود بمالید.

مارها با توجه به ترس و وحشتی که در دل مردم از خود بر جای می گذارد، به محض دیده شـدن کشته می شوند، اما در کنار خطرناک بودن، فایده های مار بسیار است و نقش مهمی را در ایجاد تعادل و توازن در محیط زیست را برعهده دارد، که باعث کنترل تعداد موش ها، و در نتیجه در امان بودن زمین های کشاورزی می باشد.

فواید وجود مار در زمین های کشاورزی بسیار است، که نه تنها باعث کاهش موش ها، که موجب ازبین رفتن حشرات و کرم های گوناگون شده و افزایش محصولات کشاورزی را به دنبال دارد.

فایده های مار و تهیه روغن مار برای انواع مشکلات پوستی و مو

فواید مار و دانستنی های جالب از آن

آیا می دانستید مارها دارای پا و گوش نیستند، و با فلس های موجود بر روی بدن و شکم خود حرکت می کنند و یا به گفته دیگر می خزند، که  علیرغم فاقد گوش بودن کوچکترین صدا را می توانند تشخیص داده و متوجه خطر بشوند. دانشمندان از این خصیصه مار بهره برده اند، و در شهر های بزرگی مانند تهران برای پیش بینی زلزله از مار استفاده می کنند.

مارها به دو دسته سمی و غیر سمی تقسیم می شوند که از می توان آن ها را با توجه به نشانه هایی که گفته می شود تشخیص داد، اما باید این مورد را هم ذکر کنیم که در برخورد با مارها احتیاط را رعایت کنید. مارهای سمی دارای سری مثلثی، که مردمک چشم های آنان عمودی بوده و دارای دمی کلفت و پهن می باشند و حرکت آنان با شکم است.

فایده های مار در صنعت دارو سازی و پزشکی

ولی سر مارهای غیر سمی بیضی و گرد می باشد، که مردمک چشم مارهای غیر سمی گرد، و از میانه بدن تا انتهای دم باریک می گردد و نوع حرکت این نوع مارها راست و مستقیم، و به طور مارپیچ می باشد.

جالب است بدانید مارها از زبان خود برای بوییدن استفاده می کنند، و بعد از بریده شدن هم سر مار می تواند تا چندین ساعت نیش بزند.

فایده های مار برای تهیه داروی فشار خون و بیماری قلبی

مارها مناطق استوایی و گرمسیری را برای زندگی بیشتر می پسـندند، که از حیث تراکم انواع گوناگون مار در دنیا، قاره های استرالیا، آفریقا، آمریکا، آسیا و اروپا را می توان به ترتیب بیان کرد. که ده نوع مارهای کشنده با سمی مهلک را می شود در استرالیا پیدا کرد.

قطره ای از سم مار black sea سه انسان بزرگسال قوی را می کشد.

فواید انواع مارهای سمی و غیر سمی برای زندگی انسان ها

در این مطلب، دانستنی و جالب ما اطلاعات جدیدی که شاید کمتر شنیده باشید، را و فایده های مار در صنعت داروسازی و پزشکی برای شما بیان کردیم، تا یکی دیگر از مخلوقات خدا و موجودات زنده در چرخه ی حیات را بیشتر بشناسید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *