دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با فضایل خواندن دعای مجیر که در احادیث و قرآن اشاره شده است

  • زهرا خانزاده
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

دعای مجیر از جمله دعاهای مشهور و پر فضیلت در ایام البیض ماه مبارک رمضان می باشد و خواندن دعای مجیر سبب آمرزش گناهان، رفع غم و اندوه و … می شود.

در باب فلسفه دعا موارد زیادی عنوان گردیده است و دعا وسیله ارتباطی بنده با خدای متعال می باشد که این امر، در حقیقت صدا کردن معبود هستی می باشد و ریشه در فطرت انسان ها دارد و موجب ایجاد آرامش و انس الهی می شود. دعای مجیر یکی از ادعیه های مشهور می باشد، که در ادامه می توانید با فضیلت قرائت دعای مجیر آشنا شوید.

دعای مجیر

فضیلت خواندن دعای مجیر

در قرآن و در روایات و احادیث بسیاری بر اهمیت دعا اذعان شده است و بر خواندن ادعیه ها در ساعات شبانه و روز و یا ایام بخصوص تاکید شده است، زیرا موجب اعتناو  توجه خاص خداوند به بنده خویش می گردد. ماه رمضان یکی از بهترین ماه ها برای بندگی خدا می باشد و در مقابل خداوند باری تعالی در این ماه پر خیر و برکت، درهای رحمت و مغفرت الهی را به سوی انسان می گشاید و الطاف بی شماری را به انسان ارزانی می دارد. خواندن ادعیه های زیادی در این ماه مبارک توصیه شده و یکی از دعاهایی که در ایام البیض ماه رمضان(روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ این ماه) سفارش شده است، خواندن دعا مجیر می باشد. مجیر یکی از اسما الهی است و به معنی پناه دهنده و فریادرس است. بر اساس برخی روایات، زمانی که حضرت محمد(ص) در جایگاه حضرت ابراهیم(ع) به خواندن نماز مشغول بودند، خدواند این دعا را در مسجد الحرام به واسطه جبرائیل بر رسول اکرم(ص) وحی نمود. البته علاوه بر خواندن این دعا، اعمال دیگری همچون اعتکاف برای این سه روز ذکر شده است، که به واسطه این دعا و اعمال می توان روح و جان را صیقل داد و دل را پذیرای عبودیت الهی کرد.

این دعا دارای هشتاد و هشت فراز می باشد و خواندن با خلوص نیت هر فراز از دعا مجیر که به عبارت «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیرُ» ختم می شود و به معنای «ما را از آتش در پناه خود آر اى پناه بخش» است می تواند سبب التیام و آرامش دل شود. بنابراین از چگونگی نازل شدن آن بر رسول خدا (ص)، می توان به اهمیت و تاثیر این دعا پی برد.

در باب فضیلت این دعا آمده است که هر کس این دعا در روزه های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رمضان بخواند، تمامی گناهانش آمرزیده خواهد شد، حتی اگر شمار گناهانش به تعداد قطره های باران، ریگ های بیابان و برگ های درختان باشد. همچنین خواندن دعای مجیر برای برطرف شدن غم و اندوه، شفای مریض، ادای قرض، توانگری و بی نیازی نیز سفارش شده است.

خواندن دعای مجیر

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برای آشنایی با دیگر ادعیه ها و کسب اطلاعات مفید در زمینه های مختلف دینی و شناخت شاه کلید استجابت دعا می توانید به مطالب پیشین آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *