دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آشپزی آخر هفته ۱۰ مرداد با غذاهای لذیذ ایرانی

  • ندا خوشرو
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب منوی غذایی ایرانی برای آشپزی آخر هفته ( دستور تهیه بورانی اسفناج و زرشک پلو با مرغ و ژله فالوده ) را در این مطلب مشاهده خواهید کرد.

بورانی اسفناج و زرشک پلو با مرغ و ژله فالوده منوی غذایی بی نظیری را تشکیل می دهند و اگر شما تمایل دارید آخر هفته ای بی نظیر و شاد را برای اعضای خانواده تان رقم بزنید بهتر است از تهیه این ست غذایی غافل نشوید.

منوی غذای ایرانی یکی از بهترین انتخاب ها برای آخر هفته می باشد و کدبانوهای عزیز بهتر است برای پذیرایی از مهمان ها و اعضای خانواده در آخر هفته ست غذایی را که در ادامه مطلب معرفی خواهیم کرد تهیه نمایند.

پیشنهاد آشپزی برای آخر هفته

دستور تهیه بورانی اسفناج

بورانی اسفناج از انواع پیش غذاهای خوش طعم است که کمتر کسی پیش می آید که از طعم بی نظیر آن خوشش نیاید از این رو اگر شما تمایل دارید پیش غذایی سالم را تهیه نمایید بهتر است بورانی اسفناج را انتخاب کنید.

بورانی اسفناج

مواد لازم 

  • ماست چکیده : ۵۰۰ گرم
  • اسفناج : دو کیلوگرم
  • نعناء خشک : یک قاشق غذاخوری
  • سیر : ۶ حبه
  • نمک : به مقدار لازم

دستور تهیه بورانی اسفناج در منزل 

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برای تهیه بورانی اسفناج ابتدا اسفناج ها را به صورت کامل ساطوری کنید و آن ها را درون قابلمه بریزید سپس قابلمه را روی حرارت گاز با شعله ملایم قرار دهید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا اسفناج ها پخته شوند.
در مرحله بعدی طرز تهیه بورانی اسفناج ، سیر را بکوبید و آن را به همراه نعناء خشک با ماست ترکیب کنید و اجازه دهید تا اسفناج ها پخته شوند سپس آن ها را به ماست بیفزایید و مخلوط ماست و اسفناج را هم بزنید و نمک را به بورانی اضافه کنید و بورانی را در صورت تمایل درون یخچال قرار دهید تا خنک شود.

دستور تهیه بورانی اسفناج

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ از انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و مجلسی است و شما می توانید این نوع غذا را با روش های مختلفی بپزید و از طعم آن نهایت لذت را ببرید.

دستور تهیه زرشک پلو با مرغ

مواد لازم 

  • مرغ : ۴ تکه
  • برنج : ۴ لیوان
  • زرشک : یک لیوان
  • پیاز : یک عدد
  • رب گوجه فرنگی : دو قاشق غذاخوری
  • زعفران دمکرده : به میزان لازم
  • آبلیمو : سه قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل : به مقدار لازم
  • کره : به مقدار لازم

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ 

برای پخت زرشک پلو با مرغ ابتدا تکه های مرغ را مقداری نمک بزنید سپس آن ها را درون سرخ نمایید تا طلایی شوند.

سرخ کردن مرغ

در مرحله بعدی طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رب گوجه فرنگی و نمک و آبلیمو و فلفل را به مدت چند دقیقه تفت دهید و مخلوط سس را به همراه دو پیمانه آب روی مرغ های سرخ شده بریزید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا مرغ ها با حرارت ملایم شعله گاز به مدت دو ساعت پخته شوند و سس مرغ غلیظ شود و ۱۰ دقیقه قبل از اینکه قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید چند قاشق زعفران دمکرده روی مرغ های پخته شده بریزید.

زرشک پلو با مرغ
برنج را به مدت نیم ساعت به همراه مقداری آب و نمک خیس نمایید و بعد از مدت زمان ذکر شده برنج را بشویید و درون قابلمه مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس برنج را درون آب در حال جوش بریزید.

دستور تهیه زرشک پلو با مرغ

بعد از اینکه برنج به مرحله آبکشی رسید آن را درون آبکش بریزید.

برنج آبکش شده
ته قابلمه روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر خود را درون قابلمه قرار دهید و برنج آبکش شده را درون قابلمه بریزید و حرارت شعله گاز را زیاد کنید و بعد از اینکه برنج بخار کرد یک پیمانه آب و مقداری روغن را با یکدیگر ترکیب نمایید و روی برنج بریزید سپس حرارت گاز را کم کنید و دم کنی را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.
زرشک ها را به مدت نیم ساعت درون مقداری آب ولرم خیس نمایید سپس آن ها را آبکشی نمایید و دو یا سه قاشق روغن درون تابه بریزید و مقداری کره نیز به روغن بیفزایید سپس ظرف را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و شعله گاز را روی کمترین حالت تنظیم نمایید و زرشک آبکش شده را درون تابه بریزید و آن را مقداری تفت دهید سپس یک قاشق زعفران دمکرده به زرشک بیفزایید و تابه را از روی حرارت گاز بردارید و در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری شکر به زرشک بیفزایید.

طرز تهیه زرشک پلو
برای سرو زرشک پلو با مرغ می توانید برنج را درون دیس بکشید و آن را با برنج زعفرانی و مرغ و زرشک تزیین نمایید.

زرشک پلو با مرغ

دستور تهیه ژله فالوده دسری متفاوت

ژله فالوده از انواع دسرهای مناسب برای روزهای گرم سال است و شما می توانید این نوع دسر را به راحتی در منزل تهیه نمایید.

طرز تهیه ژله فالوده

مواد لازم 

  • آب جوش : دو پیمانه
  • پودر ژله : دو بسته
  • فالوده : ۵۰۰ گرم

طرز تهیه ژله فالوده

برای تهیه ژله فالوده ابتدا پودر ژله را به همراه مقداری آب جوش روی بخار کتری قرار دهید و به خوبی هم بزنید و اجازه دهید مخلوط آب و ژله به خوبی خنک شود.
اگر از رشته فالوه خشک استفاده می کنید بهتر است رشته های فالوده را به همراه مقداری آب و شکر روی حرارت گاز قرار دهید و بجوشانید.
در مرحله بعدی طرز تهیه ژله فالوده چند قاشق از مایه ژله را درون قالب مخصوص ژله بریزید و قالب را درون یخچال قرار دهید تا نیم بند شود سپس قالب را از درون یخچال بیرون آورید و فالوده ها را به همراه مایه ژله درون قالب بریزید و به کمک قاشقی مناسب رشته های فالوده را درون مایه ژله مرتب نمایید و آن ها را از دیواره قالب جدا نمایید سپس قالب را درون یخچال قرار دهید تا ژله به مدت دو ساعت به خوبی بسته شود.

ژله فالوده

بعد از اینکه ژله بسته شد آن را از درون یخچال بیرون آورید و به کمک کاردی نوک نیز ژله را از دیواره های قالب جدا نمایید و قالب را به مدت چند ثانیه درون آب جوش قرار دهید و سپس ژله را درون ظرف سرو برگردانید و این دسر خوش طعم را با ترافل و برش های میوه تازه و خامه و … تزیین نمایید.

ژله فالوده

در این مطلب با طرز تهیه منوی غذایی مخصوص فصل تابستان آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این ست غذایی بی نظیر نهایت لذت را ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *