دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی مزایای دوچرخه ثابت و معایب آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از بهترین دستگاه ها برای رسیدن به تناسب اندام استفاده از دو چرخه ثابت می باشد که در این مقاله شما را با مزایای دوچرخه ثابت آشنا خواهیم کرد.

بسیاری از افرادی برای رفتن به باشگاه فرصت کافی ندارند به همین دلیل تصمیم می گیرند که در منزل ورزش کنند بنابراین به فکر یک دستگاه ورزشی هستند که به تناسب اندام برسند که در واقع مزایای دوچرخه ثابت برای سلامتی بسیار زیاد است بنابراین بهترین گزینه می باشد که از این دستگاه در منزل استفاده کنند.

فواید دوچرخه ثابت

آشنایی با مزایای دوچرخه ثابت

 استفاده از دوچرخه ثابت مزایای برای بدن داد و در واقع یک ورزش عالی برای ماهیچه ها و رسیدگی به پاها و ران ها می باشد که در حال وزن کم کردن هستید.

افزایش ظرفیت تنفسی ریه ها

ورزش کردن عملکرد ماهیچه را افزایش می دهد، ماهیچه های ورزیده و قوی در حین تمرین ورزش به اکسیژن کمتری نیاز دارند در نتیجه دی اکسید کربن کمتری را نیز تولید می کنند و در واقع تمرین کردن به بالا رفتن حجم تنفسی کمک می کند و زمانی که یاد گرفتید تنفس را مدیریت کنید شدت و تکرار نفس را در حین تمرین کنترل خواهید کرد.

تقویت عضلات

از دیگر مزایای دوچرخه ثابت پاها، ران ها و عضلات سرینی را به حرکت در می آورد و همچنین عضلات بازوها، ماهیچه های پشت و شکم را نیز تقویت می کند.

استفاده از دوچرخه ثابت

 کاهش وزن

از دیگر مزایای دوچرخه ثابت این است که کالری زیادی را می سوزاند در نتیجه باعث کاهش وزن می شود و در واقع تمرین با شدت بالا باعث سوزاندن کالری بیشتری می شود، ۴۰ دقیقه تمرین شدید با دو چرخه ثابت بیش از ۶۰۰ کالری را می سوزاند در نتیجه زود تر به تناسب اندام تان می رسید.

  •  آرون گروپس

 کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲

از دیگر مزایای دوچرخه ثابت این است ک ریسک مبتلا شدن به دیابت نوع دو را کاهش می دهد و زمانی که تمرین و یا ورزش می کنید ماهیچه به منظور سوخت از گلوکز استفاده می کنند در نتیجه میزان سطح قند خون کاهش می یابد.

کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو

ایجاد حس خوب در فرد

زمانی که فرد با دوچرخه ثابت تمرین می کند، بدن هورمون های آندروفین و سروتونین را ترشح می کند که هر کدام از این هورمون ها حس شادابی و نشاطی را برای فرد ایجاد می کنند و به کاهش استرس و اضطراب کمک می کنند بنابراین اگر تمایل دارید حس خوش حالی و رضایت داشته باشید باید حداقل یک تا دو ساعت روی دو چرخه رکاب بزنید.

مزایای دوچرخه ثابت

بهبود مفاصل زانو

از دیگر مزایای دوچرخه ثابت این است که زمانی که زانو رگ به رگ شده و یا مچ پا دچار پیچ خودگی شده است یک ورزش ملایم و بدون شوک برای بهبود مفاصل می باشد و در واقع دوچرخه ثابت به عنوان یک ورزش ملایم برای توان بخشی استفاده می شود اما همیشه قبل از شروع ورزش باید با پزشک تان مشورت کنید.

کاهش درد مفاصل

پایین آوردن چربی خون

از دیگر مزایای دوچرخه ثابت پایین آوردن کلسترول می باشد، که باید کلسترول خوب و بد از هم متمایز شود که ورزش کلسترول خوب را در بدن زیاد و میزان کلسترول بد را نیز کاهش می دهد و بر اساس مطالعات علمی ورزش کردن به صورت منظم به بهبود وضعیت افراد که از کلسترول بالا رنج می برند کمک می کند.

استفاده از دوچرخه ثابت

 پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون

دو چرخه سوای ورزشی می باشد که همه افراد در هر رده سنی که باشند می توانند انجام دهند، اما به دلیل اینکه با افزایش سن ممکن است بیماری آلزایمر به سراغ فرد برود بنابراین پس از ۶۵ سالگی نیز باید به انجام فعالیت های ورزش ادامه دهند که در واقع تحقیقات علمی نشان داده است انجام فعالیت های فیزیک به صورت منظم ریسک ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

افزایش طول عمر عالی 

 یکی دیگر از مزایای دوچرخه ثابت، امید به زندگی را در فرد افزایش می دهد و در حقیقت تمرین کردن بادو چرخه ریسک به وجود آمدن بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد و در نتیجه علائم بیماری را نیز به تاخیر می اندازد و سیستم ایمنی را برای افراد مسن به مدت طولانی تری حفظ می کند.

چند توصیه به ورزشکاران

۱. در زمان رکاب قسمت بالایی بدن تان را شل کنید، شانه ها باید آزاد باشند و حرکت ها به مفصل ها فشاری وارد نکنند.

۲. در مورد تنظیم شدت دستگاه و کار بادکمه اطلاعات کافی داشته باشید و در صورت لزوم از مربی کمک بگیرید.

۳. اگر زین دوچرخه خیلی سفت است از زین های ژلاتینی استفاده نمایید.

۴. در زمان ورزش لباس راحت بپوشید.

۵. در منزل فضایی را برای ورزش در نظر بگیرید که دارای تهویه مناسبی باشد.

۵. کفش مناسب بپوشید.

۶. در ابتدا با سرعت و مقاومت پایین آغاز کنید و به تدریج مقاومت را بالا ببرید.

۷. ار تفاع زین دو چرخه باید متناسب با قدتان باشد.

مزایای دوچرخه ثابت

معایب تمرین با دوچرخه ثابت

  1. افرادی که مشکل زانو دارند حتما باید با اجازه پزشک این ورزش را انجام دهند.
  2. برای افرادی که آرتروز دارند مناسب نمی باشد مگر با نظر پزشک
  3. برای خانم های باردار به دلیل اینکه به زیر شکم فشار وارد می کند مناسب نمی باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *