دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با موزه مقدم زیباترین خانه تهران!

  • محسن محمدی
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به تاریخ علاقه مند می باشید حتما به موزه های مختلف سر زده اید و از آثار باستانی دیدن فرموده اید. در این مقاله قصد داریم به بررسی موزه مقدم در تهران بپردازیم.

در هنگام ورود به این موزه اول از همه حیاطی که به شیوه بسیار زیبا ساخته شده است و می گویند که برگرفته از یک طرح ژاپنی می باشد نمایان می شود. کمی که داخل بشوی می توانی ایوان های بلند آن را نیز مشاهده فرمایید. در سمت راست اندرونی قرار دارد که با توجه به نقاشی عریانی که بر روی دیوار طراحی شده است می توانید این موضوع را بفهمید که وارد بخش خصوصی خانه می شوید. حتما تا کنون متوجه شده اید که این مقاله در رابطه با این موزه قرار است برای شما بگوید. پس اگر شما نیز از علاقه مندان به این مکان تاریخی می باشید می توانید با ادامه مطلب در این مقاله همراه شوید.

موزه مقدم و ویژگی های متمایز کننده آن

موزه مقدم

باغ موزه مقدم که برخی معتقد اند به خاطر تجهیزات و معماری بی نظیری که دارد به عنوان گرانترین خانه پایتخت شناخته شده است. اما این باغ موزه در چه زمانی ساخته شده است؟

در زمان قاجار فردی به نام محسن مقدم و همسرش با توجه به این که به تاریخ علاقه بسیاری از خود نشان داده بودند به گردآوری وسایل تاریخی همچون سنگ های تراشیده، کاشی، چپق و قلیان، سفالینه، تابلو نقاشی و … روی آوردند. حتی تا این حد پیش میروند که محسن مقدم در هر مکانی که قصد تخریب آن را دارند حاضر می شود و اشیاء تاریخی را که قصد دور ریختن آن را دارند جمع کرده و با خود به باغ می آورد.

موزه

این خانه نه تنها با توجه به منظره ساخته شده بلکه به خاطر اشیاء که دارد به عنوان یک محل تاریخی و قدیمی شناخته می شود. محسن مقدم که طراحی آرم دانشگاه تهران نیز به دست وی انجام گرفته است در سال ۱۳۵۱ این خانه را وقت این دانشگاه می کند و در سال ۱۳۶۶ از دنیا می رود و در سال ۱۳۷۹ نیز این خانه به ثبت ملی می رسد.

یکی دیگر از بخش های که باعث شگفتی این خانه شده است دیوار تجدد و اتاق قاجار است که در بخش اندرونی قرار دارد. دو حیاط اندرونی و بیرونی به وسیله دیوار تجدد از یکدیگر جدا شده است. اگر وارد اتاق قاجار نیز بشوید می توانید از دوره های مختلف تاریخ در آن مشاهده فرمایید.

  •  آرون گروپس

موزه مقدم

اگر از حیاط اصلی که برگرفته از باغ الحمراء اسپانیا ساخته شده است بگذرید در انتهای آن به کافه و گلخانه ای می رسید که دیوارهایش با انواع کاشی های لعاب دار تزیین شده است.

حوضچه مرمری کوچکی که متعلق به حمام فتحعلی شاه است در وسط این حیاط زیبا دیده می شود. که آب با فواره کردن از آن از طریق جوی باریک کنار آن به داخل استخر می ریزد. در کنار این ساختمان اتاق صدف ساخته شده است که دیواره هایش پر است از ستاره های دریای و صدف های مختلف.

مکان های تاریخی

توجه داشته باشید که این باغ موزه مقدم همچنان که گفته شد دارای یک کافه نیز می باشد که شما می توانید با دیدن کردن از این باغ موزه از این کافه نیز برای صرف انواع نوشیدنی ها استفاده کنید.

همچنین شما می توانید از لینک مقابل به تماشای باغ موزه هنر ایرانی بپردازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *