دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فراموش کردن خاطرات بد با چند قدم طلایی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

ذهن هر انسانی پر از خاطرات و خوب و بد است که ریشه در گذشته آن ها دارد و هر یک از این خاطرات می توانند تاثیرات مختلفی بر روی فرد داشته باشند. اما تاییراتی که خاطرات بد بر روی فرد دارد بیشتر است و لذا باید فراموش کردن خاطرات بد را به خوبی یاد گرفت.

تداعی شدن خاطرات بد می تواند تاثیرات مخربی بر روی احساسات و روح و روان افراد داشته باشد تجربه افراد در رابطه با اینگونه از خاطرات می تواند متعدد باشد به عنوان مثال شما برخی از افراد را می بینید که با وجود دشواری خاطرات بد گذشته خود را به فراموش سپرده اند و این موجب شده تا در حال حاضر زندگی آرام تری داشته باشند. اما از نقطه نظری دیگر بسیاری از افراد هستند که نمی توانند به راحتی تجربه تلخ و ناراحت کننده خود را در زندگی گذشته فراموش کنند و اینگونه بیان می کنند که فراموشی خاطرات بد برای آن ها کاری غیر ممکن است و با وجود سختی هایی که تحمل می کنند نمی توانند تجربه تلخ خود را فراموش کنند.

 خاطرات بد

نحوه فراموش کردن خاطرات بد و تلخ

گاهی اوقات گریز از خاطرات بد و یا اتفاقات ناگوار اجتناب ناپذیر است و ممکن است فرد در طول زندگی خود با اتفاقات مختلفی مواجه شود که شاید هر یک به نحوی فرد را مورد آزار قرار دهد و روح او را خدشه دار کند. مهم ترین تاثیراتی که اینگونه از خاطرات می توانند بر روی فرد داشته باشند ایجاد افسردگی و ناامیدی مفرط در فرد است که موجب می شود تا نسبت به زندگی حال و آینده خود بی توجه باشد. بی تردید این موضوع می تواند برای هر فردی آزار دهنده باشد و چیزی این در این میان دارای اهمیت است نحوه از بین بردن این خاطرات و پاک کردن آن ها از ذهن است که گاها می تواند برای افراد کار را سخت تر کند و دشوار باشد.

برای فراموش کردن خاطرات بد شما باید مسیر طولانی را طی کنید و نمی توان تنها با استفاده از چند تکنیک ساده و در مدت زمانی کم خاطرات تلخ را از ذهن خود دور کرد. زیرا در یادآوری این خاطرات عوامل زیادی هستند که می توانند تاثیرگذار باشند به عنوان مثال اطرافیان شما یکی از عوامل مهمی هستند که باید در آن تغییراتی را ایجاد کنید و از افرادی که شما را بیشتر درگیر مرور خاطرات تلخ می کنند دوری کنید.

چگونه گذشته خود را فراموش کنیم

باید این خاطرات را بپذیرید:

یکی از دلایلی که موجب می شود تا فرد بیشتر به خاطرات کودکی خود توجه کند و بیشتر به آن ها فکر کند نپذیرفن این اتفاقات است که موجب می شود تا فرد به دنبال دلیل و یا مقصر اینگونه حوادث باشد. بنابراین می توان اینگونه اشاره کرد که تصمیم فرد برای فراموش کردن این خاطرات کلیدی ترین موضوعی است که مورد توجه است و توصیه می شود تا فرد گذشته خود را از طریق پذیرش قسمتی از زندگی دور بریزد.

از یاد بردن خاطرات بد

جایگزینی:

جایگزین کردن افکار مثبت به جای افکار منفی می تواند تکنیک موثر دیگری در این زمینه باشد که فرد از طریق آن می تواند خاطرات تلخ را به فراموشی بسپارد. برای این کار بهتر است به زندگی حال خود توجه کنید و سعی کنید با مرور چیزهای با ارزشی که در حال حاضر دارید خاطرات تلخ خود را فراموش کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تکنیک های دیگر:

  • خاطرات کودکی شما می تواند تاثیرگذارترین خاطرات باشند و شما با مرور خاطرات خوب این دوران تلخی خاطرات بد را از بین ببرید.
  • مثبت اندیشی
  • برنامه ریزی و هدفمند بودن برای زندگی آینده
  • توکل بر خدا
  • قطع کردن خط های ارتباطی با خاطرات بد

 فراموش کردن خاطرات بد

فراموش کردن خاطرات بد با استفاده از تکنیک هایی که در این بخش معرفی شد می تواند تاثیرگذار باشد و همانطور که در بالا اشاره کردیم قدم اول برای انجام هر یک از این تکنیک ها پذیرش و باور خود فرد است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *