دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با پل خواجو اصفهان و زیبایی هایش

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از مناطق دیدنی مهم در اصفهان پل خواجو است که به عنوان جاذبه تاریخی ارزشمند در این شهر شناخته می شود و گردشگران زیادی را جذب خود کرده است. این پل به لحاظ ساختاری و معماری از ارزشمندی بالایی برخوردار است.

اصفهان از شهرهای تاریخی و فرهنگی مهم در ایران است که سالانه گردشگران زیادی جذب می کند یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی و تاریخی که می توانید در اصفهان شاهد آن باشید پل خواجو است. این پل یک بنای تاریخی و فرهنگی ارزشمند در ایران و اصفهان است که به دلیل معماری هنرمندانه از جذابیت بالایی برخوردار است. این پل به عنوان یکی از زیباترین پل های زاینده رود شناخته می شود که با قدم زدن بر روی این پل  می توانید چشم اندازهای بسیار دیدنی از آن را مشاهده کنید.

 پل زیبای خواجو

پل خواجو و نقش آن در تاریخ اصفهان

چشم اندازهای دیدنی و جذابی که می توانید بر روی این پل تاریخی مشاهده کنید برای شما می تواند جذابیت های ویژه ای را رقم بزند. نمای این پل در هنگام غروب از جذابیت دو چندانی برخوردار است و بسیاری از گردشگران برای بازدید از این پل هنگام غروب به این منطقه می روند. این پل یکی از آثار ارزشمندی است که متعلق به دوران حکومت شاه عباس دوم است و هدف از ساخت این پل در آن دوران راه اندازی سیستم سد و تنظیم کردن جریانات آب بوده است.

در بسیاری از آثار بیان شده است که پل خواجو، از یک معماری شاهکار برخوردار است در گذشته نام این پل، پل بابا رکن الدین بوده است  و چون معماری آن به شکلی مستحکم بوده آن را به عنوان یک شاهکار معماری در نظر دارند.

جاذبه های پل خواجو

در سال ۱۳۱۰ این پل به عنوان یکی از آثار ارزشمند در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است تزییناتی که در این بنا صورت گرفته است دارای نقشی برجسته است. این پل دارای ۱۳۳ متر طول است و عرض آن نیز ۱۲ متر است در بخش هایی از آن معبر دیده می شود که ۵/۷ متر است در ساخت آن نیز از آجر و سنگ استفاده شده است.

نمای پل مهم خواجو

  •  آرون گروپس

در داخل پل ۲۶ چشمه و ۲۱ جوی قرار دارد و به عنوان نوعی سد در نظر گرفته می شود که معماری آن بسیار مستحکم است در این مجموعه ۵۱ غرفه وجود دارد و فاصله ای که بین هر یک از ستون ها وجود دارد ۲۰ متر است.

از دیگر جذابیت هایی که می توان در پل خواجو، به آن اشاره کرد نوع نقاشی و حکاکی هایی است که در این بنا به کار گرفته شده است. همچنین در معماری و ساخت کناره ها و بخش های پشتی پل از خشت هفت رنگ استفاده شده است.

پل معروف خواجو

در دوران صفویان ارزش و اهمیت این پل بسیار بیشتر بوده و علت آن کاربردهای متعددی است که این پل داشته قرار گرفتن شیرهای سنگی در کناره های پل نیز نمایی دیگر از این جذابیت ها است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *