دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

معرفی انواع مواد غذایی کالری منفی و چربی سوز

  • سحر بهرامی
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

مواد غذایی کالری منفی در واقع به مواد غذایی گفته می شود که بدن برای اینکه بتواند آنها را هضم و جذب کند به مقدار زیادی انرژی احتیاج دارد در صورتی که  انرژی محتوای این مواد غذایی برای سوزاندن باید خیلی بالاتر باشد که در نهایت برای سوختن از انرژی خود بدن کمک گرفته می شود. که در ادامه با لیست این مواد غذایی آشنا خواهیم شد.

منظور از مواد غذایی کالری منفی مواد غذایی و خوراکی هایی هستند که دارای کالری خیلی کمی هستند که در اصل برای کسانی که قصد کاهش وزن را دارند بسیار مناسب است، مواد خوراکی بسیار زیادی وجود دارد که دارای کالری کم هستند با مصرف آن ها سطح کالری دریافتی و انرژی پایین آمده و بدن مجبور به چربی سوزی می کند.

             آیا مواد غذایی با کالری منفی وجود دارد

مواد غذایی کالری منفی و چربی سوز

بدن برای اینکه بتواند غذاهای کالری منفی را در بدن هضم و جذب کند باید انرژی بسیار زیادی را صرف کند، چرا که مواد مغذی و ویتامین ها در این غذا ها زیاد است باعث می شود که میزان سوخت و ساز بدن انسان هم به مراتب بالا تر رود که همین امر موجب کاهش وزن خواهد شد به همین دلیل غذاهای کالری منفی به غذاهای چربی سوز معروف شده اند.

اما همه ما می دانیم که هیچ مواد خوراکی با کالری ۰ وجود ندارد بلکه فقط مقدار کالری این خوراکی ها نسبت به مواد خوراکی دیگر کمتر است که در ادامه با این مواد غذایی کم کالری که به مواد غذایی کالری منفی و چربی سوز معروف هستند آشنا خواهید شد.

سیب میزان کالری ۵۷ در ۱۲۵ گرم

سیب از جمله میوه های چربی سوز بسیار مفید در جهت بهبود سیستم گوارش و همچنین جزء میوه های کم کالری و چربی سوز محسوب می شود.

لیست مواد غذایی با کالری کم

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شابانک میزان کالری ۳ در ۱۰ گرم

نوعی از گیاهان خوراکی است که دارای یک طعم تند و لذیذ است که معمولا از این گیاه در تهیه سالاد و تهیه غذاها استفاده می شود. علاوه بر کم کالری بودنش دارای کلسیم، پتاسیم، ویتامین K، و فولات است.

تنایب اندام با لیست مواد غذایی کالری منفی

مارچوبه میزان کالری ۲۷ در ۱۳۴ گرم

این گیاه مغذی دارای رنگ های مختلفی است که تمام آن ها بسیا مغذی و مفید هستند، این گیاه را هم بیشتر در تهیه سالاد ها از آن استفاده می کنند که طعم بسیار لذیذی به سالاد می دهد مخصوص برای کسانی که به دنبال چربی سوزی هستند بسیار مناسب است.

مواد خوراکی کالری منفی به چه مواد غذایی می گویند

چغندر میزان کالری ۵۰ در ۱۳۶ گرم

چغندر از جمله میوه های خوشمزه ای است که درنگ قرمز و بنفش یافت می شود از جمله مهم ترین خواص چغندر تاثیرش بر میزان کاهش فشار خون است و جزء غذاهای کالری منفی قرار می گیرد.

چغندر نمونه از یک خوراکی کالری منفی

بروکلی میزان کالری ۳۱ در۹۱ گرم

بروکلی جزء پر خاصیت ترین سبزیجات است که خواص بیشماری بر روی سلامتی ما دارد، بروکلی از خانواده کلم است که مصرف روزانه آن می تواند تقریبا صد درصد از نیاز ما به ویتامین C را تامین کند. به همین علت کسانی که قصد کاهش وزن را دارند باید از این سبزیجات چربی سوز استفاده کنند.

معرفی انواع خوراکی های چربی سوز

گوشتابه میزان کالری ۱۲ در ۲۴۰ میلی لیتر

منظور از گوشت آبه عصاره ای است که از طریق پخت گوشت گاو، استخوان، مرغ، ماهی و غیره بدست می آید که از طریق حرارت ملایم بر روی گاز می پزند که بسیار مقوی و دارای املاح ضروری بدن است، زمانی که عصاره این مواد را گرفتند می تواند در تهیه سوپ و مواد غذایی دیگر استفاده کنند، که می توان جزء لیست مواد غذایی کالری منفی قرار بگیرد.

لیست غذاهای کالری منفی

کلم بروکسل میزان کالری ۳۸ در۸۸ گرم

کلم بروکسل جزء ارزشمند ترین مواد غذایی که علاوه بر کم کالری بودنش دارای از مقدار زیادی ویتامین C است که در تامین سلامتی بدن نقش فراوانی را ایفا می کند. کلم بروکسل از نظر ظاهری شبیه به کلم پیچ است ولی در سایز های بسیار کوچک که به صورت پخته و خام مصرف می شود.

چه خوراکی هایی کالری منفی دارند

هویج میزان کالری ۵۳ در ۱۲۸ گرم

از پرمصرف ترین و رایج ترین سبزیجات که قابلیت های فراوانی در تهیه و انواع مربا، غذاها، سالاد ها و… دارد که هم به صورت خام استفاده می شود و هم به صورت پخته. همانطور که می دانید هویج سرشار از ویتامین A است که جز اصلی ترین ویتامین های ضروری برای تقویت بینایی است که با مصرف یک فنجان هویج حدود ۴۰۰ درصد از نیاز ما به ویتامین A تامین خواهد شد.

لاغری با استفاده از مواذ غذایی کالری منفی

کرفس میزان کالری ۱۸ در ۱۱۰ گرم

از جمله مواد غذایی کالری منفی و چربی سوز است که به عنوان یک سبزی چربی سوز در بین مردم جا افتاده است. این سبزی که بیشتر آن از آب تشکیل شده است که به همین علت از کالری کمی برخوردار است.

خ0وراک های مفید برای لاغری

خیار میزان کالری ۸ در ۵۲ گرم

خیار که جزء خوشمزه ترین و در دسترس ترین میوه ها است از کالری بسیار کمی برخوردار است و جز غذاهای کالری منفی محسوب می شود که باید از ان در رژیم غذایی خود حتما استفاده کنید چرا که در از دست دادن وزن کمک زیادی به ما می کند.

لیست مواد غذایی کالری منفی

سیر میزان کالری ۵ در ۳ گرم

سیر یکی از پرمصرف ترین و پرخاصیت ترین و همچنین خوش طعم ترین سبزیجاتی است که از زمان های بسیار دور برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند. علاوه بر این از آن به صورت خام و پخته در تهیه انواع مواد غذایی و طعم دارد کردن آن هم استفاده فراوان می شود.

لیست مواد غذایی چربی سوز و کالری منفی

گوجه فرنگی میزان کالری ۲۷ در ۱۴۹ گرم

همانطور که می دانید گوجه فرنگی جزء پراستفاده ترین سبزی جات در جهان است، که حاوی ماده مغذی به نام لیکوپن است که توانایی مبارزه با سرطان و بیماری های قلبی را دارد. مصرف گوجه فرنگی باعث می شود تا سرعت متابولیسم بدن بالا برود که در روند چربی سوزی به ما کمک زیادی خواهد کرد.

غذاهای دارای کالری منفی چه غذاهایی هستند

لیموترش میزان کالری ۸ در ۳۰ گرم

خود میوه لیمو ترش یا همان آب لیمو که همیشه از آن استفاده می کنیم یک طعم دهنده عالی برای غذاها محسوب می شود، اما باید گفت که این میوه خاصیت و فایده ای بیشتر از یک طعم دهنده دارد چرا که قادر به مبارزه بسیاری از بیماری ها در بدن ما می شود.

مواد غذایی کالری منفی برای لاغری

قارچ میزان کالری ۱۵ در ۷۰ گرم

قارچ یکی از لذیذ ترین مواد غذایی پر ارزش که از نظر ویتامین و پروتئین با گوشت برابری می کند که می توان به راحتی آن را جایگزین گوشت کرد، مصرف قارچ می تواند مواد مغذی و مهم بدن را تامین کند. امروزه قارچ از جایگاه بخصوصی در رژیم غذایی برخوردار است.

تغذیع کالری منفی چگونه است

کاهو میزان کالری ۶ در ۱۰۰ گرم

کاهو که جز مواد غذایی کالری منفی و چربی سوز محسوب می شود که یکی از پر استفاده ترین سبزیجات جهت کاهش وزن است که بی شک نمی توان از کنار این سبزی خوشمزه به راحتی عبور کرد، کسانی که قصد کاهش وزن دارند نباید از مصرف آن غافل شوند.

کاهش وزن دائمی با خوراکی های کالری منفی

اسفناج میزان کالری ۷ در ۳۰ گرم

یکی دیگر از غنی ترین سبزیجات که از کالری بسیار کمی برخوردار است و از مواد معدنی و مغذی از جمله ویتامین k، ویتامین A و پروتئین تشکیل شده است.

کاهش وزن با لیست مواد غذایی کالری منفی

از جمله غذاهای کالری منفی دیگر:

  • یافا
  • گریپ فروت
  • رازیانه
  • پیاز
  • فلفل
  • پاپایا
  • انواع ترب
  • شلغم
  • توت فرنگی
  • هندوانه
  • کدو سبز

خوراکی های کالری منفی

تاثیر فیبر بر تناسب اندام

فیبر از انواع کربوهیدرات است که در سبزیجات، غلات و غذاهای گیاهی به مقدار فراوان یافت می شود، این ماده به راحتی در معده هضم نمی شود، از این رو برای هضم مقدار زیادی کالری نیاز دارد، از ین رو مصرف آن نقش زیادی در لاغری و تناسب اندام دارد؛ فیبر به دو دسته فیبر محلول و فیبر غیر محلول دسته بندی می شود که در زیر با این دو دسته آشنا می شوید :

فیبر محلول :

این نوع فیبر در آب حل می شود و به هنگام هضم در معده تبدیل به ماده ژله ای مانند می شود، فیبر محلول موجب کاهش کلسترول خون شده و در درمان و پیشگیری از دیابت نیز موثر است.

فیبر نامحلول :

این فیبر نیز موجب افزایش حجم مدفوع در بدن شده و در پیشگیری و درمان سرطان موثر می باشد، بنابراین همانطور که متوجه شدید، فیبر در سلامتی بدن و تناسب اندام نقش مهمی می تواند داشته باشد، در صورتی که می خواهید بدانید چه مقدار فیبر برای بدن ضروری است، باید بدانید که به عقیده پزشکان تغذیه میزان فیبر پیشنهادی به ترتیب زیر است :

غذاهای کالری منفی

کودکان

  • کودکان یک تا سه سال به ۱۹ گرم فیبر نیاز دارند.
  • کودکان چهار تا هشت سال به ۲۵ گرم فیبر نیاز دارند.

زنان

  • ۲۶ گرم فیبر برای دختران ۹ تا ۱۸ ساله نیاز است.
  • ۲۵ گرم فیبر برای زنان ۱۹ تا ۵۰ سال نیاز است.
  • ۲۱ گرم فیبر برای زنان بالای ۵۱ سال مورد نیاز می باشد.
  • ۲۸ گرم فیبر برای خانم های باردار مورد نیاز است.
  • ۲۹ گرم فیبر برای مادران شیرده نیاز می باشد.

مردان

  • پسران ۹ تا ۱۳ ساله به ۳۱ گرم فیبر نیاز دارند.
  • مردان ۱۴ تا ۵۰ ساله به ۳۸ گرم فیبر نیازمند می باشند.
  • مردان بالای ۵۱ سال نیز به ۳۰ گرم فیبر نیاز دارند.

به طور کلی غذاهای کالری منفی و کالری صفر وجود ندارد، بلکه منظور از این عبارت ها، در واقع غذاهای کم کالری می باشد. بنابراین با مصرف غذاهای کالری منفی می توانید به تناسب اندام خود کمک کنید. این غذاها به دلیل آب زیادی که دارند، احساس سیری ایجاد می کنند، همچنین توجه داشته باشید که فیبر برای هضم باید کالری بسوزاند.

لیست مواد غذایی کالری منفی

تمامی لیست مواد غذایی کالری منفی اشاره شده در این مطلب, علاوه بر این که از کالری بسیار کمی برخوردار هستند تامین کننده مواد مغذی و ضروری بدن هستند که می توانید با ترکیب کردن این مواد غذایی با یکدیگر یک رژیم غذایی کامل داشته باشید.

در صورت تمایل برای آشنایی با رژیم غذایی برا یفشار خون و رژیم غذایی برای کبد چرب می توانید به مطالب قبلی آرگا در این زمینه مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *