دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با قانون لاوازیه آنچه باید درباره آن بدانید

  • زهرا خانزاده
  • ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

آنتوان لوران لاوازیه دانشمندی فرانسوی و پایه گذار شیمی نوین بوده است که با مطرح کردن قانون بقای جرم یا همان قانون لاوازیه تحولی اساسی در علم شیمی ایجاد کرد و امروزه از او به عنوان بنیانگذار شیمی نوین و کاشف اکسیژن یاد می شود.

در سال ۱۷۷۴ پیش از تحقیقات آنتوان لاوازیه، دانشمند دیگری به نام جوزف پریستلی از طریق گرم نمودن اکسید جیوه قرمز توانسته بود، اکسیژن که با اسامی گاز آتش و گاز ضد آتش نامگذاری شده بود را کشف نماید. اما لازاویه مفهوم جدیدتری از تغییرات شیمیایی عناصر و مواد مرکب را ارائه کرد و این گونه بیان داشت که: «عمل سوختن، نتیجه یک واکنش شیمیایی با اکسیژن می باشد»، همچنین وی قانونی به نام لاوازیه را کشف کرد.

آنتوان لوران لاوازیه

قانون لاوازیه چه می گوید؟

لاوازیه با در دست داشتن اطلاعات تجربی دانشمندانی چون پریستلی و شیل، همچنین انجام آزمایش های متعدد بر روی تنفس و احتراق توانست، علاوه بر اثبات کشفیات تجربی دانشمندان و بسط دادن و شکل دادن منظم به نظریات و ایده های آنان، برای نخستین بار ترازویی با دقت ۰.۰۰۰۵g را ابداع نماید و همچنین «قانون بقای جرم یا لاوازیه» را ارائه کند، که در آن آمده است:

“در یک واکنش شیمیایی ماده نه به وجود می آید و نه از بین می رود.”

یعنی در واقع در یک ترکیب یا واکنش شیمیایی«جرم واکنش دهنده ها با جرم محصولات یکسان می باشد‌.»

قانون لاوازیه

  •  آرون گروپس

آنتوان علاوه بر قانون لاوازیه، به همراه دانشمندان دیگر با ایجاد روش نام گذاری شیمیایی توانستند، ضمن توصیف تفاوت ها و ترکیبات عناصر مختلف، عناصر را بر اساس همین تفاوت ها طبقه بندی نمایند.

دیگر اقدامات لاوازیه، در زمینه تنفس و حالت های ماده(جامد، مایع و گاز) بود. او در فرایند تنفس اذعان داشت که با مصرف اکسیژن، کربن دی اکسید خارج می گردد و همچنین بیان کرد که گرمای حاصل از فرآیند تنفس برابر با گرمای حاصل از سوخت زغال چوپ می باشد و مقدار اکسیژن مصرفی در هر دو فرآیند یکسان است.

آزمایش لاوازیه

آنتوان لاوازیه علی رغم تلاش های فراوان و خدمات ارزنده ای که در زمینه دانش شیمی ارائه نمود، به دلیل به تحریر در آوردن رساله ای در زمینه اقتصاد سیاسی فرانسه و ثروت انباشته شده در این کشور، در سال ۱۷۸۹ میلادی همزمان با انقلاب بزرگ فرانسه، از سوی دادگاه انقلابی این کشور مجرم شناخته شد و به حکم «ژان باتیست کوفن هان» به اعدام با گیوتین محکوم گردید و در پنجاه و یک سالگی یعنی در سال ۱۷۹۴ میلادی با اعدام زندگیش پایان یافت.

مرگ آنتوان لاوازیه

در صورتی که می خواهید، با حالت های ماده و دیگر مطلب مفید و خواندنی در زمینه های مختلف علمی آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم از بخش دانستنی های علمی دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *