دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با مسجد شیخ لطف الله اصفهان و نقش و نگارهای زیبای آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

بسیاری از گردشگران و توریست ها به جاذبه های تاریخی در نقاط مختلف دنیا ارزش و بهای بیشتری می دهند. جاذ های تاریخی همچون مسجد شیخ لطف الله که با معماری تاریخی خود از جاذبه های مهم تاریخی، فرهنگی و هنری در اصفهان است.

یکی از شاهکارهای هنری و معماری بزرگ در طول قرن مسجد شیخ لطف الله، اصفهان است این مسجد در دوران صفویان و در سال ۱۶۰۳ ساخته شده است. دستور ساخت این مسجد در زمان شاه عباس اول صادر شده است و معمار این بنای ارزشمند و تاریخی نیز معمار بزرگ، محمدرضا اصفهانی بوده است. هدف اصلی از ساخت این مسجد تقدیر و تجلیل از بزرگ مرد تاریخ شیخ لطف ا… المیسی بوده است که در سال ها بعد به دلیل برخورداری از معماری بی نظیر در دنیا به یکی از بناهای تاریخی ارزشمند در ایران و دنیا شهرت یافته و تبدیل به یکی از زیباترین مکان های دیدنی اصفهان گشته است.

 مسجد معروف شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله:

در حال حاضر این مسجد تاریخی یکی از جاذبه های دیدنی در اصفهان است که مورد توجه بسیاری از گردشگران است و نکته مهم در رابطه با این مسجد بازدید شمار زیادی از توریست های خارجی است که با علاقه و شوق زیاد از این بنای فرهنگی و تاریخی دیدن می کنند. شاهکار معماری که در این بنا وجود دارد نقطه عطفی در بین جاذبه های تاریخی اصفهان و ایران است و می توان گفت این مسجد از بناهای بی نظیر به شمار می رود.

زیبایی های مسجد شیخ لطف الله

از جاذبه های اطراف این بنا نیز می توان به کاخ عالی قاپو، نقش جهان و مسجد امام اشاره کرد که هر یک دارای جاذبه های فرهنگی و تاریخی خود هستند. تاریخچه این مسجد به دوران صفویان باز می گردد و آنگونه که از آثار تاریخی پیدا است بهره برداری این مسجد همزمان با چهار باغ صورت گرفته است که از مهم ترین اقدامات دوران صفویان به شمار می رود.

جاذبه ها:

همانطور که می دانید جاذبه های تاریخی همچون مسجد باشکوه شیخ لطف ا… به دلیل تاریخی بودن و نوع هنر به کار رفته شده در آن دارای ارزش و اهمیت هستند و بیشتر مورد توجه گردشگرانی می باشند که به اینگونه از جاذبه های تاریخی علاقه مند هستند. جاذبه هایی همچون این مسجد می توانند جذابیت ها و شگفتی های معماری در دوران قدیم را نشان دهند که خود به عنوان یک قدمت و پیشینه در تاریخ معماری ایران محسوب می شود.

مسجد بزرگ شیخ لطف الله

  •  آرون گروپس

اینگونه از بناها نشان دهنده توانمندی معماران ماهری همچون اصفهانی است که در آن دوران جاذبه هایی همچون این مسجد را بنا کرده اند. معماری این بنا با استفاده از کاشی کاری صورت گرفته است و در بخش بیرونی آن وجود مناره با معماری لاجوردی و شبستان از بخش های داخلی بسیار جالب توجه هستند.

مسجد مهم شیخ لطف الله

حیاط مسجد شیخ لطف الله نیز از دیگر جذابیت های آن است همچنین کتیبه سردر این مسجد با ارزش بالا توجه شما را به خود جلب می کند. خوشنویسی ها و خطاطی های موجود در مسجد و سردر نیز با دستان هنرمند باقر بنا حکاکی شده است. معماری بی نظیری که در گنبد این مسجد به کار رفته است و چند ضلعی بودن آن نیز نشان دهنده هنر و مهارت معماران آن دوران است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *