دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کاهش استرس امتحان با چند راهکار طلایی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

ایام امتحانات همیشه با استرس و نگرانی همراه است و یکی از علت های اصلی ترس از امتحان رو به رو شدن با انبوهی از مطالبی است که باید در شب امتحان خوانده شود. در اینجا می توانید با استفاده از راهکارهای کاهش استرس امتحان اضطراب خود را کنترل کنید.

ترس و اضطراب در شب های امتحان می تواند علت های مختلفی داشته باشد یافتن علت های اصلی ایجاد کننده این اضطراب ها می تواند یک راهکار بالقوه برای رفع اینگونه از مشکلات باشد. بیشتر مشاوران تحصیلی یکی از علت های ایجادکننده اضطراب امتحان را ژنتیکی می دانند که در کنار سایر علت ها می تواند تحریک کننده باشد. اما برای غبله و کم کردن استرس امتحان علت های بالقوه آن را که در درون فرد وجود دارد جویا شد اغلب ما تجربه ترس و اضطراب از امتجان را داریم که تا حدی امری طبیعی جلوه می کند. اما زمانی که اضطراب شما مانع درس خواندن و تمرکز بر روی درس خواندن شود باید به دنبال کم کردن آن باشید.

   کاهش استرس شب امتحان

 کاهش استرس امتحان:

اضطراب و ترس از امتحان می تواند تاثیرات منفی بر روی روح و روان افراد داشته باشد در صورتی که این اضطراب کنترل نشود موجب افسردگی خواهد شد. از سوی دیگر شناخت کافی در این زمینه می تواند تاثیر مثبتی بر روی کاهش اضطراب شما در این زمینه داشته باشد. زمان هایی که شما دچار استرس می شوید را شناسایی کنید در این مواقع چه چیزهایی می تواند اضطراب شما را افزیش دهد و یا موجب کاهش آن خواهد شد؟ این دسته از سوالات می تواند برای شما روشن کننده موضوع باشد و به کاهش استرس کمک خواهد کرد. در اینجا می توانید با استفاده از بهترین روش های مقابله با استرس و غلبه بر آن اضطراب امتحان را کاهش دهید.

راهکارهای کاهش استرس امتحان

با توجه به اینکه در ایران در سیستم آموزشی نمره دارای ارزش بالای است و تعیین کننده جایگاه دانش آموزان از یکدیگر است می توان همین سیستم را یکی از علت های ایجاد کننده استرس دانست. اما با استفاده از راهکارهای کم کردن استرس امتحان می توانید آن را کنترل کنید و تمرکز خود و یادگیری خود را افزایش دهید.

خواب کافی:

در اغلب مواردی که دچار استرس می شوید خواب کافی می تواند تاثیر مثبتی بر روی شما داشته باشد داشتن یک برنامه منظم برای خواب می تواند بازده یادگیری شما را افزایش دهد و از سوی دیگر اضطراب شما را نیز کنترل خواهد کرد. یکی از رفتارهای نادرستی که در بین اغلب ما وجود دارد بیدار ماندن در شب های امتحان است که در نتیجه موجب کم شدن میزان یادگیری شما می شود و این می تواند خود ایجادکننده استرس باشد.

 کاهش اضطراب امتحان

  •  آرون گروپس

مشاور تحصیلی:

اگر استرسی غیر قابل کنترل دارید باید به مشاور تحصیلی در این زمینه مراجعه کنید مراجعه به مشاور به شما کمک می کند تا تسلط خود را بر روی ذهن و روانتان افزایش دهید. مشاور به شما تکنیک های مقابله با اضطراب در موارد خاص را می آموزد و با بالا بردن آگاهی و قدرت تمرکز شما به کم کردن استرس امتحان کمک می کند. مشاور می تواند با ارائه مشاوره درست کمک کند تا با این روش های تبدیل استرس به انرژی مثبت استرس را کنترل کنید.

قرار گرفتن در فضای مناسب:

یکی از علت های ایجاد کننده اضطراب و راهکارهای کم کردن استرس امتحان محلی است که برای درس خواندن انتخاب می کند این فضا در صورتی که ناآرام باشد می توان تاثیرات منفی بر روی شما داشته باشد و انرژی منفی به شما منتقل خواهد کرد.

 کاهش میزان استرس امتحان

استفاده از تکنیک های کلیدی کنترل اضطراب:

ابتدا در محلی آرام قرار بگیرید و دست های خود را در حالتی آرام و راحت بگذارید چشمانتان را ببندید و تمرکز خود را بر روی بدنتان بالا ببرید. سعی کنید با استفاده از افکار مثبت نیروی ذهنی خود بیشتر کنید و قدرت آن را بالا ببرید در این میان چند بار تنفس عمیق داشته باشید و این تمرین را چند بار تکرار کنید. این تکنیک نیز می تواند از راهکارهای کم کردن استرس امتحان باشد. درمان استرس با داروهای گیاهی و طبیعی در منزل نیز یکی دیگر از تکنیک های کاربردی است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *