دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه گراتن گوشت و بادمجان با طعم ایده آل

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب با طرز تهیه گراتن گوشت و بادمجان آشنا می شوید، امیدواریم این غذای خوشمزه را در منزل تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

گراتن یک نوع تکنیک برای تهیه غذا می باشد و یکی از انواع گراتن ها که بسیار خوشمزه بوده و روش پخت آن به لازانیا شباهت دارد، گراتن گوشت و بادمجان است، از این رو قصد داریم در این بخش طرز تهیه گراتن گوشت و بادمجان را به شما عزیزان معرفی نماییم.

غذاهای زیادی وجود دارد که با استفاده از گوشت تهیه شده و می توان از آن به عنوان وعده پیش غذا، شام و نهار تهیه کرده و در کنار خانواده تان میل نمایید؛ گراتن گوشت با بادمجان یکی از انواع گراتن های خوشمزه است در آموزش های گذشته با نحوه پخت گراتن بادمجان، گراتن مرغ و کدو و نیز گراتن پاستا اشاره کردیم در این آموزش دستور پخت گراتن با گوشت و بادمجان را فرا خواهید گرفت.

طرز تهیه گراتن گوشت

مواد مورد نیاز

  • گوشت چرخ کرده : ۳۰۰ گرم
  • بادمجان : ۳ عدد متوسط
  • رب گوجه : ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری
  • سیر: ۲ حبه
  • پنیر پیتزا : ۸ ورقه
  • قارچ : ۶ عدد
  • آبلیمو : ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و آویشن : به مقدار لازم
  • (توجه داشته باشید؛ مقدار مواد اولیه برای تهیه این نوع غذا برای چهار نفر مناسب می باشد.)

طرز تهیه گراتن گوشت

مواد لازم برای تهیه گراتن :

۲ قاشق سوپ خوری آرد، ۲ لیوان شیر، ۲۰ گرم کره، نمک و فلفل به مقدار کم

طرز تهیه گراتن گوشت و بادمجان

حال برای تهیه گراتن گوشت و بادمجان، ابتدا لازم است تا بادمجان ها را پوست کنده و به صورت حلقه ای و به قطر نیم سانت برش بزنید، روی بادمجان ها را مقداری نمک بپاشید تا از تلخی آن کاسته شود و نیز روغن کمتری مصرف نماید، بعد از حدود نیم ساعت بادمجان ها را با آب سرد آب کشی کرده و درون صافی بریزید تا آب آن کشیده شود، سپس بادمجان ها را در روغن داغ سرخ کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طرز پخت گراتن گوشت

در مرحله بعد دستور پخت گراتن گوشت، درون تابه را مقداری روغن بریزید و بگذارید تا خوب داغ شود، سپس پیاز را که قبلا به صورت نگینی خُرد کرده اید، در داخل آن ریخته و اجازه دهید تا طلایی رنگ شود، گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کرده و آن را تفت دهید، بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد، قارچ های ورقه شده را به مخلوط اضافه می کنیم، در این حالت شعله را زیاد کرده و مواد را چند دقیقه تفت دهید تا آب قارچ ها خشک شود، سپس شعله را کم کرده و سیر رنده شده را به همراه مقداری نمک، فلفل، زردچوبه، آویشن و رب گوجه فرنگی به مخلوط اضافه کرده و تفت دهید.

طرز تهیه گراتن بادمجان و گوشت

روش تهیه سس گراتن گوشت

در ادامه می توانید با روش تهیه سس برای این نوع غذا آشنا شوید؛ به این ترتیب که مقداری کره را در داخل یک قابلمه کوچک ریخته و بر روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود، سپس آرد را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته شود.

روش تهیه گراتن گوشت

در مرحله بعد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و شیر را کم کم به مخلوط کره و آرد اضافه کنید، سپس نمک و فلفل را به آن بزنید و دوباره قابلمه را بر روی حرارت گذاشته و مدام هم بزنید تا کم کم غلیظ شود. بعد از تهیه سس، لازم است آن را به چهار قسمت تقسیم نمایید.

آموزش غذای گراتن گوشت

حال برای مرحله بعدی طرز تهیه گراتن گوشت و بادمجان باید بادمجان های سرخ شده را در کف یک ظرف به طور مرتب بچینید و یک قسمت از چهار قسمت سس را بر روی بادمجان ها ریخته و روی آن را نیز با پنیر پیتزا بپوشانید. سپس برای لایه بعدی، مایه گوشت آماده شده را روی پنیر پیتزا ریخته و بر روی این لایه نیز مانند مرحله قبلی یک قسمت دیگر از سس را ریخته و سپس دوباره، سطح مواد را با خمیر پیتزا می پوشانیم.

روش پخت گراتن گوشت

در آخر گراتن تهیه شده را در فر با دمای ۱۸ درجه سانی گراد و به مدت یک ساعت قرار داده، به طوری که کاملا پخته شده و سطح آن طلایی رنگ شود.

دستور تهیه گراتن مرغ و بادمجان

در صورتی که علاقمند به تهیه گراتن مرغ و بادمجان هستید، پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب با دستور پخت این غذای خوشمزه و لذیذ همراه ما شوید.

مواد لازم

  • گوشت مرغ/ ۵۰۰ گرم
  • فلفل دلمه ای/ ۳ عدد
  • پیاز متوسط/ ۲ عدد
  • بادمجان متوسط/ ۳ عدد
  • خامه صبحانه/ ۱۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا/ ۲۰۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه/ به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن/ به مقدار کافی

دستور تهیه گراتن گوشت

روش تهیه گراتن مرغ و بادمجان

در ابتدا گوشت مرغ را با دو لیوان آب داخل قابلمه ای بریزید و پیاز را بعد از پوست گرفتن به چهار قسمت تقسیم کنید، سپس آن را به همراه مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به گوشت مرغ بیفزایید و قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید تا بپزد.

بعد از پختن گوشت مرغ و خنک شدن، آن را ریش ریش کرده و کنار بگذارید، سپس پوست بادمجان ها را نیز بگیرید و به شکل حلقه ای نازک خرد کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه گراتن گوشت مرغ و بادمجان، بادمجان های حلقه ای شده را در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید، باقی پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در داخل روغنی که بادمجان ها را سرخ کرده اید، تفت دهید تا سبک شوند، زردچوبه را نیز اضافه کنید و بعد فلفل دلمه ای های نگینی خرد شده را اضافه کرده و در آخر کمی نمک و فلفل بپاشید.

بعد از تفت دادن فلفل دلمه ای ها و نرم شدن آن، مرغ ریش ریش شده را اضافه کنید و بعد تابه را از روی حرارت بردارید، اکنون مخلوط مرغ و مواد دیگر را داخل ظرف مناسب فر مثلا؛ پیرکس بریزید و بادمجان های سرخ شده را نیز روی آن بریزید، سپس روی مواد را خامه ریخته و به صورت یکدست پخش کنید، در انتها نیز همه مواد را با پنیر پیتزا بپوشانید.

همچنین به منظور تزیین روی گراتن می توانید از مقداری قارچ اسلایس شده، فلفل دلمه ای نگینی شده و یا گوجه گیلاسی استفاده کنید. اکنون ظرف را داخل فر که از ۱۵ دقیقه قبل بر روی دمای ۱۹۵ درجه سانتی گراد روشن شده است، گذاشته و اجازه دهید به مدت ۳۵ دقیقه بماند تا آماده شود، برای طلایی شدن روی فر نیز می توانید چند دقیقه گریل فر را روشن کنید. در آخر گراتن را از فر بیرون آورده و بعد از خنک شدن، برش بزنید و سپس نوش جان کنید.

روش تهیه گراتن گوشت

در این مطلب با دو روش از طرز تهیه گراتن گوشت و بادمجان یکی از انواع گراتن های خوشمزه آشنا شدید، می توانید این غذای خوشمزه را در منزل تهیه کرده و سرو نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *