دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره آهن زنگ نزن و کاربردهای آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

آهنگ زنگ نزن در دنیای امروز بسیار کاربرد دارد و حتی در لوازم آشپزخانه نیز مشاهده می شود که برای جلوگیری از زنگ زدن آهن آن را گالوانیزه می کنند.

یکی از پرکاربرد ترین فولادهایی که در صنایع مختلف استفاده می شود آهن ضد زنگ است این فولاد ضد زنگ دچار خوردگی نمی شود، آهن ضد زنگ یا همان فولاد ضد زنگ آلیاژی از فولاد است که در ادامه این مطلب شما را با آهن ضد زنگ آشنا خواهیم کرد.

آهن زنگ نزن

آشنایی با آهن زنگ نزن

آهن ضد زنگ به این معناست که به دلیل فعال بودن فلز آهن وقتی در مجاورت اکسیژن و رطوبت قرار می گیرد زنگ می زند که در واقع آهن با اکسیژن تشکیل اکسید آهن داده که قرمز رنگ بوده و روی آن را می پوشاند به همین علت است که وقتی رنگ قسمتی از بدنه اتومبیل از بین می رود هوا باعث می شود که آهن زیر قسمت رنگ شده خیلی زود زنگ بزند. برای آن که آهن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود و اکسید آهن قرمز رنگ را (که همان زنگ آهن است) تولید می کند. بنابراین برای جلوگیری از زنگ زدن آهن آن را گالوانیزه می کنند که در این روش آهن را با فلز روی پوشش می دهند و زمانی که آهن گالوانیزه در معرض محیط مرطوب قرار می گیرد زنگ نمی زند. فولاد زنگ نزن، آلیاژی از فولاد است که از ۱۰٫۵ درصد یا بیشتر کروم و بیش از ۵۰ درصد آهن تشکیل شده باشد .کروم موجود در استیل باعث به وجود آمدن یک سطح سخت و یکپارچه در برابر زنگ زدگی می شود. قابلیت ضد زنگ بودن با اضافه کردن درصد بیشتر کروم و همچنین آلیاژهای دیگر نظیر بهبود می یابد به همین دلیل فلز زنگ نزن وارد زندگی بشر شد که اغلب لوازم آشپزخانه آز آهن ضد زنگ هستند.

آهن ضد زنگ

ویژگی‌های آهن ضد زنگ

ورقه آهن بسیار نازک است که حدود ۱۳۰ آنگستروم است که هر آنگستروم یک میلیونوم سانتی‌متر است این لایه دارای ویژگی های می باشد که عبارتند از:

  • پایدار (چسبیده به لایه آهن است و دیگر جابجا نمی‌شود)
  •  منفعل (واکنش نشان نمی‌دهد یا بر روی مواد دیگر اثر نمی‌گذارد)
  • خود نوسازی (اگر آسیب ببیند، کروم بیشتر از آهن در معرض هوا خواهد بود و اکسید کروم بیشتری تشکیل می‌دهد)

آهن ضد زنگ

کاربردها

آب: آب و فاضلاب، لوله های آب، مخازن آب گرم

پزشکی: تجهیزات جراحی، جراحی ایمپلنت، اسکنر ام آر آی (MRI)

عذا و نوشیدنی: تجهیزات پذیرایی، جوشاندن، تقطیر، پردازش مواد غذایی

  •  آرون گروپس

کاربرد های خانگی: کارد و چنگال، سینک‌ها، ماهی تابه، گردونه ماشین لباس شویی، کوره ماکروفر، انواع تیغ

حمل و نقل: سیستم‌های اگزوز، پنجره و داخل خودروها، تانکر‌های خیابانی، انبار‌های کشتی، تانکر‌های کشتی حامل مواد شیمیایی، باقی مانده وسایل نقلیه

کاربرد های شیمیایی دارو: مخازن تحت فشار، لوله‌های فرآیند

فولاد زنگ نزن

مخترع فولاد زنگ نزن

در سال ۱۹۱۲ اولین فولاد ضد زنگ به صورت آلیاژ ، مارتنزیتی Fe-Cr-C توسط دانشمند انگلیسی به نام هاری بررلی تهیه شد  و در سال ۱۹۱۳در شفلید انگلستان به تولید رسید و حق ثبت آمریکایی جهت این اختراع در سال ۱۹۱۶ به آقای هاری بررلی اهدا گردید.

امیدواریم از مطالب گفته شده در مورد آهن زنگ نزن بهره برده باشید اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه ها داشته باشید می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *