دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخچه تخت جمشید و نکات جالبی که باید در مورد آن بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

تخت جمشید یک پیشینه تاریخی عظیم در ایران باستان است و تاریخچه تخت جمشید نه تنها در ایران بلکه در جهان دارای اهمیت و ارزش است و توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. در اینجا بیشتر با این بنای تاریخی و جاذبه های آن آشنا می شوید.

یکی از مهم ترین آثار جهانی که متعلق به ایران باستان است بنای ارزشمند تخت جمشید در استان فارس و شهر مرودشت است که برخی از ابنیه آن در بزرگترین موزه های جهان نگه داری می شوند. پیشینه تخت جمشید به دوران سلطنت پادشاهان هخامنشی همچون اردشیر و کوروش باز می گردد که سال ها بر تخت پادشاهی سلطنت کرده اند و تاریخ عظیمی را رقم زده اند. دوران هخامنشیان یکی از بزرگترین جکومت های جهان بوده است و از همین حیث دارای شکوه و جلال بوده است. امروزه نیز در بسیاری از آثار و بناهای برجای مانده از آن دوران باشکوه می توان این تشریفات و اقتدار را مشاهده کرد.

 قدمت تخت جمشید

تاریخچه تخت جمشید:

با وارد شدن به بنای بازمانده از تخت جمشسد در اولین نگاه سرستون های عظیمی را مشاهده خواهید کرد که بزرگترین ردپای تاریخ را رقم زده اند. کاخ تخت جمشید که در اینجا واقع شده است متعلق به امپراطوری هخامنشیان است که در آن مرسم باشکوه بسیاری برگزار شده است. دیوار نوشت ها و نقاشی های حک شده بر روی دیوارها و ستون ها به خوبی نشان دهنده تشریفات آن دوران و هدایا و پیشکش های کشورهای مختلف است.

کتیبه در کنار سر ستون ها و دیگر نوشته ها تاریخ آن دوران را به خوبی حفظ کرده اند و یادآور تاریخچه تخت جمشید و سلطنت های آن است. بنای اصلی تخت جمشید در دوران سلطنت پادشاهانی همچون داریوش، اردشیر اول و خشایارشا ساخته شده است و شهر آن به شهر پارس شهرت داشته است.

تاریخچه تخت جمشید

از دلایل عمده ای که موجب تخریب این بنای ارزشمند شده است حمله اسکندر مقدونی به تخت جمشید و به آتش کشیدن آن است که در این دوران بسیاری از کتابخانه های فرهنگی و بنای اصلی تخت جمشید نابود شده است. یکی از کتیبه هایی که در این بنا وجود دارد کتیبه سلیمان نبی است که برای کوروش فرستاده است.

جاذبه های تخت جمشید:

قرار گرفتن تخت جمشید در استان فارس اهمیت زیادی به این منطقه داده است و آن را از جهت توریستی و گردشگری با اهمیت کرده است. در این استان و شهر مرودشت جاذبه های تاریخی و باستانی بسیاری وجود دارند. یکی از جاذبه های این منطقه که علاوه بر تخت جمشید جذب کننده است بنای نقش رستم است.

  •  آرون گروپس

تخت جمشید برای گردشگران

دره ها، جلگه ها و کوه ها از دیگر جذابیت های توریستی این منطقه هستند که به عنوان یک جاذبه طبیعی دارای جذابیت های خاص خود هستند. معماری باستانی بناها که بی نظیرترین نقش های معماری را نمایان می کند بیشتر از همه جذب کننده است و با پیشینه تخت جمشید گره خورده است.

تاریخ تخت جمشید

کاخ ها، قلعه ها، جلگه مرودشت، رود کوروش، کوه میترا، کاخ های پارسه، صخره ها، سکوهای سنگی بنا، و از همه مهم تر تخت جمشید از مهم ترین جاذبه های توریستی این منطقه هستند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *