دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آنچه باید درباره تکرر ادرار در بارداری بدانید

  • فاطمه میرزایی
  • ۹ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

تکرر ادرار در بارداری از جمله علائم شایع در اوایل این دوران می باشد و تقریبا در سه ماه آخر بارداری به دلیل بزرگ شدن جنین و فشار آوردن به مثانه این مشکل افزایش می یابد. متخصصان علت اصلی تکرر ادرار در بارداری را افزایش حجم خون و در نتیجه افزایش ادرار می دانند.

بسیاری از خانم های باردار پس از تایید بارداریشان از طریق علائمی مانند افزایش تعداد دفعات ادرار می توانند نسبت به این قضیه مطمئن تر شوند، زیرا تکرر در بارداری، یکی از نشانه های اولیه این دوران است که با شروع سه ماهه دوم این مشکل کمتر می شود و نیز در ماه های آخر به دلیل تغییراتی که در ادامه ذکر می کنیم این مساله افزایش خواهد یافت.

روش های جلوگیری از تکرر ادرار در بارداری

بارداری دارای علائمی است که یکی از اولین نشانه های آن تکرر ادرار است که معمولا از هفته ششم حاملگی آغاز می شود. تکرر ادرار در دوران حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن مادران ایجاد می شود، جریان خون به کلیه ها را افزایش داده و در نتیجه حجم مایعاتی که وارد مثانه می شود، افزایش پیدا خواهد کرد.

تکرر ادرار در بارداری

همچنین در اواخر دوران حاملگی به دلیل بزرگ شدن جنین، حجم رحم افزایش پیدا کرده که این مساله خود موجب وارد آمدن فشار بر مثانه و در نتیجه افزایش تکرر می شود. تکرر ادرار قابل کنترل بوده و با رعایت چند نکته ساده که در زیر به آن اشاره کرده ایم، می توانید این مشکل را تا حدی کاهش دهید.

  • در هنگام دفع ادرار به جلو خم شوید، این کار به شما کمک خواهد کرد تا مثانه به طور کامل تخلیه شود.
  • مصرف نوشیدنی هایی از قبیل چای و قهوه را کاهش دهید. این نوشیدنی ها ادرار آور بوده، بنابراین از مصرف زیاد آنها تا حد امکان خودداری کنید.

تکرر ادرار در دوران بارداری

  • در هنگام خواب و یا نزدیک به زمان آن، مایعات کمتری بنوشید، البته توجه داشته باشید که هرگز به دلیل کاهش دفعات ادرار به خود تشنگی ندهید، زیرا مصرف آب و مایعات به مقدار کافی برای سلامت مادر و جنین حیاتی می باشد.

بی اختیاری در ادرار نیز یکی دیگر از مشکلات شایع در دوران بارداری است که برخی از خانم های باردار به این مشکل دچار می شوند و استرس را می توان عامل اصلی آن دانست. بنابراین ممکن است این قبیل افراد در هنگام خندیدن، سرفه کردن، خمیازه یا حمل وسایل سنگین و نیز انجام برخی ورزش ها، درگیر بی اختیاری ادرار شوند که این مساله ممکن است بسیار زجر آور باشد. البته روش هایی وجود دارد که می توان تا حدودی این مشکل را برطرف کرد، مثلا اینکه قبل از پر شدن مثانه اقدام به تخلیه آن کنید و نیز گاهی در برخی زنان باردار، ضعیف یا شل بودن عضلات کف لگن آنها می تواند منجر به بروز این عارضه شود، بنابراین با انجام تمریناتی برای تقویت کف لگن می توان این مشکل را برطرف نمود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دفعات زیاد ادرار در بارداری

نگهداشتن ادرار و بی اختیاری آن

اغلب خانم ها در هنگام عطسه کردن، سرفه و بلند کردن اجسام سنگین یا انجام برخی تمرینات، ممکن است دچار بی اختیاری ادراری شود که به آن بی اختیاری استرسی می گویند که این اتفاق در سه ماهه سوم حاملگی یا بعد از زایمان اتفاق می افتد که برای رفع این مشکل، بهترین راهکار آن است که نباید اجازه دهید مثانه تان بیش از حد پر شود و در موقع احساس نیاز، ادرار کنید.

تاثیر تکرر ادرار بر کودک

تکرر ادرار در صورت عدم وجود مشکلات دیگر همچون عفونت تاثیری بر کودک ندارد، ولی نباید عفونت مجاری ادراری را نادیده بگیرید.

وجود درد و تغییر رنگ ادرار از جمله علائمی هستند که تفاوت میان ادرار و عفونت ادراری را نشان می دهند، در صورت وجود عفونت ادراری، داشتن احساس اضطرار برای ادرار با سوزش در مثانه همراه است، توجه داشته باشید که در صورت عدم درمان به موقع عفونت های ادراری، درد بیشتر خواهد شد و مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

زیاد شدن ادرار در بارداری

تشخیص تکرر ادرار در حاملگی

معمولا پزشکان از روی علائم فرد می توانند به مشکل تکرر ادرار وی پی ببرند و در کنار انجام معاینه فیزیکی، با پرسیدن سوالاتی از جمله اینکه هر چند وقت یکبار به دستشویی می روید و یا در هر بار مراجعه چه مقدار ادرار می کنید و یا اینکه سوالات آنها در مورد موارد زیر است :

  • تغییر در رنگ، بو و یا قوام ادرار
  • مقدار مایعات مصرفی روزانه
  • الگوی فراوانی (یعنی زمان شروع و اینکه علائم در چه زمانی از روز رخ می دهد.)

در صورتی که از نظر پزشک این علائم تکرر ادرار مربوط به بارداری نباشد، می تواند انجام یک یا چند آزمایش تشخیصی را تجویز نماید که این آزمایش ها شامل آزمایش ادرار، سونوگرافی، تست استرس مثانه، سیستوسکوپی و آزمایش عفونت مقاربتی (STI) می باشد.

تکرر ادرار در حاملگی

لازم است بدانید که عفونت ادراری یکی از عفونت های باکتریایی و رایج در زنان باردار است که از علائم آن می توان به احساس درد یا سوزش شدید، وجود خون در ادرار، احساس داشتن ادرار و دفع ناقص ادرار اشاره کرد، بنابراین در صورت مشاهده این نشانه ها، حتما لازم است به پزشک مراجعه شود، زیرا می تواند موجب عفونت کلیه و نیز زایمان زودرس شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *