دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی انجام آزمایش تبدیل گاز به مایع

  • زهرا خانزاده
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
  • ۰

اگر گاز یا بخار به حد کافی سرد گردد، مولکول ها به یکدیگر نزدیک تر می شوند و در این حالت گاز یا بخار به مایع تبدیل می شود، این فرآیند تبدیل گاز به مایع را مایعان می گویند.

جو زمین(اتمسفر) نیز مانند رودخانه ها دارای آب زیادی است، اما حالت آن به صورت گاز (بخار) می باشد و با چشم قابل مشاهده نیست. برای درک این موضوع، در ادامه این مطلب می توانید، با چگونگی انجام آزمایش میعان یا تغییر حالت ماده از گاز به مایع آشنا شوید.

تبدیل گاز به مایع

نحوه تبدیل گاز به مایع

ایجاد مه، به وجود آمدن ابر و بارش، تشکیل قطرات آب بر روی شیشه پنجره در زمستان و شبنم نمونه هایی از تغییر حالت ماده از گاز به مایع می باشند. در این حالت مولکول های گازی با دادن گرما به محیط و قرار گرفتن در معرض هوای سرد اطراف خود به مایع تغییر حالت داده می شوند. امروزه از این تغییر حالت ماده(گاز به مایع) که میعان نام دارد، برای تولید آب آشامیدنی مورد استفاده می کنند و در برخی کشورها با کمک دستگاه هایی بخار آب موجود در اتمسفر هوا را به آب آشامیدنی تبدیل می کنند.

فرآیند تبدیل کردن گاز به مایع

آزمایش تغییر حالت ماده از گاز یا بخار به مایع:

برای این آزمایش نیاز به وسایلی همچون ظرف شیشه ای مربا، چند قطعه یخ، نمک و دستمال کاغذی دارید و زمان لازم برای تغییر حالت گاز به مایع در این آزمایش حدود ۳۰ دقیقه می باشد.

حال برای انجام آزمایش باید ظرف شیشه ای را با قطعه های یخ پر کنید و درب ظرف شیشه ای را محکم ببندید، البته باید به قدری یخ داخل ظرف بریزید، که بتوانید به راحتی درب ظرف را محکم ببندید.

  •  آرون گروپس

قبل از بستن درب ظرف شیشه ای باید کپه ای نمک را روی یخ داخل ظرف بریزید، به طوری که سطح یخ کاملا پوشانده شود و بعد به آهستگی ظرف شیشه ای را تکان دهید.

سپس ظرف را باید به مدت ۳۰ ثانیه و با تمام قدرت و با شدت تکان بدهید و بعد آن را روی میز بگذارید، تا به همان حالت باقی بماند. پس از گذشت حدودا ۱۰ دقیقه روی ظرف شیشه ای قطرات آبی تشکیل می شود. اگر این اتفاق صورت نگرفته است، باید مدت بیشتری به آن زمان دهید.

زمانی که قطرات آب روی ظرف تشکیل شد، ظرف شیشه ای را با دستمال کاغذی بپوشانید و رطوبت حاصل از آن را مشاهده کنید. البته باید به این نکته توجه کنید، انجام این آزمایش بستگی به شرایط محیط اطراف نیز دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *