دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت تقلید کودکان و تاثیر آن بر شخصیت کودک

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

تقلیدکودکان درسنین یک تا سه سالگی بیشتر است، کودک در این سن با توجه به نوع جنسیت، تمایل دارد که از والدینش رفتارهای را تقلید کنند، تقلید درکودکان دارای علت های متفاوتی می باشد.

همه بچه ها دارای رفتارهای به اسم تقلید هستند که این رفتار نقش موثری در رشد ذهنی کودک و یادگیری اعمال جدید دارد، تقلید کردن رفتاری است که کودک رفتار فرد دیگری را می بیند و آن را تکرار می کند تقلید یک پدیده عمومی است این رفتار در کودکان، مقدمه ای برای تجسم و تخیل است که ما در این مقاله سعی داریم به تقلید بچه ها و علت آن بپردازیم.

علت تقلید کودکان چیست؟

کودک یک ماه هنگامی که به والدین خود نگاه می کند از حرکاتی مانند باز کردن دهان تقلید می کند و در هفت یا هشت ماهگی این تقلیدها بیشتر می شوند و کودک رفتارهای را تقلید می کند که از عهده آن بر می آید، در سنین ۱تا۳ سالگی این رفتار در کودک بیشتر می شود زیرا در این دوره کودک علاوه بر تقلید کردن از شخصیت های اطرافش، از برنامه های کارتونی نیز تقلید می کند.

تقلید نوازد از والدین

تقلید به منظور شبیه شدن به دیگران

هنگامی که کودک وارد سه سالگی می شود، متوجه می شود که به برخی از افراد شباهت دارد و به بعضی ها شباهت ندارد. مثلا اگر پسر باشد متوجه می شود که موهایش مانند پدرش کوتاه است و شبیه پدرش است و به آن گروه تعلق دارد و اگر دختر باشد می بیند که شبیه مادرش است و رفتارهای مادرش را تقلید می کند. بچه ها بیشتر تلاش می کنند به والدین شان شباهت پیدا کنند. بنابراین هر کودکی از هم جنسان خود تقلید می کند

تقلید کودک از والدین

برانگیختی عاطفی

تقلید بچه ها از والدین شان بیشتر است. زیرا والدین همیشه در کنار کودک هستند و افرادی مورد توجه کودک قرار می گیرند که احساس شادی و یا ترس و خشم را در کودک ایجاد کنند. در برخی از بازی های کودکانه نیز فرآیند مشابه مشاهده می شود به طور مثال هنگامی که دو کودک باهم بازی می کنند یک کودک فعال و دیگری ساکت است وقتی کودک فعال فرار می کند کودک ساکت نیز شروع فرار کردن می کند.

  •  آرون گروپس

تقلید کودک برای دست یابی به هدف

هنگامی که کودک وارد سه سالگی می شود از رفتار کودک دیگر تقلید می کند که چگونه با رفتار پرخاشگری باعث شد که به هدفش برسد، بنابراین این کودک نیز این رفتار را تقلید می کند تا به هدفی که دارد دست یابد مثلا اگر والدینش یک نوع اسباب بازی را برایش خریداری نمی کنند ترجیح می دهد که با پرخاشگری به هدفش که همان اسباب بازی خریدن است برسد.

تقلید برای دست یابی به هدف

تقلید برای ایجاد کنش های متقابل اجتماعی

همانطور که گفتیم کودک از والدینش بیشتر تقلید می کند و زمانی که والدینش متوجه می شوند که کودک رفتار آن ها را تقلید می کند باعث خوشحالی آن ها می شود بنابراین کودک با نگاه کردن لبخند بر روی چهره والدینش علاقه بیشتری به تقلید کردن در وجودش پیدا می کند البته تقلید بچه های خردسال به این گونه است که بیشتر تمایل دارند رفتارهای را تقلید کنند که مورد علاقه والدینش باشد مثلا مرتب نشستن سر سفره و …

تقلید کودکان در سنین یک تا سه سالگی

اهمیت تقلید در نوزاد و کودک

تقلید نوزادان و کودکان می تواند نشان دهنده سلامت آنها باشد، زیرا توانایی تقلید برای رشد وی ضروری می باشد، در زیر به ۴ جنبه رشدی که تقلید بر روی آنها تاثیرگذار است، اشاره می کنیم :

یادگیری : تقلید کردن تاثیر زیادی در یادگیری می تواند داشته باشد، به عنوان مثال یادگیری زبان می تواند در حد زیادی تابع تقلید باشد، کودک قبل از شروع به حرف زدن و توانایی در انجام این کار، صدای کلمات و اصوات را تقلید می کند.

همدلی : یکی دیگر از مواردی که ضرورت تقلید را موجب می شود، ابراز احساسات و هیجانات می باشد.

تجسم و تخیل : زیر بنای تخیل و تجسم، تقلید است، یعنی در ابتدا تقلید در نوزاد شکل گرفته و بعد با توجه به رشد شناختی وی در مراحل بعدی، در ابتدا تجسم و بعد تخیل به وجود خواهد آمد.

تقلید به منظور ایجاد کنش های متقابل اجتماعی

خودآگاهی :زمانی که به شباهت رفتار و اعمال خود با دیگران توجه شود، تفکر درباره خویش نیز اتفاق خواهد افتاد.

تقلید نوزاد و کودک در سنین مختلف

نوززادان یک ماهه از روی حرکات صورت بزرگترها و والدین خود همچون باز کردن دهان، تقلید می کنند.

تقلید کودک در ۷ یا ۸ ماهگی انتخابی است و در سالهای بعدی تعداد تقلید ها بیشتر و پیچیده تر خواهد شد.

کودک یک ساله نیز از صدا ها و حرکات جدید و نیز رفتار هایی که شنیده یا دیده، تقلید می کند، البته بیشتر تقلید های آنها از رفتار هایی می باشد که توانایی انجام آن را دارند، همچون حرکت دادن دست ها

الگو برداری کودک از والدین

کودک در سن یک تا سه سالگی، رفتار های تقلیدی بیشتری دارد و در این دوره علاوه بر تقلید رفتار اطرافیانش از شخصیت های کارتونی و موارد نظیر آن نیز تقلید خواهد کرد، لازم است بدانید که عواملی که موجب رفتار های تقلیدی می شوند از سنی به سن دیگر متفاوت خواهند بود.

امیدواریم از این مطالب گفته شده در مورد تقلید کودکان بهره برده باشید، اگر می خواهید در زمینه کودک و والدین اطلاعات بیشتری به دست آورید با مجله اینترنتی آرگا همراه شوید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با لجبازی کودکان و دلایل ترس در کودکان در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *