دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با حیوان خرس و انواع گونه های آن

  • سحر بهرامی
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

خرس ها پستاندارانی هستند با جثه های خیلی بزرگ. این حیوانات وحشی و گوشت خوار انواع مختلفی دارند که زیست گاه های پراکنده و متفاوتی دارند که دو گونه آن در ایران شناخته شده است :خرس قهوه ای و خرس سیاه که در ادامه با حیوان خرس این جانور شکارچی آشنا خواهیم شد.

خرس از بزرگترین و پستان داران بر روی کره زمین هستند که نزدیک ترین خویشاوندان آنها خوک های دریایی هستند. باید گفت که فقط ۸ جنس مختلف خرس در جهان وجود دارد که زیستگاه های آن ها باهم بسیار متفاوت است و در نقاط جهان پراکنده شده اند، در ادامه مطلب شما را با حیوان خرس بیشتر آشنا خواهیم کرد بنابراین به شما دوستان پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مشخصات ظاهری حیوان خرس

حیوان خرس دم بسیار کوتاهی دارند بارز ترین ویژگی آنها پر مو بودن آنهاست که آن جثه بزرگ زیر آن پنهان شده است دست ها و پاهای خرس ها هر کدام ۵ انگشت دارد و هر انگشت دارای یک پنجه بسیار بلند و تیز است که قابلیت جم شدن ندارند جالب اینجاست که رد پای خرس به ردپای انسان ها شباهت بسیاری دارد اما کمی پهن تر. دندان های خرس ها بر عکس تمام حیوانات وحشی و گوشت خوار تیز نیست و برای بریدن طراحی نشده است و فقط برای دفاع از ان استفاده می شود. طوری که دندان نیش خرس ها نسبت به دندان های حیوانات گوشت خوار کوچکتر است.

انواع گونه های خرس

خرس سیاه آسیایی یکی از کمیاب ترین و آسیب پذیر ترین گونه  در معرض انقراض است. خرس سیاه سازگاری زیادی با محیط اطراف خود دارد این خرس گیاه خوار است و جثه ای متوسط دارد این خرس یک لکه سفید رنگ بر روی سینه خود دارد و شباهت زیادی به خرس های ماقبل تاریخ دارد و انسان ها از دشمنان ان ها محسوب می شوند و به آن ها علاقه ای ندارند

اآشنایی با گونه خرس سیاه آسیایی

خرس قهوه ای بزرگترین نوع خرسها در اور آسیا است ، خرس قهوه ای با خرس قطبی شباهت های زیادی دارند و تفاوت آن بیشتر در رنگ آنهاست بیشترین فراوانی خرس قهوه ای به ترتیب روسیه آمریکا و کانادا و فنلاند است، اما زیستگاه آن در ایران بیشتر مناطق جنگلی خزری و جنگل‌های ارسباران و زاگرس، علفزارهای مرتفع کوهستانی نزدیک به جنگل و دره‌های پایین‌دست جنگل است، وزن این پستاندار بین ۹۰ تا ۲۹۰ کیلو گرم می رسد که وزن تقریبی آن ها بیشتر ۱۸۰ کیلو گرم است

آشنایی با خرس قهوه ای قدرتمند ترین شکارچی

 

  •  آرون گروپس

خرس قطبی خرس قطبی معروف به خرس دریایی از بزرگترین گونه های خرس در جهان محسوب می شود که در مدار قطب یخ زده شمال زندگی می کند وزن بالغ یک خرس قطبی نر به ۳۵۰ تا ۷۰۰ کیلو گرم می رسد که در خرس قطبی ماده این رقم به نصف می رسد. خرس های قطبی با اینکه در خشکی به دنیا می آیند بیشتر عمر خود را در آب سپری می کنند و همچنین خرس های قطبی شنا گران ماهری هستند.

آشنایی با خرس قطبی بزرگترین خرس جهان

خرس کودیاک نوعی از خرس قهوه ای در جهان محسوب می شود که در سواحل آـلاسکا زندگی می کند او قدرتمند ترین درنده جهان محسوب می شود رنگ ان ها معمولا قهوه ایه مایل به بور است. یک خرس بالغ کودیاک  یک هیولای واقعی به شمار می رود که سرعت شصت کیلو متر بر ساعت را با آن جثه عظیم دارد. این حیوان عظیم به خاطر پوست گران قیمتی که دارد مورد شکار شکارچیان قرار گرفته و به نوعی گونه ای در حال انقراض است.

آشناییبا خرس کودیاک هیولای واقعی

خرس گریزلی معروف به خرس وحشتناک سلطان مطلق جنگل های امریکا که معمولا تا ۳۶۰ کیلو گرم وزن دارند خیلی ها فکر می کنند که با این وزن و جثه بسیار کند هستند اما باید گفت سرعتی به اندازه ۴۰ کیلو متر بر ساعت را دارند

آشنایی با خرس گریزلی و گونه های دیگر خرس

خرس خورشید یا خرس آفتاب کوچکترین عضو خانواده خرس ها به حساب می آید این خرس حدود یک متر طول دارد و بیشتر در جنگل های جنوب شرق آسیا زندگی می کند

اشنایی با خرس افتاب یا خرس خورشید

خرس عینکی گونه از خرس است که که در آمریکای جنوبی زندگی می کند که به خاطر خطوط و لکه های روشن اطراف چشمشان به خرس عینکی معروف شده اند.خرس عینکی معمولا گیاه خوار و میوه خوار هستند وزن آن ها ۸۰ تا۱۷۵ کیلو گرم است، بعد از پاندا خرس عینکی دومین خرس گیاه خوار محسوب می شود.متاسفانه این حیوان در فهرست حیوانات آسیب پذیز قرار گرفته.

آشنایی با گونه خرس عینکی و مشخصات ان

 

خرس تنبل گونه ای از خرس های بومی است که بیشتر در جنگل های هند، نپال، پاکستان ،بندلاگش  زندگی می کند جثه خرس تنبل به بلندیه ۱۵۰ تا۱۹۰سانتی متر و وزن آن ها از ۸۰ تا ۱۴۰ کیلو گرم می رسد .خرس های تنبل موهای بسیار بلند و پرپشتی دارند که رنگ آن ها قهوه ایه سوخته متمایل به سیاه است.

آشنایی با خرس تنبل و گونه های دیگر خرس

پاندا غول پیکر یک پستاندار از خانواده خرس ها است این نوع از خرسها کاملا اهلی و تربیت پذیر هستند. تفاوت ظاهری بسیاری با گونه های دیگر خرس ها دارد و به سادگی قابل تشخیص هستند غذای این نوع خرسها بیشتر بامبو است بیشتر این پانداها در برخی از مناطق کوهستانی در مرکز چین مثل سیچوآن و شاآنشی و  گانسو زندگی می کنند.

اشنایی با خرس پاندا بانمک ترین خرس

ویژگی های رفتاری خرس ها

حیوان خرس جزو آن دسته از حیواناتی هستند که به شکل ذاتی تنها زندگی  می کنند اگرچه خرس های ماده با توله های خود تا چند سال سفر می کند و در زمان جفت گیری نیز خرس های نر و ماده به شکل جفتی حرکت می کنند که با گذشت زمان گونه های متفاوت خرس ها با محیط های خود سازگار می شود به طور مثال می توان گفت خرس های قطبی به خاطر زندگی در مناطق پوشیده از برف دارای رنگ سفید هستنذ و خرس های سیاه آمریکایی از عادات خاصی خاصی برخوردار هستند همچنین، حیوان خرس از مهارت های گوناگونی برخوردار هستند که برخی از آن ها از شنا می کنند و برخی دیگر از درختان بالا می روند.

ویژگی رفتاری خرس ها

حقایقی در رابطه با خرس ها

۱. یکی از گونه های خرس های نایاب خرس آفتاب می باشد که قادر به راه رفتن بر روی پاهای خود است.

۲. طبق نظر بسیار از محققان خرس  قادر به تشخیص بو از فاصله ۳۲ کیلومتری هستند و حتی نسبت به  سگ های بویایی قوی تری دارند.

۳. محل زندگی تقریبا شصت درصد از خرس های قطبی دنیا کاندا می باشد.

۴. بیشتر خرس ها دارای چهل و دو دندان هستند.

۵. بزرگترین خرس دنیا هزار و دو کیلو گرم وزن دارد.

۶. خرس های از مغزهای بزرگی برخوردار هستند و به عنوان پستاندارانی باهوش به شمار می روند.

۷. خرس های قهوه ای و خرس های قطبی تقریبا شش میلیون سال دارای اجداد مشترک بودند.

۸. میانگین طول عمر حیوان خرس دقیقا معلوم نیست عمر تقریبی تمام آنها ۳۰ الی ۴۰ سال است.

حقایقی در رابطه با حیوان خرس

آشنایی با گونه های منقرض شده خرس

  • خرس غار (۲۵ هزار سال پیش، قبل از آخرین عصر یخبندان)
  • خرس کوتاه چهره (اواخر عصر یخبندان)
  • خرس اطلس که تنها خرس بومی آفریقا بوده است (در دهه ۱۸۷۰)
  • خرس گریزلی مکزیکی (در دهه ۱۹۶۰)
  • خرس گریزلی کالیفرنیایی (در دهه ۱۹۲۰)

در پایان به شما همراهان عزیز پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل جهت آشنایی با دیگر حیوانات می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *