دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چند قدم ساده برای تهیه سرکه انگور سالم در منزل

  • ندا خوشرو
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
  • دیدگاه‌ها برای چند قدم ساده برای تهیه سرکه انگور سالم در منزل بسته هستند

یکی از انواع رایج سرکه که مورد علاقه عموم است سرکه تولید شده از انگور می باشد که در طرز تهیه انواع ترشی کاربرد دارد. در این مطلب آموزش طرز تهیه سرکه انگور را مشاهده خواهید کرد.

 سرکه به صورت مایعی ترش مزه است که حالت اسیدی دارد و از تخمیر میوه هایی که گلوکز دارند تهیه می شود. یکی از انواع سرکه ها سرکه انگور است که باید از انگوری که شیرینی زیادی دارد تهیه شود.

با فرا رسیدن فصل سرما اکثر مردم تمایل دارند که ترشیجات خانگی را برای این فصل تهیه کنند. اگر شما نیز ترجیح می دهید که ترشی را خودتان در منزل تهیه کنید بهتر است که از سرکه انگور خانگی در ترشی خود استفاده کنید ساخت سرکه انگور در منزل امکان پذیر است. سرکه انگور خانگی

مواد لازم سرکه انگور

انگور : ۲ کیلو
ظرف بزرگ
نمک : دو قاشق مرباخوری
آب : ۲ پیمانه

طرز تهیه سرکه انگور با طعم عالی

در ابتدا انگور را به خوبی بشویید و درظرف بزرگ مناسبی به همراه دو پیمانه آب قرار دهید و درب ظرف را به گونه ای بگذارید تا هوا درون ظرف در جریان باشد. سپس ظرف را در محیطی مناسب قرار دهید که آب و هوا در این محیط معتدل است.

روش تهیه سرکه انگور

بعد از یک هفته مقداری نمک در داخل ظرف سرکه بریزید و دوباره درب ظرف سرکه را به حالت معمولی بگذارید بعد از گذشت یک هفته فرآیند تخمیر سرکه آغاز می شود و در فرآیند تخمیر انگورها به حالت جوش در می آیند در مدت فرآیند تخمیر به طور مرتب انگور ها را هم بزنید تا انگورهایی که در سطح ظرف قرار دارند جای خود را با انگورهای درون ظرف عوض کنند هم زدن انگورها را در هنگام فرآیند تخمیر ۳ الی ۴ بار انجام دهید بعد از هر بار هم زدن انگورها در ظرف را ببندید توجه داشته باشید فرآیند تخمیر به وسیله پشه سرکه انجام می شود.

طرز تهیه سرکه انگور در منزل

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بعد از ۳۰ روز ترشی سرکه مناسب می شود و شما می توانید محتویات درون ظرف را در صافی بریزید تا سرکه صاف شود.

سرکه انگور

در روش تهیه سرکه انگور بعد از صاف کردن سرکه ظرف سرکه صاف شده را در جایی قرار دهید تا سرکه به خوبی ته شین شود و دوباره سرکه را در درون صافی بریزید تا به خوبی صاف شود. سرکه صاف شده را در قابلمه مناسبی بریزید و بر روی شعله گاز قرار دهید تا بجوشد بعد از اینکه سرکه انگور به دمای جوش رسید قابلمه را از روی شعله گاز بردارید. در ادامه بعد از اینکه سرکه آماده شد آن را در گوشه ای قرار دهید تا به خوبی سرد شود سپس سرکه انگور را در درون ظرف شیشه ای درب داری بریزید و درب ظرف را ببندید.

نکات کلیدی در ساخت سرکه انگور

۱. درب ظرف را نباید به صورت سفت ببندید و باید به گونه ای درب ظرف را بر روی ظرف قرار دهید که هوا در درون ظرف در جریان باشد در صورت نبود هوا سرکه هرگز ترش نمی شود.

۲. سرکه را در محیطی قرار دهید که دمای آن ۲۵ درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید که دمای محیطی که ظرف سرکه را در آن قرار داده اید نباید از ۲۵ درجه سانتی گراد پایین بیاید زیرا زاد و ولد پشه سرکه کم می شود و اگر دمای محیط بیشتر از ۳۰ درجه باشد پشه نر سرکه عقیم می شود و با عقیم شدن پشه سرکه پشه ها از بین می روند.

۳. در روش تهیه سرکه انگور اگر ظرف را در آب و هوای معتدل قرار دهید بعد از ۳۰ روز انگور ها به خوبی له می شوند.

۴. بعد از اینکه سرکه خنک شد آن را در درون ظرف شیشه ای بریزید و در جایی قرار دهید که دور از تابش مستقیم خورشید باشد و در دمایی معادل دمای اتاق باید سرکه را نگهداری کنید.

نکاتی در رابطه با ساخت سرکه انگور

۵. هرگز سرکه را در درون ظرف فلزی قرار ندهید.

۶. می توانید در ساخت سرکه انگور مقداری سیب را به سرکه اضافه کنید که رنگ سرکه سیب و انگور کدر خواهد شد.

۷. به منظور داشتن سرکه سفید از انگور سفید و برای داشتن سرکه قرمز از انگور قرمز استفاده نمایید.

۸. کیفیت سرکه انگور ارتباط مستقیم به سالم و شیرین بودن انگور دارد بنابراین هر چه انگور مرغوب تر باشد کیفیت سرکه شما نیز بالاتر می رود.

۹. قرار دادن سرکه در معرض نور سبب تغییر رنگ سرکه و همچنین فاسد شدن آن می شود.

۱۰. جهت تهیه سرکه استفاده از ظروف سفالی بسیار مناسب است در صورت در دسترس نداشتن کوزه می توانید از دبه پلاستیکی استفاده نمایید اما اگر از ظرف شیشه ای استفاده می کنید اطراف آن را نایلون سیاه رنگ ضخیم کشیده تا هیچ نوری به سرکه نزند.

روش تهیه سرکه

آشنایی با خواص سرکه

سرکه نیز از فواید شگفت انگیزی برای سلامت بدن برخوردار است که در ادامه با چند تا از خواص آن آشنا خواهید شد :

  • کنترل اشتها
  • بهبود متابولیسم کبد
  • بهبود سلامت قلب
  • پیشگیری از رشد سلول های سرطانی
  • کاهش ریسک حملات قلبی
  • افزایش کلسترول خوب
  • افزایش تولید گلبول قرمز خون
  • تسکین گلو درد
  • مقابله با پوکی استخوان
  • درمان مشکلات گوارشی

فواید شگفت انگیز سرکه انگور

بررسی مضرات سرکه انگور

۱. استفاده هر روز از سرکه انگور می توانید خطر داشته باشد زیرا سرکه بسیار اسیدی است و امکان سوزش معده و گلو با مصرف زیاد آن وجود دارد و حتی باعث آسیب رساندن به مینای دندان نیز می شود.

۲. افرادی که از درد مفاصل، ضعف اعصاب و زخم معده رنج می برند باید از مصرف این مایع خودداری نمایند.

۳. آن دسته از افرادی که بیماری ریه داشته و سرفه های خشک می کنند باید از مصرف سرکه انگور اجتناب نمایید.

۴. به دلیل اینکه مصرف سرکه امکان دارد با دیگر دارو تداخل داشته باشد لذا بهتر است پیش از مصرف منظم سرکه با پزشک تان مشورت نمایید.

۵. سرکه برای سردمزاجان توصیه نمی شود زیرا سبب کاهش نیروی جنسی می شود.

۶. خوردن بیش از حد سرکه سبب کاهش دید چشم می شود.

سرکه انگور همانند دارای خواص بسیار زیادی است که می توانید از آن در طرز تهیه ترشی های مختلف و غذا های متفاوت استفاده کنید. در این مطلب طرز تهیه سرکه انگور را به همراه نکات کلیدی در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای چند قدم ساده برای تهیه سرکه انگور سالم در منزل بسته هستند دیدگاه برای این نوشته