دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های متفاوت درمان کبودی با استفاده از مواد طبیعی در منزل

  • زهرا خانزاده
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

آسیب دیدگی مویرگ ها یا سیاهرگ چه ها در اثر تروما یا ضربه باعث ایجاد کبودی یا کوفتگی می گردد، که در این نوشتار از آرگا می توانید، با روش های درمان کبودی آشنا شوید.

جمع شدن خون در قسمتی از پوست بدن و در بیرون از رگ های خونی را کبودی یا هماتوم بافت می گویند، که معمولا این حالت با گذشت زمان به صورت طبیعی برطرف می گردد، اما با برخی راهکارهای طبیعی می توان به پیشگیری از ایجاد کبودی، تسریع بهبود و درمان کبودی و درد ناشی از کوفتگی کمک کرد، از این رو در ادامه به ارائه این روش ها می پردازیم.

راهکارهای خانگی برای برطرف کردن کبودی

نحوه درمان کبودی

استفاده از کمپرس یخ، کمپرس گرم، گیاهان دارویی و میوه ها برای کاهش کبودی موثر می باشند. که در ادامه می توانید، با طریقه استفاده از این درمان های طبیعی آشنا شوید.

  • عسل

به منظور بهبود کبودی استفاده از عسل گزینه بسیار مناسبی است زیرا، عسل دارای خواص ضد باکتریایی می باشد از این رو، کمی عسل را حرارت داده سپس بر روی ناحیه مورد نظرتان که دچار کبودی شده است آغشته نمایید و آن را ماساژ دهید و بعد با کمک یک بانداژ محل کبودی را بسته و روی آن مدتی کمپرس آب سرد قرار دهید.

  • ترکیب وازلین و فلفل تند

در صورتی که کبودی تان به همراه بریدگی نباشد می توانید از ترکیب وازلین و فلفل تند استفاده نمایید که به عنوان یک راهکار موثر مجسوب می شود زیرا، فلفل تند دارای کپسایسین می باشد و این ماده نقش مهمی در بهبود کبودی ها دارد بنابراین، کمی وازلین را حرارت داده و با فلفل مخلوط نمایید و بعد روزی دوبار محل آسیب دیده را با ترکیب حاصل ماساژ دهید و با کمک یک بانداژ محل آسب دیده را ببندید.

  • ویتامین C

از دیگر راهکار مناسب به منظور بهبود کبودی ویتامین C می باشد و همانطور که می دانید ویتامین C دارای خواص ضد التهابی است و کمک زیادی به بهبود زخم ها می کند و همچنین می توانید از ژل، کرم ها و سرم هایی استفاده کنید که دارای ویتامین C هستند و همچنین می توانیند از این ویتامین به عنوان مکمل استفاده کنید و استفاده میوه و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

  •  آرون گروپس
  • سیر و پیاز

استفاده از سیر و پیاز یک راهکار موثر به منظور بهبود کبودی ها است بنابراین، در صورتی که دچار کبودی شدید بلافاصله یک پر پیاز را روی آن بگذارید تا التهاب کاهش پیدا کند و خون زیر پوست جمع نشود و همچنین از سیر نیز کمک بگیرید زیرا، کمک زیادی به رشد و تکثیر سلول های جدید می کند.

  • کمپرس یخ:

قرار دادن کمپرس یخ بر روی محل کبود شده، البته بلافاصله بعد از ایجاد کبودی، سبب خنک شدن رگ های خونی می شود، در نتیجه از تجمع خون و ایجاد تورم در محل آسیب دیده جلوگیری می کند. برای این کار مقداری یخ را درون حوله یا کیسه و یا پارچه بگذارید، آن را روی محل کبودی قرار دهید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه به همان حالت باقی بماند، سپس ۲۰ دقیقه زمان دهید و دوباره کمپرس یخ را روی محل آسیب دیده بگذارید.

پیشگیری از ایجاد کبودی با کمپرس یخ

  • کمپرس گرم:

یکی دیگر از روش ها برای کم شدن کبودی استفاده از کمپرس گرم می باشد و با این روش میزان جریان گردش خون افزایش می یابد. البته این راهکار برعکس روش کمپرس یخ که به هنگام ضربه و قبل از ایجاد کبودی و به منظور پیشگیری از آن مورد استفاده قرار می گیرد، در زمان به وجود آمدن کبودی مفید می باشد. زیرا گرما عاملی موثر برای کاهش میزان کبودی و کاهش درد است. بنابراین با قرار دادن بطری آب گرم و یا حوله داغ می توانید میزان کبودی را کاهش دهید. البته دوش گرفتن با آب گرم نیز می تواند مفید واقع گردد.

درمان محل کبودی با کمپرس آب گرم

  • آذان الحمار(سنفیتون):

از جمله گیاهان دارویی که برای بهبود التهاب و بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد، گیاه آذان الحمار می باشد و در زبان فارسی به آن هماور طبی می گویند. براساس مطالعات انجام شده، کرم های تهیه شده از آذان احمار موجب تسریع درمان التهاب می شود. علاوه بر آن می توانید، برگ های خشک شده این گیاه را درون آب جوش بریزید و ۱۰ دقیقه به آن زمان دهید، سپس آب اضافی را بریزید، بعد برگ ها را درون پارچه یا حوله ای قرار دهید و آن را در محل کبودی قرار دهید.

درمان محل کبودی با گیاهان دارویی

  • ژل آلوئه ورا:

آلوئه ورا یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید برای بهبود کبودی و کاهش درد ناشی از آن می باشد. که برای این منظور باید، ژل خالص این گیاه را بر روی محل آسیب دیده بمالید.

درمان محل کبودی با آلوئه ورا

  • آناناس:

میوه آناناس به دلیل دارا بودن آنزیم های همچون بروملائین برای کاهش دادن میزان شدت التهاب و کبودی مفید می باشد، بنابراین با مصرف این میوه و یا استفاده از از مکمل های نظیر بروملین و همچنین استفاده موضعی از کرم های حاوی بروملائین می توانند برای از بین بردن جای کبودی موثر باشد.

درمان محل کبودی با میوه ها

  • سرکه:

استفاده از ترکیب سرکه و آب گرم در محل کبودی، سبب افزایش جریان گردش خون در پوست آسیب دیده می شود، که منجر به کاهش تجمع خون در آن بخش از پوست می گردد. برای استفاده از این روش باید روزانه ۲ مرتبه این ترکیب را بر روی محل کبودی بمالید و پس از گذشت نیم ساعت پوست را بشویید.

درمان کبودی

  • زردچوبه و تمر هندی:

زردچوبه حاوی کوروکمین است، به همین جهت برای درمان مشکلات پوستی مفید می باشد، همچنین تمر هندی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی خود به بهبود التهاب،  درمان کبودی و التیام زخم ها کمک می کند، در نتیجه استفاده موضعی از ترکیب زردچوبه و تمر هندی می تواند، راهکاری مفید برای برطرف کردن کبودی باشد. برای استفاده از این روش باید، مقداری تمر هندی رنده شده را با زردچوبه به میزان ۲ قاشق مخلوط نمایید و آن را با پنبه و یا پارچه ای نرم بر روی محل کبودی بمالید. برای مشاهده آثار بهبودی بهتر است، هر روز این عمل را انجام دهید.

درمان محل کبودی با زردچوبه

  • خمیر دندان :

استفاده از خمیر دندان بر روی ناحیه کبودی می تواند منجر به افزایش جریان خون در این ناحیه و رفع لختگی خون شود، البته استفاده از خمیر دندان موجب کاهش تورم می شود.

برای این منظور مقداری خمیر دندان را روی کبودی بزنید و روی آن را با بانداژ بپوشانید تا لباس هایتان کثیف نشوند، یک شب تا صبح صبر کنید و سپس بانداژ روی این ناحیه را باز کنید و آن را با آب شست و شو دهید.

استفاده از این روش درمانی، دو تا سه روز می تواند نتیجه بخش باشد.

رفع کبودی

  • روغن آرنیکا :

گیاه آرنیکا یکی از روشهای رایج برای درمان بریدگی های جزئی و کبودی ها می باشد، این گیاه خواص درمانی زیادی دارد و می تواند از عفونت ها پیشگیری کرده و تورم را کاهش دهد، حال استفاده مداوم از این روغن می تواند بهبودی کبودی را سرعت ببخشد.

برای این منظور چند قطره از روغن آرنیکا را با حرکات دورانی و به آرامی روی ناحیه کبودی بمالید، برای جذب بهتر روغن بر روی پوست می توانید از کمپرس گرم بر روی محل کبودی استفاده کنید. انجام این کار ۲ تا ۳ بار در روز کافی و موثر است.

بهبود کبودی

  • جعفری له شده :

استفاده از جعفری نیز برای کاهش التهاب و رهایی از رنگ کبودی اثربخش است، حال می توانید مقداری جعفری له شده را روی ناحیه موردنظر گذاشته و با باند بپوشانید، ۷ تا ۸ دقیقه صبر کنید و بعد ناحیه کبود را بشویید، برای اینکه پوستتان به دما و رنگ طبیعی خود برگردد باید اینکار را چند بار در روز تکرار کنید.

درمانهای خانگی کبودی

  • ریشه‌ی زنجبیل له شده :

زنجبیل نیز برای درمان پوست ملتهب مفید است، بعد از استفاده از زنجبیل روی کبودی، کمپرس یخ بگذارید تا سریعتر بهبود پیدا کند.

برای این منظور، زنجبیل را به همراه پوست به خوبی بشویید و له کنید و بعد آن را روی ناحیه ملتهب بگذارید، سپس روی ناحیه را با یک پارچه نرم یا گاز بپوشانید و برای کسب نتیجه بهتر یک شب تا صبح اجازه دهید روی پوستتان بماند.  از این روش درمانی یک یا دو روز استفاده کنید.

راهکار های درمان کبودی

علاوه بر موارد ذکر شده، استراحت کردن و استفاده موضعی از عسل و شکر، پیاز، علف چای، نارون کوهی، عصاره دانه انگور، روغن زیتون و گل نعناع، لیمو به دلیل داشتن ویتامین C، کرم های حاوی ویتامین k و ترکیب فلفل قرمز، فلفل سیاه و وازلین می توانند، برای کبودی های جزئی مفید واقع شوند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *