دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اگر نوزاد ۸ ماهه دارید این مقاله را بخوانید.

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

نوزاد ۸ ماهه توانایی بیشتری نسبت به ماه قبل پیدا کرده است. اکنون او قادر است اسباب بازی های خود را بلند کند. از آن جایی که این نوزادان به محض به دست آوردن چیزی, آن را در دهان خود فرو می برند, نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند.

نوزاد با ورود به هشت ماهگی, نسبت به جهان پیرامون خود آگاه تر می شود به همین دلیل اغلب نوزادان هشت ماهه, بسیار کنجکاو هستند و برای آگاهی بیشتر به جست و جو می پردازند. در این مطلب درباره نوزاد هشت ماهه و مراقبت ها و دانستنی های او آشنا می شویم.

همه چیز درباره نوزاد ۸ ماهه

نوزاد 8 ماهه

مهارت های حرکتی نوزادان در ۸ ماهگی

نوزاد هشت ماهه قدرت های زیادی به دست آورده است. آن ها ممکن است آن قدر قوی شده باشند که بتوانند خود را در حالت ایستاده نگه دارند. البته در این ماه نیز کودک به تنهایی توانایی ایستادن ندارد و با کمک تکیه گاهی مانند صندلی و یا مبل خود را به حالت ایستاده نگه می دارد.

اغلب نوزادان در این ماه شروع به خزیدن می کنند, با این حال اگر نوزاد هشت ماهه شما هنوز اقدام به خزیدن نکرده است, نگران نباشید. چرا که برخی از کودکان در این ماه به حرکت کردن ادامه می دهند و مدت کمی بعد بدون خزیدن, از حالت چرخش شروع به راه رفتن می کنند.

نوزادان در این ماه در حال مجسم کردن چگونگی جفت و جور کردن مهارت های حرکتی با حواس خود هستند. نوزاد هشت ماهه قادر است یک اسباب بازی را در میان اتاقی پیدا کند, آن را به سمت خود بکشد و به همراه او بچرخد و آن را بالای دستان خود بگیرد. همچنین کودکان در این سن, قادر هستند تا اسباب بازی را دستکاری کنند, قطعات اسباب بازی را به یکدیگر بکوبند, توپ پرتاب کنند.

بازی با نوزاد هشت ماهه

  •  آرون گروپس

نوزاد هشت ماهه اکنون آن قدر رشد کرده است که می تواند اشیاء کوچک را بلند کند. هر وسیله ایی که او بر می دارد نهایتا در دهانش فرو می برد به همین دلیل والدین باید مراقب بوده و وسایل کوچک و خطرناکی که ممکن است به کودک آسیب وارد کند را از دسترس او خارج سازند. وسایل کوچک و ریز خطر خفگی کودک را در این سن افزایش می دهند.

خواب نوزاد هشت ماهه

در اغلب موارد, نوزادان در ماه هشتم زندگی خود, به طور متوسط ۱۳ تا ۱۴ ساعت روزانه می خوابند. آن ها اغلب دو بار در روز چرت می زنند, یک بار در صبح و یک بار در بعد از ظهر. چرت زدن این نوزادان به طور متوسط یک ساعت طول می کشد اما برخی از کودکان تنها ۲۰ دقیقه می خوابند.

اکنون که نوزاد دارای حس تداوم اشیاء می باشد و مایل نیست والدینش از او دور باشند, ممکن است برای خوابیدن و چرت زدن, مقاومت کند. این اضطراب جدایی رفته رفته تا ۲ سالگی از کودک دور می شود. در صورتی که با دور شدن و ترک نوزاد هشت ماهه, او گریه می کند, نگران نباشید گریه های او بیش از چند دقیقه طول نمی کشد. در این صورت توصیه می شود در انجام کارهای روزمره خود استوار باشید چرا که این مسئله باعث تنظیم نوزاد و شما می شود.

تغذیه نوزاد هشت ماهه

نوزاد 8 ماهه

برنامه غذایی نوزاد ۸ ماهه باید انواع بیشتری از غذاها از جمله انواع غلات, سبزیجات و میوه ها و گوشت له و یا پوره شده را در برگیرد. از آن جایی که در ماه ۸, نوزاد مواد غذایی جامد بیشتری مصرف می کند, خوردن شیر مادر کاهش خواهد یافت. با این حال آن ها هنوز هم نیاز به تغذیه با شیر مادر دارند.

با توجه به مهارت جویدن نوزاد, در این ماه باید مواد غذایی را به برنامه او اضافه کنید. بهترین مواد غذایی برای او موز, نان برشته, ماکارونی, گوشت خوب پخته شده و غلات می باشند. به والدین توصیه می شود در هنگام غذا دادن به نوزاد هشت ماهه خود, از برش های کوچک مواد غذایی استفاده کنید تا کودک به راحتی بتواند آن را جویده و بخورد و به علاوه از دادن مواد غذایی که خطر خفگی او را افزایش می دهند مانند هویج خام, ذرت بو داده, انگور, زغال اخته و کشمش پرهیز شود. همچنین در طول زمان غذا دادن به کودک, هرگز او را ترک نکنید.

برقراری ارتباط نوزاد ۸ ماهه

نوزاد 8 ماهه

نوزاد ۸ ماهه, حس و آگاهی قوی تری نسبت به خود و اطراف پیرامونش پیدا کرده است. نوزاد هشت ماهه معنی دوام اشیاء را می فهمد و شروع به پیش بینی برنامه روزمره خود می کند. به عنوان مثال, زمانی که او را در گهواره قرار دهید, او پیش بینی می کند که قبل از خواب است و یا زمانی که او را روی صندلی قرار می دهید او متوجه خواهد شد که زمان صرف غذا می باشد.

در این سن, نوزادان نسبت به آن چه که دوست دارند و یا ندارند, واکنش نشان می دهند و به همین دلیل ممکن است زمانی که چیزی باب دل آن ها نباشد, اخم کنند و برعکس زمانی که از چیزی لذت می برند, ابراز خوشحالی نمایند. همچنین نوزاد هشت ماهه معنی بسیاری از کلمات مانند “بای بای” , “بابا” و … را متوجه می شود و نسبت به بسیاری از این کلمات واکنش نشان می دهد.

با توجه به موارد بیان شده در مورد نوزاد ۸ ماهه، این نوزادان توانایی بیشتری در یادگیری دارند و از ان جایی که کنجکاو هستند, مایلند آگاهی بیشتری نسبت به اطراف خود کسب کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *