دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چند فوت و فن عالی برای افزایش رشد کاکتوس در خانه و نکاتی که باید رعایت کنید

  • سحر بهرامی
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

کاکتوس ها از بهترین و زیبا ترین گل های خانگی هستند به علت تنوع آن ها طرفداران زیادی دارد با رعایت چند نکته ساده در رشد کاکتوس به راحتی از این گیاهان زیبا مراقبت کنید.

کاکتوس از جمله گیاهانی است که دارای بیشترین و متنوع ترین انواع گونه ها هستند که هر کدام به نوبه خود چشم نواز هستند. بیشتر ما از کاکتوسها توقع داریم در یک گوشه بنشینند و رشد کنند درحالی که اینگونه نیست هر گیاهی برای رشد بهتر خود نیازمند مراقبت و رعایت چند اصول ساده است اما باید گفت که رشد کاکتوس در بین گیاهان دیگر کمتر است.

رعاین چند نکته ساده برای نگهداری کاکتوس

چند اصول کلی برای رشد کاکتوس

انتخاب گلدانی مناسب؛ زمانی که این گیاهان را می خرید معمولا زمان بسیاری از رشد آنها، در داخل آن گلدان می گذرد برای همین ابتدا باید یک گلدان مناسب و کمی بزرگ تر از اندازه گیاه را تهیه کنید و در ته گلدان حتما چند سوراخ برای زهر کشی ایجاد نمایید.

مرحله بعد انتخاب خاک مخصوص کاکتوس که در تمام گل فروشی ها موجود است. برای تهیه خاک کاکتوس از خاکی استفاده کنید که بعد از آبیاری سریع خشک شود و رطوبت زیادی را در خود نگه ندارد

برای جابجایی کاکتوس به گلدان دیگر سعی کنید به ریشه آسیبی وارد نشود و ریشه زخمی نشود، زمانی که کاکتوس را به گلدان دیگر منتقل کردید تا یک هفته نباید در معرض نور آفتاب قرار بگیرد

کاکتوسها در بهار و تابستان رشد فعالی دارند و نیازمند دمای۳۲ تا۳۸ درجه هستند، و در زمستان هم به خواب فرو می روند که به دمای ۷ تا ۱۲ درجه سانتی گراند نیاز دارند.

فوت و فن نگهداری از کاکتوس در منزل

  •  آرون گروپس

آبیاری کاکتوسها در فصل رشد بیشتر و در فصل استراحت کمتر می شود. بهترین راه آبیاری کاکتوسها قرار دادن گلدان در مقداری از آب است از این طریق کاکتوسها آب مورد نیاز خور را از پایین جذب می کند و همچنین از افشان کردن آب بر روی کاکتوسها خودداری کنید.

کاکتوسها به آبیاری مرتبی نیاز ندارند معمولا ذر فاصله خشک شدن خاک آبیاری می شود در هنگام، آبیاری در فصل رشد فعالش سعی کنید تمام بستر خاک خیس نشود در زمان استراحتش معمولا چند هفته یکبار به آبیاری نیاز دارد.

کاکتوس ها به نور غیر مستقیم فراوانی نیاز دارند و میانه خوبی با تابش مستقیم نور خورشید ندارند.

اضافه کردن کود ازت به خاک کاکتوس در بهار مناسب ترین کود برای این گیاه است.

اصول کلی برای پرورش کاکتوس

بزرگترین مشکلی که در مورد رشد کاکتوس اتفاق می افتد پوسیدگی آن ها از داخل است زمانی که کاکتوس به این مشکل دچار می شوند  دیگر راهی برای نجات این گیاه نیست این مشکل از زیاد آب دادن کاکتوس به وجود می آید که با رعایت در آبیاری دیگر شاهد مرگ کاکتوس نخواهیم شد.

فاکتور های مهم برای گلدهی گیاه کاکتوس

سن بلوغ گیاه؛ اولین فاکتور برای گلدهی آن است، یعنی تا زمانی که کاکتوس به سن گلدهی نرسد، هر چقدر هم کود بریزید و یا نور مناسب باشد، گیاه گل نخواهد داد.

نور و آبیاری مناسب و کود دهی منظم (کود هایی با پتاس بالا در فصل رشد) فاکتور دیگر برای گلدهی کاکتوس است.

سومین فاکتور برای این منظور وجود بستر مناسب برای گیاه کاکتوس می باشد که اغلب از خاک متخلخل استفاده می شود.

و فاکتور دیگر برای گل دادن گیاه کاکتوس؛ فراهم کردن فصل خواب است، در هوای سرد کاکتوس آماده استراحت می شود، حال در این فصل آبیاری را محدود کنید.

پرورش کاکتوس

دلیل قهوه ای شدن کاکتوس

از نشانه های زیاد بودن میزان نور، تغییر رنگ کاکتوس ها و ساکولنت ها به رنگ قرمز و قهوه ای می باشد که در این صورت باید میزان نور را کم کنید.

دلیل چروک شدن کاکتوس

خم شدن و چروک شدن کاکتوس های ستونی می تواند در نتیجه کم آبی باشد که با آبیاری دوباره گیاه به حالت اولیه بازمی گردد. البته در صورت طولانی شدن مدت زمان بی آبی، ممکن است موجب خرابی یا حتی مرگ گیاه کاکتوس شود.

روش مقابله با حشرات و آفات کاکتوس

کاکتوس یا سکولنت ها همچون هر گیاه دیگری ممکن است دچار آفات  شوند، از جمله متداول ترین این آفت ها می توان به پشه ریزه و شپشک آردی اشاره کرد و دلیل ایجاد پشه ریزه, آب دهی بیش از حد گیاه می باشد که برای از بین بردن آن باید کاکتوس را در گلدان جدیدی بکارید، خاک گلدان را بتکانید و خشک کنید. برای از بین بردن شپشک آردی نیز به اسپری کردن الکل طبی نیاز دارید.

نگهداری کاکتوس

شاید تصور خیلی ها از کاشت کاکتوس این باشد که کار دشواری است، اما در واقع اینطور نیست و با کاشت اولیه کاکتوس و تعویض سالانه آن به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

در پایان ضمن سپاس از همراهیتان در مطالعه این بخش، در صورت تمایل برای آشنایی با چگونگی پرورش گل ها و تکثیر گیاهان مختلف می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *