دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی انواع کاکتوس و نکاتی برای نگهداری از آن ها

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰
  • ۰

کاکتوس ها در زندگی امروز به عنوان گیاه های آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرند. علت این استقبال را باید در شرایط نگه داری آسان آن ها جست و جو کرد. با ما در معرفی انواع کاکتوس همراه باشید.

کاکتوس، از گروه کاکتوسیان و میخک سانان می باشد که اغلب آن ها خاردار و گوشتی می باشند. کاکتوسیان دسته بزرگی از انواع کاکتوسها را شامل می شود، در ادامه مطلب با انواع کاکتوس آشنا خواهید شد که بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

معرفی انواع کاکتوس و نکاتی برای نگه داری از آن ها

این گیاه ابتدا در شمال، جنوب و نواحی مرکزی آمریکا رشد کرد اما امروزه در بسیاری از مناطق خشک دنیا توسط مردم پراکنده شده است. کاکتوس ها در طوفان های ناگهانی آب ذخیره می کنند و در روزهای خشک سال و کمبود باران آن را به مصرف می رسانند. به همین خاطر شرایط زندگی در بسیاری از تیپ های خشک گیاهی را دارند و یا حتی با تضاد فصلی ساوان نیز کنار می آیند.

بیشتر کاکتوس ها ریشه ی عمیق و ساقه ای به شکل شبکه دارند. این ساقه و ریشه منبع خوبی برای ذخیره آب هستند و تیغ های ساقه این گیاه نقش حفاظتی برای کاکتوس دارد. کاکتوس ها یا اصلاً برگ ندارند و یا برگ های خیلی کوچکی دارند.

با تعریف بالا حد و مرز لازم برای شناسایی گونه های مختلف کاکتوس نیز مشخص شد:

  • کاکتوس ها چند ساله هستند.
  • میوه انواع کاکتوسها سته تک خانه است.
  • همگی دو لبه هستند.
  • گلبرگ های گل آن ها نیز در بالای تخمدان قرار دارد.
  • بالشتک های خار یا آرئول در کاکتوس ها وجود دارد و فقط تعداد کمی دارای خارها یا موهای خار مانند ظریف به نام گلوشید و یا ترکیبی از این دو هستند.

انواع گونه های کاکتوس

پرسکیه(Pereskieae): این نوع کاکتوس درخت مانند و دارای برگ های پهن و گل های دارای دمگل کوتاه، گل ها به صورت دسته ای و شبیه گل نسترن وحشی است. این نوع کاکتوس بیشتر شباهت به کاکتوس جنگلی دارد. گیاهان آن ها بوته مانند و دارای برگ پهن می باشد. ضمن اینکه این نوع کاکتوس به درختان کوچک مرکبات شباهت دارد. پرسکیه گل درشت مهم ترین نوع این کاکتوس می باشد.

نکات آبیاری کاکتوس

اوپانسیه(Opuntiea): گل های فاقد دمگل، راکت کمانند، فاقد برگ و گل ها مانند چرخ دنده هستند. تیغ های این نوع کاکتوس به راحتی کنده می شود. دارای ساقه های گوشتی و آبدار هستند. ساقه های این کاکتوس به شکل بند بند و در محل گره ترد و شکننده هستند. روی آن ها را جمعی از تیغ های کوتاه و نرم می پوشاند که به آسانی کنده می شود و با لمس آن ها تعداد زیادی به دست می چسبد. از معروف ترین آن ها Nopalea و Opuntiaa می باشد. این کاکتوس برگ ندارد و شبیه به چرخ دنده و بدون دمگل می باشد.

  •  آرون گروپس

کاکتوس

سرئه(Cereae): گروهی از کاکتوس ها را شامل می شود.ساقه و تنه آن به صورت کشیده و ستونی است. تیغ های آن به شکل متفاوت وجود دارد. گل های آن بدون دمگل و مستقیماً روی ساقه و تنه قرار دارند. در مناطق سردسیر به صورت گیاه خانگی نگه داری می شود. سرئه به چند گروه از انواع کاکتوس تقسیم می شود

سرئه: old manدر این گروه قرار می گیرد که این کاکتوس بسیار گران، محبوب وزیباست. سرئوس، کلیستوکاکتوس در این نوع کاکتوس دسته بندی می شوند.

هیلوسرئنه: به صورت رونده و پیچ های اپی فیت با ریشه های هوایی هستند که به صخره و تنه درخت می چسبند.

آچینوسرئنه: گیاهان کوچک و کوتاهی هستند که به صورت منفرد و دسته جمعی دیده می شوند. گل های درشت شیپوری در اطراف ساقه آن ها دیده می شود.

اکینوکاکتانه: کوتاه و کوچک هستند و برخی نیز به صورت مجتمعی وجود دارند. پوشیده از تیغ و نواری شکل هستند. کلکسیونرها و آستریاس جزء همین گروه قرار می گیرند.

کاکتانه: کوچک، گرد، پوشیده از تیغ و نوار مانند هستند. گل و میوه آن در قسمت بالا قرار دارد. مانند کاکتوس دارویی پیوت.

کوری فانتانه: گرد و تقریباً کروی، پوشیده از تیغ و به نسبت بلند و برگشته اند.

اپی فیلانه: ارکید و کریستمس کاکتوس جزء این دسته قرار دارد. مخصوص مناطق گرمسیر و اغلب به صورت درزی می باشد. دارای شاخه های پهن و بدون تیغ می باشد. گل آن درخشنده و زیباست.

ریپسالیدانه:دارای شاخه های کشیده، بند بند و افتاده هستند و نام دیگر آن کاکتوس زنجیره ای می باشد. در مناطق حاره روی درختان به صورت اپی فیت زندگی می کند.

نگه داری انواع کاکتوس

اهلی کردن بعض از کاکتوس ها سبب از دست رفتن مقاومت طبیعی آن ها شده است. به عنوان مثال اگر یک کاکتوس در شرایط نیمه سایه رشد کند، در صورت بردن به محلی با تابش آفتاب شدید، دچار سوختگی می شود. بنابراین کاکتوس های اهلی شده باید در شرایط خاصی نگه داری شوند. کاکتوس ها گیاهان نور پسند هستند. بهتر است در مکان هایی با تابستان گرم، در وسط روز و بعد از ظهر از تابش آفتاب به آن ها جلوگیری شود.

انواع کاکتوس

کاکتوس هایی که در سایه رشد می کنند، باریک و کشیده هستند. گل نمی دهند یا میزان گل دهی آن ها کم است. آب زیاد برای انواع کاکتوس مضر است. این کاکتوس ها بهتر است در گلخانه زیر پلی اتیلن نگه داری شوند. بعضی از این گونه ها نیز در هوای آزاد رشد می کنند. برای تولید بافت مناسب و گل دهی گیاه جریان هوا لازم است. یک گلخانه کاکتوس باید سقفی از جنس شیشه، پلی اتیلن و فیبر شیشه(فایبر گلاس) و دیواره های کناری باز داشته باشد. در مناطق گرم، ضلع غربی گلخانه با دیوار آجری بسته شود.

ترکیب خاک در کاکتوس ها

ترکیب خاک و نحوه آبیاری برای رشد و نمو کاکتوس اهمیت زیادی دارد. اگر چه ساقه های این گیاه طویل بوده اما از نظر ریشه های زمینی کوتاه بوده و در نتیجه توانایی جذب رطوبت را به صورت محدود دارند. ترکیب خاک شامل یک قسمت کود گاوی پوسیده، یک قسمت خاک لومی یا شنی، خاک برگ پوسیده با اندازه متوسط، یک قسمت شن و مقدار کمی پودر استخوان برای رشد کاکتوس مناسب است. به ریشه نیز مقداری آفت کش بزنید تا مورچه ها و حشرات از بین بروند. بهتر است هر سال یک بار خاک گلدان را عوض کنید. با اضافه کردن کود زیاد به آن، گیاه آبکی شده و می پوسد.

گیاه کاکتوس در فصل تابستان به غذای بیشتری نیاز دارد. هر چند وقت یک بار، کودهای غنی از فسفر و پتاسیم به آن داده شود. نیتروفسکا یکی از مناسب ترین کودهای مخلوط می باشد. غلظت نیتروژن در یک برنامه تغذیه نباید از ۵۰۰ میلی گرم در لیتر تجاوز کند.

کاکتوس توپی

ظروف کاشت انواع کاکتوس

برای ظروف کشت نیز بهتر است از گلدان های لعاب دار، فلزی، پلاستیکی و سفالی استفاده شود. چون این گلدان ها منافذی برای تبادل هوا دارند. این ظرف ها باید تمیز و خشک شوند و بعد کشت در آن انجام شود. باید اندازه گلدان با گیاه تناسب داشته باشد. چون گلدان های بزرگ رطوبت بیشتری در خود نگه می دارند. رطوبت زیاد برای کاکتوس مضر است. در گلدان کوچک نیز ریشه پیچ خورده و رشد متوقف می شود.

جا به جایی گیاه باید در زمانی که رشد گیاه کاهش می یابد، انجام شود. باید خارها از بین نروند چون دوباره رشد نخواهند کرد. قلمه یا گیاهان کوچک زمانی که در کناره گلدان کاشت می شوند بهتر از مرکز گلدان خواهند شد. چون در مرکز گلدان ریشه دهی در اثر وجود آب زیاد کم می شود.

آبیاری کاکتوس ها

در پرورش این گیاه، آبیاری صحیح مهم ترین عامل در موفقیت است. آبیاری زیاد از آبیاری کم مضرتر است. چون باعث مرگ گیاه می شود. دور آبیاری و مقدار آن به ترکیب خاک، محل کاشت(گلدان یا زمین)، نوع کاکتوس و زمان سال بستگی دارد. از نظر Ph ، آب مصرفی باید خنثی یا نزدیک به آن باشد. گیاه در گلدان نسبت به گیاه در زمین به مراحل آبیاری بیشتری نیاز دارد.

تا زمانی که خاک مرطوب است، آبیاری انجام ندهید. برای تشخیص این امر، با یک چکش به بدنه گلدان ضربه بزنید. اگر صدای زیر داد، نشانه خشک بودن و اگر صدا بم بود، نشانه مرطوب بودن خاک است.

کاکتوس

معرفی چند نوع کاکاتوس دیگر

همانطور که می دانید کاکتوس های گونه مختلفی دارند که در ادامه چند نوع آن را به شما دوستان عزیز معرفی خواهیم کرد.

کاکتوس خرگوشی

این کاکتوس که نام دیگر آن اپونتیا میکروداسیس می باشد بومی مکزیک و مناطق خشک و بیابانی می باشد  که باید شرایط مانند شزایط زیست را برای نگهداری از آن ها فراهم کرد و تنها چیزی که برای  نگهداری از آن مهم است یک اتاق خشک با رطوبت کم و داشتن یک نقطه آفتابی می باشد و در صورت نگهداری از آن داخل گلدان باید دقت داشته باشید که خاک زهکشی خوبی داشته باشد و در واقع گلدان های فاقد لعاب به دلیل اینکه رطوبت را در خود نگه می دارند باعث از بین رفتن کاکتوس خواهد شد.

معرفی گونه های مختلف کاکتوس

کاکتوس گلابی خاردار

این نوع کاکتوس دارای گونه مختلفی است و نام های دیگر آن عبارتند از : گلابی خاردار نوپال، گلابی خاردار تگزاس ، سیب کاکتوس و گلابی خاردار لاله است.

کاکتوس خارپشت توت فرنگی

نام دیگر این کاکتوس کالیکو می باشد که بومی مناطق بیابانی جنوب آمریکا و مکزیک می باشد و به شکل خوشه ای رشد کرده  و در برخی مواقع به بیشتر از بیست شاخه می رسد  و در فصل بهار گل های سرخابابی روشن در آن شروع به روییدن می کند که ظاهری قیفی شکل دارند.

آشنایی با چند نوع کاکتوس

کاکتوس لانه پرنده

این کاکتوس یک نوع کاکتوس کروی با خارهای نرم طلایی رنگ می باشد که همه بدن آن را پوشش می دهد و خوشه های این کاکتوس در کنار هم مشابه لانه پرنده می باشد از این رو  به اسم کاکتوس لانه ی پرنده نامگذاری شده است.

در پایان از همراهی شما عزیزان تا پایان مطلب معرفی انواع کاکتوس تشکر می کنیم و امیدواریم نکات ارائه شده مطلوب و مفید واقع شده باشد، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تکثیر گیاهان و پرورش گل می توانید روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *