دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با مواد غذایی تب بر در کودکان و بزرگسالان

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

تب یکی از نشانه های بیماری است که بالا بودن آن برای بدن می تواند بسیار خطرناک باشد. برخی از مواد غذایی تب بر بوده، بنابراین در زمان ابتلا به تب خوردن برخی غذاها به منظور رفع و یا کاهش تب توصیه شده و نیز از مصرف برخی غذاهای مضر لازم است، اجتناب نمایید.

دمای بدن در حالت عادی ۳۷ درجه سانتی گراد می باشد و وقتی دمای بدن بیشتر از این مقدار می شود در واقع گرفتار تب می شود. تب نشانه مبارزه بدن با عوامل بیماری زا بوده و نیز پاسخ دمایی دستگاه ایمنی بدن نسبت به عفونت های داخلی می باشد. تب شدید منجر به اختلال در عملکرد آنزیم ها و پروتئین های بدن شده و در نتیجه برای بدن بسیار مضر می باشد. حال برای رفع تب می توان از برخی از مواد غذایی تب بر استفاده کرد که در ادامه به معرفی این موضوع پرداخته ایم.

معرفی مواد غذایی تب بر

در هنگام ابتلا به تب مصرف بسیاری از غذا ها مضر بوده و می تواند میزان تب را افزایش دهد، بنابراین در این شرایط لازم است که از غذاهای سالم و حاوی مواد مغذی استفاده نمایید. به طور کلی در مورد اینکه در زمان ابتلا به تب، مصرف چه غذاهایی مجاز است و از خوردن چه نوع غذاهایی باید اجتناب شود، توصیه هایی شده است که در ادامه توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده ایم.

مواد غذایی مفید برای کاهش تب

استفاده از آب و مایعات

زمانی که فرد دچار تب می شود، آب بدنش به مقدار زیادی کاهش می یابد که این مساله معمولا با احساس خستگی، بی حالی و عدم تمرکز همراه است، بنابراین متخصصان تغذیه توصیه می کنند در زمانی که تب دارید، به منظور جبران کم آبی بدن، آب و یا آب میوه سالم و طبیعی بنوشید. زیرا مصرف آب و به خصوص آب میوه های طبیعی و تازه به دریافت انواع ویتامین ها و املاح بدن کمک کرده و موجب حفظ سلامتی بدن می شود.

مواد غذایی تب بر

خوردن غذاهای پخته

از آنجا که هضم غذاهای پخته و غلات سبوس دار نسبت به خوراکی های خام برای بدن راحت تر است، بنابراین توصیه می شود افراد مبتلا به تب از مصرف نان سفید و غذاهای خام پرهیز نمایند، زیرا دیر هضمی غذا ها موجب وارد آمدن فشار به دستگاه گوارش شده و در نتیجه وضعیت فرد بیمار بدتر می شود؛ از این رو تا زمان بهبودی کامل، استفاده از سبزی های بخار پز و میوه های رسیده و نیز میوه هایی که کمی حرارت دیده اند، توصیه می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مواد غذایی ملین

در برخی از بیماری هایی که با تب همراه است، یبوست می تواند منجر به افزایش تب شود. مصرف برخی از مواد غذایی تب بر که خاصیت ملین دارند  از جمله سوپ مرغ با آلو و نیز مصرف میوه هایی مانند کیوی و انجیر در این زمینه می تواند تا حدودی این مشکل را برطرف نماید.

کاهش تب با مواد غذایی

مصرف غذاهای حاوی ویتامین E

تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین E نقش زیادی در کاهش تب و نیز تقویت سیستم ایمنی بدن، همچنین بهبود سریع بیماری دارد، از این رو استفاده از مواد غذایی حاوی این ویتامین مانند بادام، روغن ذرت، ماهی سالمون و …  می تواند مفید باشد.

مواد غذایی حاوی ویتامین C

مواد غذایی تب بر ، یکی از مشکلاتی که در اثر ابتلا به تب برای فرد بیمار رخ می دهد، ضعف سیستم ایمنی بدن می باشد که در این صورت به منظور جلوگیری از عواقب آن باید این مشکل را برطرف نمود. مصرف ویتامین C تاثیر زیادی در افرایش سیستم ایمنی بدن و نیز بهبود سریع بیماری خواهد داشت. بنابراین مصرف مرکبات و میوه ها مانند پیاز، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، گریپ فروت، طالبی، کیوی، توت فرنگی و گوجه فرنگی می تواند کمبود ویتامین C بدن را جبران نماید.

مواد غذایی تب بر

مواد غذایی غنی از بتاکاروتن

خوردن غذاها و میوه های تب بُر مثل مارچوبه، جگر سیاه، کلم بروکلی، طالبی، زردآلو، گریپ فروت، هندوانه، هلو و گوجه فرنگی که حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن هستند، در این زمینه مؤثر می باشد.

تاثیر روی در افزایش سیستم ایمنی

زینک یا روی ماده معدنی مهمی برای ترمیم بافت های آسیب دیده و نیز مقاومت بدن در برابر عوامل عفونی می باشد. حال مصرف غذاها و خوراکی های حاوی روی مانند تخم مرغ، گوشت قرمز کاملا پخته، مغزهای خام، غذاهای دریایی و غلات سبوس دار می تواند منجر به افزایش سیستم ایمنی بدن و نیز کاهش تب شود.

مواد غذایی مفید تب بر

لازم است که در هنگام ابتلا به تب، از مصرف برخی از خوراکی ها پرهیز شود. به عنوان مثال مصرف خوراکی های ادرار آور به علت اینکه موجب تعریق زیاد و از دست دادن آب بدن به مقدار زیاد می شود، مضر بوده و باید اجتناب شود. برخی از نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه و نسکافه مدر بوده و در نتیجه موجب دفع میزان زیادی از آب بدن می شوند، بنابراین باید از مصرف آنها پرهیز کنید. همچنین مصرف خوراکی های شیرین قدرت دفاعی بدن را کاهش می دهند، بنابراین خوردن غذاها و خوراکی هایی مانند شکر و انواع شیرینی ها، نوشابه های گازدار و آب میوه های صنعتی دارای قند، شکر و عسل در زمان داشتن تب توصیه نمی شود. به طور کلی در مواقع تب از خوردن شیر غیر پاستوریزه، لبنیات فله ای، میوه با پوست، سبزیجات خام، غذاهای سرخ کردنی و چرب، نوشیدنی های گازدار و مدر، آدامس های ترک سیگار به دلیل داشتن کافئین و خوراکی هایی مانند چیپس و پفک اجتناب نمایید.

تغذیه مناسب بعد از رفع تب

بعد از اینکه با انجام مراقبت های خاص در دوره بیماری و تب، توانستید درجه حرارت بدن را به حالت نرمال و عادی (دمای زیر ۳۷.۵ درجه) برسانید، در این شرایط لازم است فرد بیمار تا دو روز، برنامه غذایی اش را بیشتر از هر چیز دیگر بر پایه میوه قرار دهد.

مواد غذایی تب بُر

بعد از برطرف شدن تب، بیمار همچنان بی اشتها بوده و ضعف دارد و این باور اشتباهی است که به خاطر وجود تب از خوردن غذا امتناع کنید. حال بعد از اتمام دوره تب، فرد بیمار می تواند از سه وعده غذایی روزانه به همراه میوه های تازه و آب دار مانند گلابی، پرتقال، انگور، آناناس، هلو، هندوانه، سیب و به طور کلی همه میوه های فصل استفاده کند.

مهمترین نوشیدنی؛ آب است که در درجه اول باید توسط فرد تب دار مصرف شود و سپس مصرف آب میوه های خانگی و نیز آب حاوی لیمو ترش و بدون قند برای اشخاصی که تب دارند یا به تازگی بهبود پیدا کرده اند، مفید می باشند.

در نتیجه فرد بیمار به تدریج می تواند تغذیه عادی اش را شروع کند و از میوه های تازه با سبزیجات خام و یا کم پخته شده استفاده نماید.

همانطور که گفتیم؛ فرد بیمار در حین تب و بعد از آن حتما باید از خوردن خوراکی ها و غذاهایی همچون گوشت قرمز پرچرب، نوشیدنی های گازدار، غذاهای تند، چای، قهوه، سرخ کردنی ها، فست فود ها، چاشنی ها و غذاهای کنسرو شده، غذاهای فراوری شده، غذاهای صنعتی تهیه شده از آرد سفید و مواد قندی خودداری نماید.

غذا های تب بر

برخی نکات تکمیلی و مهم دیگر

فردی که دچار تب شده است، لازم است از غذا های ساده و زود هضم همچون سوپ و نیز آب میوه های طبیعی استفاده کند تا بدن وی دچار بی آبی نشود و میزان آب مورد نیاز بدن خود را دریافت نماید.

در صورت مصرف زیاد مایعات، دستگاه گوارش می تواند استراحت کرده و بعد از رفع عفونت یا بیماری تجدید قوا کند. سبزیجات و میوه های آب دار سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشند، بنابراین مصرف آنها برای فرد تب دار لازم و ضروری می باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *