دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آشنایی با سوالات شب اول قبر و آنچه در این شب اتفاق می افتد

  • زهرا خانزاده
  • ۲ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

انسان پس از مرگ و از لحظه قرار گرفتن در قبر، وارد عالم قبر یا همان عالم برزخ می شود و در شب اول قبر، دو فرشته به اسم نکیر و منکر سولاتی می پرسند، که هر کس براساس اعتقادات دینی خود، پاسخ گویی این سوالات خواهد بود. به منظور آشنایی با سوالات شب اول قبر می توانید با این مطلب همراه شوید.

بسیاری بر این باورند هنگامی که میت درون قبر گذاشته می شود و سنگ لحد را بالای سر او قرار می دهند و قبر را با خاک پر می کنند، روح انسان وارد عالم قبر یا عالم برزخ می شود و در آن جا با توجه به کوله باری از اعمال بد و نیک خویش که در عالم ملک (این دنیای مادی که انسان در آن زندگی می کند) اندوخته است، باید پاسخگوی اعمال خویش باشد. بنابراین می توان سوالات شب اوّل قبر را همچون آزمونی دانست، که برای ورود به عالم برزخ باید به آن پاسخ داد. آنجاست که هر که در عالم ملک راه خدا را در پیش گرفته بوده است، پاسخگوی به سوالات سهل و آسان است، اما کسانی که راهی غیر از خدا برگزیده اند و یا لغزش های بی شماری داشته اند، نمی توانند به این سوالات پاسخ دهند و سر و کار آنان با گرزهای آتشین دو فرشته پرسشگر می باشد.

روایات مرتبط با شب اول قبر

سوالات شب اول قبر

همانطور که در بالا اشاره کردیم، برخی معتقدند که شب اوّل قبر، همان شب اولی است که میت به خاک سپرده می شود، اما آیا کسانی که دفن نمی شوند، عذاب قبر ندارند و نباید پاسخگوی سوالات باشند؟ و آیا قیاس شب و روز این دنیا با عالم برزخ قابل صحیح می باشد؟ جواب هر دو سوال نه می باشد، در ادامه می توانید، برخی روایات در این رابطه و همچنین سوال های شب اوّل قبر را ملاحظه نمایید.

منظور از عالم قبر، قبر خاکی نمی باشد، هر چند به نوعی ارتباط بین این دو وجود دارد، اما منظور از عالم قبر برزخ می باشد، که روح جدا شده از جسم انسان با عالم برزخ در ارتباط است، بنابراین عذاب قبر و سوال های شب اول قبر برای همه افرادی که دفن می شوند و یا به دلایل مختلفی همچون مومیایی شدن، به دریا انداختن و … دفع نمی گردند، وجود خواهد داشت، همچنان که حضرت علی(ع) می فرمایند:

“فروگذار نمى شود احدى از مردم که در شرق و غرب زمین و دریا و صحرا هستند، مگر آن که فرشته هاى سؤال کننده، به ملاقات آنان خواهند رفت.”

در برخی روایات آمده است که، برزخ برای ائمه و اولیای خدا بدون مکث و یا ۳ روز است که آن هم به خاطر تعلق جبلی و همچنین علاقه طبیعی آنان می باشد و برزخ برای کسانی که در دنیا به اعتقادات پایبند نبودند و یا منکر آن بودند بسیار طولانی خواهد بود. در عالم برزخ افراد باید تنها پاسخگویی اعتقادات و ایمان خود باشند، حسابرسی و رسیدگی به امور دیگر در نتیجه اعمال آن ها به روز قیامت موکول می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سوالات شب اول قبر

سوالات شب اول قبر که توسط نکیر و منکر پرسیده می شود به این صورت است که:

  1. خدا و معبود تو کیست؟
  2. پیامبر تو کیست؟
  3. دینت چیست؟
  4. کتابت چیست؟
  5. قبله ات کجاست؟
  6. جانشین پیامبر و امامان بعد از او چه کسانی هستند؟
  7. عمر خود را در چه راهی صرف کردی؟
  8. اموالت را صرف چه اموری کردی؟
  9. نماز و روزه ات را به جا آورده ای؟
  10. زکاتت را پرداخت کرده ای؟
  11. حج را به جای آورده ای؟

مسلما پاسخ به این سوالات در شب اوّل قبر بر اساس اعتقادات و ایمان به خداوند بر زبان انسان جاری خواهد شد و جواب ندادن به این سوالات مستوجب عذابی بسیار هولناک خواهد بود.

اعمال سفارش شده در شب اول قبر

در اولین شب به خاک سپرده شدن میت، اعمال بازماندگان باعث می شود تا عذاب قبر از انسان کم شود که این اعمال مناسب شامل:

قرائت قرآن :

به منظور آرامش میت تلاوت آیات الرحمن، صافات، توحید، یس و …توصیه شده است و با قرائت این آیات برای میت از خداوند طلب آمرزش کرده و همچنین سر مزار میت هفت مرتبه سوره قدر را تلاوت کنید.

به جای آوردن نماز وحشت :

نماز وحشت داری دو رکعت است که در شب اول قدر برای میت خوانده می شود و مستحب است.

اعمال سفارش شده در شب اول قبر

تلاوت زیارت عاشورا :

از دیگر اعمال سفارش شده در شب اول قبر تلاوت زیارت عاشورا قبل از غروب آفتاب است و ثواب آن را نثار روح میت کنید.

قرائت آیات تبارک (الملک) :

به نقل از امام صادق

آیات تبارک را بالای سر مزار میت بخوانند تا عذاب قبر از او برداشته شود. این سوره ناجی فرد در شب اول قبر است.

صدقه دادن :

به توصیه پیامبر اکرم :

هر گاه به نیت میت صدقه بدهید، «هفتاد هزار فرشته آن صدقه را به قبر او حمل می کنند و بر دست هر کدام از فرشتگان طبقی است که به قبر او حمل می کنند و می گویند؛ سلام بر تو، این هدیه ای از سوی فلانی به توست. سپس قبرش نورانی می شود».

اعمالی که در شب اول قبر سفارش شده است

دعا کردن :

در پایان نماز با تلاوت آیات قران میت را یاد کرده و طلب آمرزش از خداوند کنید.

ثواب خواندن نماز در شب خاکسپاری به نقل از پیامبر اکرم (ص)

دترین و دردناکتر ین لحظات برای میت ساعات اولیه ی مرگ است به مردگان خود رحم کنید و در راه ایشان صدقه دهید و اگر نتوانستید برایش دو رکعت نماز بخوانید در همان زمان خدای مهربان هزار فرشته ی الهی را به سوی قبر تازه گذشته می فرستد فرشتگانی که با لباسهای فاخر بر متوفی وارد می شوند و تا روز قیامت تنگی قبر را از او می گیرند و به شخص نماز گزار تا عمر دارد پاداش می بخشد و وی را چهل مرتبه بالا می برد.

در پایان به شما عزیزان آموزش خواهیم داد به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه دانستنی های مذهبی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *