دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش نگهداری کاکتوس و پرورش بهتر کاکتوس ها در منزل

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

اگر می خواهید با روش نگهداری کاکتوس و پرورش این گیاه دوست داشتنی و پرطرفدار در منزل آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را دنبال نمایید.

کاکتوس ها از جمله گیاهان زیبا و پرطرفدار می باشند که مقاومت آنها در برابر شرایط محیطی نسبت به گیاهان دیگر بیشتر است، از این رو به عنوان گیاهان تزئینی برای خانه ها و آپارتمان های امروزی کاربرد زیادی دارد. در ادامه شما را با روش نگهداری کاکتوس آشنا خواهیم کرد.

روش نگهداری کاکتوس و پرورش آن

انواع کاکتوس ها دارای ریشه بلندی هستند که می تواند مقدار آب اضافی مورد نیاز خود را به کمک آنها ذخیره نماید و شاید دلیل اینکه می گویند گیاه کاکتوس مقاومت بیشتری نسبت به گیاهان دیگر دارد، همین نکته باشد. بنابراین از آنجا که گیاه کاکتوس قادر به ذخیره آب می باشد، از این نظر گیاه مناسبی برای مناطق کم آب و خشک محسوب می شود. باید توجه داشته باشید که نگهداری از کاکتوس هم مانند بسیاری از گیاهان نیاز به توجه و مراقبت دارد که در ادامه نکاتی را برای روش نگهداری گیاه کاکتوس بیان کرده ایم که امیدواریم مفید واقع شود.

روش نگهداری کاکتوس

برای نگهداری گل کاکتوس در منزل، بهتر است از شن و سنگریزه برای اطراف آن استفاده نمایید؛ گیاه کاکتوس از جمله گیاهانی است که به نور زیاد احتیاج داشته، بنابراین لازم است در محیط روشن و در معرض نور خورشید نگهداری شود. همانطور که اشاره کردیم این گیاه به دلیل ریشه های بلندی که دارد، دارای ذخیره آب اضافی بوده و بنابراین به منظور آبیاری این گیاه، می توانید در فواصل طولانی مدت آن را آبیاری نمایید؛ ریشه های کاکتوس سطحی هستند، از این رو لازم نیست برای نگهداری آنها از گلدان هایی با عمق زیاد استفاده کنید، بلکه استفاده از گلدان کم عمق برای نگهداری کاکتوس مناسب تر بوده و مانع از تجمع آب در درون گلدان می شود.

روش نگهداری از کاکتوس

خاکی که برای کاکتوس استفاده می شود، بهتر است شنی، رسی و یا از سنگریزه باشد. روش آبیاری آنها نیز منظم بوده و دفعات و مقدار آن بسته به نوع فصل و سرعت رشد گیاه تغییر می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش نگهداری و پرورش کاکتوس

نگهداری کاکتوس هایی که مورد حمله حشرات هستند.

تمیز نگهداشتن گیاه، آن را از کنه های گیاه حفظ می کند، بنابراین هر نوع آلودگی را می توانید با آب و صابون تمیز کنید، کنه های عنکبوتی حشره نیستند، بنابراین نمی توان برای از بین بردن آنها از حشره کش استفاده کرد.

اندازه این حشرات کوچک بوده و به شکل دانه های برآمده و قهوه ای بر روی سطح گیاه دیده می شوند، توده های قهوه ای، پوسته هایی هستند که حشرات زیر آن قرار می گیرند و همچون بسیاری از حشرات دیگر از آفات گیاه تغذیه می کنند از این رو شیوع بیماری را می توان مانند شپشک ها درمان کرد.

کاکتوس های کویری و جنگلی در زمان استراحت نیاز به آب چندانی ندارند. در صورت مراقبت ها و تغذیه های مناسب می توانید انواع کاکتوس های مختلف را در منزلتان پرورش دهید.

شیوه نگهداری کاکتوس

تکثیر و نگهداری گیاه کاکتوس

بهترین زمان برای تکثیر کاکتوس، فصل بهار و تابستان است، هر چند در فصول دیگر نیز می توان این کار را انجام داد، از جمله روش های رایج تکثیر کاکتوس، قلمه زدن می باشد و معمولا در اغلب کاکتوس ها به یک شکل انجام می گیرد.

حال برای قلمه زدن کاکتوس؛ ابتدا قسمتی از گیاه که حداقل یک سال دارد را انتخاب کرده و بعد با استفاده از یک شی تیز آن را برش دهید، البته برش گیاه بهتر است بعد از آبیاری آن انجام شود تا آب درون بافت گیاه ذخیره شده و مقاومت گیاه در برابر تکثیر افزایش یابد.

اکنون قلمه کاکتوس را حدود ۳ تا ۱۵ روز در محیطی سایه و خنک قرار دهید تا پینه زده و ببندد، زیرا در غیر این صورت قارچ ها از راه خاک وارد قلمه خواهند شد. بعد از بسته شدن قلمه آن ر ا در داخل خاکی که قبلا با قارچ کش ضدعفونی کرده اید، قرار دهید، ارتفاع و بلندی قلمه های کاشته شده در خاک باید حدود بین یک تا ۳ سانتیمتر باشند، تا زمانی که گیاه ریشه دار شود باید در محلی سایه و خنک به دور از آفتاب قرار گیرد.

توجه داشته باشیدکه قلمه کاکتوس بعد از کاشت نباید آبیاری شود، زیرا هنوز فاقد ریشه بوده و باقی ماندن آب در خاک قلمه می تواند آن را از بین ببرد، سپس آبیاری را با آب خیلی کم شروع کرده و بعد از گذشت حدوداً ۳ هفته یعنی زمانی که ریشه تشکیل شد، می توانید آبیاری گیاه را به میزان معمول انجام دهید.

روشهای نگهداری کاکتوس

امروزه انواع مختلفی از کاکتوس ها برای نگهداری در منزل پرورش داده می شوند، چرا که استفاده از آنها در گلدان های تزیینی و زیبا برای استفاده در مکان های مختلف در منزل طرفداران زیادی پیدا کرده است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *