دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از بین بردن بوی سیر با چند راهکار خانگی ساده اما مطمئن

  • زهرا خانزاده
  • ۸ دی ۱۳۹۷
  • ۰

روش های مختلفی برای از بین بردن بوی سیر وجو دارد، که با استفاده از این راهکارها می توان به راحتی بوی ناخوشایند سیر از دهان را برطرف کرد و با اطمینان خاطر در تهیه انواع غذاها از سیر استفاده کرد و از خواص سیر بهره مند شد.

سیر و پیاز به دلیل داشتن یک سری ترکیبات خاص به محض این که پوست آن ها گرفته می شود و خورد می گردند، در تماس با هوا یک سری واکنش شیمایی رخ می دهد و باعث ایجاد ماده های نظیر آلیل متیل سولفید، آلیسین و سولفوکساید سیستئین می گردد، که در نهایت این ترکیبات گوگردی منجر به بوی نامطبوع سیر و یا پیاز می شوند و حتی پس از خوردن سیر، بوی آن تا مدتی در دهان باقی می ماند. به همین منظور در این مطلب برای رفع بوی سیر، چند راهکار خانگی ساده را معرفی می نماییم، که در ادامه می توانید، با این موارد آشنا شوید.

رفع بوی سیر

روش های از بین بردن بوی سیر

سیر در تهیه انواع غذاها و ترشی ها مورد استفاده قرار می گیرد. خواص سیر دارای فواید درمانی بسیار زیادی می باشد، اما برخلاف فواید بی شمارش، باعث ایجاد بوی نامطبوعی در دست ها به هنگام ریز کردن آن و در دهان به هنگام خوردن آن می شود. به همین خاطر برخی از افراد تمایل به استفاده از آن را ندارند، اما آرگا به این دسته از عزیزان پیشنهاد می کند، که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی سیر، به هیچ وجه آن را از غذاهای شان حذف نکنند و با استفاده از روش های ارائه شده در این بخش بوی سیر را از بین ببرند.

  • نعناع:

مصرف نعناع و چای نعناع روشی ساده برای برطرف کردن بوی ناخوشایند سیر است، همچنین جویدن چند برگ جعفری به دلیل داشتن کلروفیل (خوش بو کننده طبیعی) نیز موثر می باشد و سبب تازه شدن نفس تان می شود.

مصرف جعفری و نعناع برای از بین بردن بوی ناخوشایند سیر

  • خردل و دارچین خشک:

خوردن خردل و یا غرغره آن به میزان نصف قاشق چایخوری باعث برطرف کردن بوی بد حاصل از سیر در معده و دهان می گردد. بهتر است به مدت ۱ دقیقه خردل را غرغره نمایید. جویدن مقداری دارچین نیز همین خاصیت را دارد.

  •  آرون گروپس
  • سبزیجات:

از دیگر روش های خانگی برای رفع بوی سیر مصرف سبزیجاتی همچون قارچ، لیمو، هویج و پوره سیب زمینی می باشد. خوردن همزمان آن ها به همراه سیر این مشکل را برطرف می کند.

  • جویدن آدامس:

راهکار خانگی دیگر برای رفع بوی سیر از دهان، جویدن آدامس می باشد. که برای اثر بخشی بیشتر این روش می توانید از انواع آدامس با طعم های نعنای، دارچینی و … استفاده نمایید.

رفع بوی حاصل از سیر با جویدن آدامس

  • مصرف مایعات:

نوشیدن مایعاتی همچون آب، چای نعناع و لیموناد به از بین بردن بوی سیر از دهان کمک می کند. همچنین نوشیدن یک فنجان چای سبز نیز برای ضدعفونی کردن دهان و رفع سریعتر بوی بد سیر بسیار مفید می باشد.

رفع بوی سیر با چای نعناع

  • مسواک زدن و استفاده از دهانشویه:

برای حفظ سلامتی دهان و دندان هایتان، همچنین برای رفع بوی سیر بهتر است بعد از خوردن سیر و هر وعده غذایی مسواک بزنید. حداقل زمان لازم برای عمل مسواک زدن ۲ دقیقه می باشد. البته در هنگام مسواک زدن شستشوی زبان را فراموش نکنید. همچنین می توانید از دهانشویه به این منظور استفاده کنید.

  • استفاده از گیاهان دارویی معطر:

مصرف گیاهان دارویی همچون میخک، هل و رازیانه می توانند، از دیگر روش های موثر برای رفع بوی سیر به شمار آیند.

  • مصرف ماست و شیر:

مصرف مقداری ماست و یا نوشیدن شیر به میزان یک لیوان، با کاهش هیدروژن سولفات در بدن و یا ترکیباتی که دارای سولفور می باشند، در رفع بوی بد سیر از دهان و معده موثر می باشند.

از بین بردن بوی سیر

همانطور که می دانید، بوی سیر خام به مراتب بسیار بیشتر از سیر پخته شده است، بنابراین برای کاهش بوی سیر بهتر است، آن را به صورت پخته مصرف نمایید.

برای از بین بردن بوی سیر از دستانتان پیشنهاد می کنیم، دستانتان را به مدت سی ثانیه روی اشیای فلزی همچون سینک بمالید و یا این که سیب زمینی آب پز شده را روی دستانتان بگذارید، تا بوی سیر از بین برود. همچنین می توانید، دستانتان را با خمیر دندان و یا ترکیب آب لیمو و نمک تمیز نمایید و از شر بوی بد سیر خلاص شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *