دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نحوه کاشت و پرورش گل رز بالا رونده

  • فاطمه میرزایی
  • ۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

گل رز از جمله گلهای محبوب است که مورد علاقه بسیاری از افراد می باشد؛ اغلب افراد تمایل دارند انواع مختلف گل رز را در جلوی خانه و یا حیاط خلوت منزلشان پرورش دهند. بنابراین در این مطلب قصد داریم روش پرورش گل رز بالا رونده را در اختیار شما دوستان گرامی قرار دهیم.

انواع مختلفی از گلهای رز بالا رونده وجود دارد که روش کاشت همه آنها مشابه می باشد و این کار در هر زمانی بین بهار تا پاییز امکان پذیر است. گلهای رز رونده در حیاط منزل و اطراف خانه منظره زیبا و دیدنی را ایجاد خواهند کرد. از این رو در ادامه می توانید با روش پرورش گل رز بالا رونده بیشتر آشنا شوید.

چگونگی پرورش گل رز بالا رونده

گل رز دارای گونه های متنوعی است که از نظر فرم، رنگ، عطر و دوام از جمله گلهای زیبا و محبوب می باشد که اغلب به شکل بوته ای می باشد. در این بخش روش پرورش گل رز بالا رونده را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

پرورش گل رز رونده

به منظور کاشت و پرورش گل های رز بالا رونده، منطقه ای آفتابی را انتخاب نمایید. گل های رز در دوران رشد خود به حداقل ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب در طول روز نیاز دارند. در مرحله بعدی لازم است شبکه ای را که می خواهید گل های رز را به آن ببندید انتخاب کنید. لازم است شبکه مورد نظر که شامل توری ها، حصار و … باشد را قبل از کاشتن گل نصب نمایید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید. با استفاده از بیل، چاله ای بزرگ در حدود ۵۰ سانتی متر که از پایه فاصله دارد حفر نمایید.

پرورش و تکثیر گل رز بالا رونده

سپس نمک منیزیم را به طور مساوی در پایین چاله بریزید؛ نمک منیزیم تولید سبزینه را افزایش داده و موجب جذب سریع نیتروژن می شود. در مرحله آخر، رز بالا رونده را در گودال قرار داده و روی آن خاک بریزید و سپس آب دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پرورش و کاشت گل رز بالا رونده

در ادامه کاشت و پرورش گل، لازم است هر هفته یک قاشق غذا خوری نمک منیزیم به پای گل ریخته و بعد آن را آبیاری کنید. نمک منیزیم تاثیر زیادی در رشد سریع گیاه دارد. به طور کلی برای اینکه بتوانید گل رز را به پایه ببندید، یک یا دو فصل زمان می برد. دقت کنید که پایه ای را که گل را به آن می بندید محکم به زمین وصل شده باشد.

پرورش گل رز بالا رونده

به منظور رشد بهتر گیاه، به صورت منظم گل های پلاسیده را بچینید؛ ساقه های سالم باید از قسمت گل چیده شوند، اما برای ساقه های ضعیف و باریک لازم است از پایین تر قطع شوند تا رشد بهتری داشته باشند. برای هرس گیاه باید از قسمت بالاتر از برگ های سالم و کامل برش بزنید، زیرا در این قسمت هورمون ها متراکم شده اند، بنابراین گیاه سریع تر می تواند جوانه زده و گل دهد.

پرورش گل رز بالا رونده

به منظور تغذیه گل رز از کمپوست یا کود پوسیده در فصل بهار و پاییز استفاده نمایید و در تابستان آن را با پتاس و منیزیم تغذیه کرده تا گل های بهتری بدهد.

نگهداری گل رز بالا رونده

همچنین در هنگام آبیاری با گرفتن آب شیلنگ و یا آبپاش بر روی قاعده گیاه، می توانید از تشکیل سفیدک بر روی شاخ و برگ گیاه جلوگیری کنید. برای آشنایی با کاشت گل رز در گلدان و پرورش گل رز فرانسوی می توایند در اینجا کلیک کنید.

بهترین زمان برای قلمه زدن گلهای رز

فصل بهار وقت مناسبی برای قلمه زدن گلهای رز می باشد، زیرا در این زمان شاخه ها گل ندارند. قلمه ها را باید از ساقه های جوان و سبز که قبلا گل داشته اند، انتخاب کنید، طول این قلمه ها حداقل باید ۱۰ سانتیمتر باشد.

فصل پاییز نیز در هنگامی که گلها و برگ ها می ریزند، می توان قلمه زنی کرد و از ساقه های چوبی به طول ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر استفاده کرد، بهتر است این ساقه برگ های کمی داشته باشد، زیرا هر چقدر تعداد شاخه و برگ زیادتر باشد، انرژی و آب بیشتری مصرف کرده و ریشه زایی را به تاخیر می اندازد، سپس دو سوم قلمه را در خاک بکارید تا قلمه سفت شود و به منظور ایستادن قلمه در گلدان مقداری آب بریزید.

کاشت گل رز بالا رونده

خاک مناسب پرورش قلمه ها

خاک مناسب برای قلمه زنی گیاه رز علاوه بر رطوبت کافی باید از زهکشی و تهویه خوبی برخوردار باشد، حال به منظور رشد این قلمه ها می توانید از ترکیبات مختلفی استفاده کنید که در زیر با این ترکیبات آشنا می شوید :

  • دو حجم کوکوپیت + یک حجم شن
  • دو حجم خاک برگ +یک حجم شن
  • حجم های مساوی از خاک برگ + پرلایت

آبیاری این گیاه به گونه ای است که بای از دو ساعت قبل از کاشت قلمه در گلدان، خاک آن را آبیاری کنید به این صورت خاک فرصت کافی برا یاز دست دادن آب اضافی را پیدا می کند.

روش آبیاری قلمه ها بعد از کاشت

در روز های ابتدایی کاشت قلمه، آبیاری به شکل روزانه می باشد تا به این صورت رطوبت خاک حفظ شود، همچنین برای حفظ رطوبت خاک می توانید از روش غبارپاشی استفاده کرده و یا پلاستیکی شفاف و سوراخ دار روی گیاه بکشید. سپس بعد از چند روز از میزان آبیاری کم کرده تا ریشه ها برای دست یافتن به آب رشد کنند.

پرورش گل رز

نور و دمای مناسب

برای پرورش قلمه های رز رونده نیاز به محیط روشن و به دور از نور مستقیم خورشید می باشد، همچنین دمای مناسب برای رشد گیاه نیز دمای ۲۰ درجه است.

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *