دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان خروسک با راهکارهای خانگی عالی

  • مرضیه نوروزیان
  • ۹ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

خروسک بیماری است که بیشتر در پسر بچه ها دیده می شود. با شیوع بیماری در کودک، صدا او دچار تغییراتی می گردد. برای درمان خروسک راه های طبیعی بسیار نتیجه بخش هستند.

برای بهبود بیماری خروسک راه کارهای متعددی در طب سنتی وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرد. خروسک در پی عفونت ویروسی رخ می دهد که بیشتر کودکان یک ماهه تا پنج ساله را در گیر می سازد.

درمان خروسک با روشهای خانگی

کمک به رفع بیماری خروسک سخت نیست و در منزل امکان پذیر است. بعد از سه یا ۵ روز از آلوده شدن به ویروس خروسک، نشانه های آن در فرد بروز خواهد کرد. نوزاد مبتلا به خروسک به شدت گریه می کند. چون دچار سرگیجه ناشی از تنگ شدن مجاری تنفسی است.

نشانه های بیماری خروسک

خروسک از طریق انتشار در محیط، افراد را آلوده می کند. خروسک بیماری ویروسی است و در هر جایی که قابلیت رشد برای تکثیر و بروز ویروس وجود دارد، انتشار می یابد. ۸۵ درصد از بیماران خروسک کودکان یا نوزادان هستند. علت این امر را باید در ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن دانست.

به همین خاطر بهبود بیماری خروسک در بزرگسالان راحت تر و سریع تر پیش می رود. ضمن اینکه امکان ابتلا بزرگسالان به این ویروس بسیار کم می باشد. با راه های تقویت سیستم ایمنی بدن می توان احتمال ابتلاء به آن را پایین آورد.

در گیر شدن لوله های برونش با ویروس خروسک

روشهای خانگی برای بهبود خروسک

در بیماری خروسک لوله های برونش دستگاه تنفسی آلوده می گردند. فرد همراه با سرفه صدایی شبیه به عوعو کردن دارد. با تغییر فصل و سرد شدن هوا احتمال بروز این بیماری افزایش می یابد. اگر رژیم غذایی مناسبی برای بهبود خروسک داشته باشید، کمتر از یک هفته نشانه های آن از بین می رود.

  •  آرون گروپس

عفونت ویروسی خروسک بعد از ۲۴ ساعت از ابتلاء علائم خود را نشان می دهد. اشکال در تنفس، تب، آبریزش بینی، سرفه با خلط، تنفس همراه با صدا، تنگ شدن قفسه سینه، گلو درد و خس خس از نشانه های خروسک می باشد. در اینجا با درمانهای خانگی موثر در این زمینه آشنا می شوید :

استفاده از فریزر

هندی ها با سرمای ناگهانی به درمان خانگی خروسک می پردازند. این سرما باعث ممانعت از تکثیر ویروس می شود. برای بهره مندی از این روش می توانید از سرمای فریزر استفاده کنید.

برای درمان با این روش بچه را مقابل فریزر بگذارید. تمام بدن آن را با پتو بپوشانید. درب فریزر را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه باز بگذارید. از کودک بخواهید دهان خود را باز بگذارد.

مایعات بخورید

این موضوع برای درمان هر عفونتی موثر است. با مصرف مایعات می توانید خلط سینه نوزاد را برطرف سازید. در این صورت امکان راحت نفس کشیدن برای نوزاد فراهم می شود.

درمان خروسک با آب

روغن اسطوخودوس و ماساژ

روغن اسطوخودوس برای بهبود بیماری خروسک به کار می رود زیرا یک آنتی ویروس قوی است. از قابلیت های خاص این روغن جذب آن در پوست است. التهاب ناشی از خروسک با مصرف روغن اسطوخودوس کاهش می یابد. باعث تسکین درد می گردد و حملات ویروس را محدود خواهد کرد.

روغن کرچک

روغن کرچک برای درمان سرفه خروسک به کار می رود. از انتشار ویروس ممانعت به عمل می آورد. خواص ضد میکروبی و نقش ضدعفونی کننده روغن کرچک سبب برطرف شدن گرفتگی سینه می شود.

درمان خانگی خروسک

بابونه

بابونه برای درمان گلو درد به کار می رود. ضمن اینکه در تسکین دردهای عصبی نیز نقش مهمی دارد. برای بهبود زخم معده، زخم های سرد و … از بابونه استفاده می شود. خواص بابونه باعث شده از این ماده برای درمان اگزما، زگیل، پسوریازیس و … بهره مند شوند.نحوه انتشار ویروس خروسک

برای استفاده از بابونه ۵ برگ از آن را در یک فنجان آب جوش بریزید تا دم بکشد. برای دم کشیدن ۳ تا ۵ دقیقه منتظر بمانید. آن گاه مخلوط را با یک قاشق غذا خوری عسل میل بفرمایید. این روش طبیعی  بهبود بیماری خروسک بسیار نتیجه بخش خواهد بود. اما برای بهبود خروسک در کودکان زیر ۵ سال از این روش استفاده نکنید.

رعایت نکات بهداشتی

برای درمان بیماری های ویروسی مهم ترین اصل شست و شوی مداوم دست ها و دور بودن و پاکسازی منابع آلوده است. در چنین مواردی بهتر است اتاق نوزاد به خوبی ضدعفونی شود و زود به زود آن را استحمام کنید.

خروسک

نعناع فلفلی

این گیاه قادر است در مدت کوتاهی خروسک را بهبود ببخشد. البته در صورت بارداری یا اینکه اگر قصد بارداری دارید از مصرف نعناع فلفلی اجتناب کنید. تحقیقات نشان می دهد که این خوراک مولکول های پایه را تغییر می دهد و از این طریق از حمله ویروس ها ممانعت می کند. برای دم کردن چند برگ نعناع را در لیوان آب جوش بریزید و بعد از ۵ دقیقه آن را صاف کرده و با یک قاشق چای خوری عسل میکس نمایید. در ادامه یک قاشق غذا خوری آبلیمو به مخلوط اضافه و در نهایت پس از میکس آن را میل کنید.

عسل

آنتی ویروس و ضد باکتری بودن عسل در رفع خروسک موثر است. صدای سرفه با مصرف عسل کم تر می شود و بعد از چند روز اثری از این سرفه ها به همراه خلط نیست.

خروسک در کودکان

برای این کار از عسل خام مانوکا استفاده کنید و هر ۵ ساعت یک قاشق از آن بخورید. البته این خوردن باید به شکل تدریجی باشد.

بخار

فرد با در معرض بخار قرار گرفتن به درمان سرفه کمک می کند و بیماری را بهبود می بخشد. ویروس با ورود به لوله های برونش ایجاد عفونت می کند و رفته رفته زیاد می گردد. این ویروس با خلط همراه با سرفه دفع می گردد. بخار، گرمای لازم برای بهبود گلودرد و سرفه را فراهم می آورد. این مسئله سبب می شود التهاب گلو بخوابد.

درمان خروسک با بخور

با ورود بخار گرم به مجاری تنفسی خلط به شکل وارفته می شود و راحت تر از بدن خارج می گردد.

آب لیمو

ویتامین C خواص ارزشمندی برای رفه بیماری خروسک دارد. خواص ضدعفونی کننده آب لیمو سبب شده برای درمان این عفونت های ویروسی به آن تکیه شود. نقش دفع کنندگی رادیکال های آزاد با لیمو از طریق ادرار یا عرق کردن قابل انکار نیست.

علائم خروسک

برای بهره مندی از خواص لیمو، آب یک لیموی تازه را بدون تماس با انگشت تهیه و نوش جان کنید. برای استفاده از خواص ضدعفونی کنندگی لیمو تا نیم ساعت چیزی مصرف نکنید. بعد از ۳۰ دقیقه یک قاشق آب لیمو را با عسل مخلوط و میل بفرمایید. این روش، روش خوبی برای بهبود خروسک است.

نکاتی برای پیشگیری از خروسک

خروسک بیماری مسری است و از راه عطسه و سرفه انتشار پیدا می کند، همچننی این بیماری را می توان از طریق تماس فیزیکی مثلا؛ دست دادن و در آغوش گرفتن و یا د راثر بوسیدن و نیز استفاده مشترک از ظروف غذا و نوشیدنی ها منتقل کرد. دست زدن به سطوح نیز راه دیگر انتقال بیماری می باشد که باید برای جلوگیری ا زابتلا به آن این موارد را رعایت کنید.

تب و خروسک

نکات مهم برای کودکان کمتر از ۳ سال

  • کودک را ۳ بار حمام بخار دهید.
  • لباسهای نوزادان و کودکان را جدا از سایر لباس ها بشویید تا از تماس لباسهای آنها با ویروس پیشگیری شود.
  • همواره انها را خشک نگه دارید و دست های کودک را مرتبا بشویید.
  • کف خانه را با مواد ضد ویروس طبیعی تمیز کنید.
  • بدن کودک (روی ناحیه سینه و بالای گردن) را با روغن معطر، هر روز ماساژ دهید.
  • برای ماساژ می توانید از روغن زیتون، کرچک یا اسطوخودوس استفاده کنید.
  • نباید اجازه دهید که کودکان از لیوان مشترک با بزرگتر ها استفاده نمایند تا از انتشار بیماری خروسک پیشگیری شود.
  • در صورت ابتلا به ویروس خروسک از بوسیدن کودکان خودداری کنید.

درمان خروسک

نکات مهم برای کودکان بالای ۳ سال و افراد بزرگسال

  • به هنگام بازگشت به خانه، حتما دست هایتان را بشویید.
  • دستگیره ها را پاک کنید و از تماس با مبتلایان به آنفولانزا خودداری نمایید.
  • به منظور پاک کردن بینی از دستمال تمیز استفاده نمایید.
  • سیستم ایمنی بدن خود را مواد غذایی که دارای آنتی بیوتیک طبیعی هستند، قوی تر کنید.
  • به طور منظم از دمنوش و چای گیاهی موثر استفاده کنید.
  • پیش ا زرفتن به رختخواب، یک قاشق عسل بخورید.
  • در فصول سرد، محیط را تمیز نگه دارید.
  • پیش ا زرفتن به رختخواب با آب گرم حمام کنید.
  • از طریق نوشیدن آب لیمو طبیعی بدن تان را سم زدایی نمایید.

خروسک بیماری سختی نیست و به ندرت دردسر آفرین می شود. به همین دلیل شما می توانید  از روش های خانگی موثر و توصیه شده به بهبود خروسک کمک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *