دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چگونه قدرت تصمیم گیری را افزایش دهیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

انسان در مسیر زندگی خود باید تصمیمات مهم و تعیین کننده ای را اتخاذ می کند و برای اینکه تصمیاتی درست و به هنگام داشته باشد باید از قدرت تصمیم گیری برخوردار باشد تا در برابر مسائل و مشکلات مختلف تصمیمی سازنده بگیرند.

افرادی که در تصمیم گیری های کلی و جزئی زندگی خود دچار تردید می شوند نه تنها نمی توانند تصمیمی مناسب بگیرند بلکه در حین فرایند تصمیم گیری ناقص خود فشار روانی بالایی را نیز تحمل می کنند بنابراین برای اینکه شخصا تصمیم گیری امور زندگی خود را در دست داشته باشید و با استقلال و آرامش خاطر تصمیم گیری کنید باید توانایی تصمیم گیری را در خودتان افزایش دهید داشتن شجاعت تصمیم گیری به شما اجازه می دهد تا درست ترین تصمیمات را بدن تردید بگیرید.

راه های افزایش قدرت تصمیم گیری

عوامل تاثیر گذار در قدرت تصمیم گیری:

اولین چیزی که در مراحل ابتدایی تصمیم گیری موجب تردید یا خاطر جمعی فرد می شود نوع مشکل و مسئله ای است که با آن سر و کار دارد به میزانی که این مشکل بزرگ تر باشد توانایی تصمیم گرفتن در فرد کاهش و تردیدها افزایش پیدا می کنند. و برای این منظور ابتدا باید مشکل و جوانب مختلف آن را بررسی کنید تا به نتایج قطعی و صحیح برای تصمیم گیری خود دست پیدا کنید. تکنیک ساده برای تصمیم گیری بهتر و افزایش توانایی تصمیم گیری این است که در مرحله اول تردیدها را از خود دور کنید.

تصمیم گیری به هنگام

  • میزان اطلاعات و آگاهی فرد ازمشکل و تسلط برآن موجب افزایش و یا کاهش قدرت تصمیم گیری می شود.
  • اعتماد به نفس، خودباوری و درک توانایی و استقلال شخصی از عوامل موثر است.
  • داشتن اختلالات روحی مانند افسردگی و استرس می تواند تصمیم گیری را مختل کند.
  • اضطراب غیر قابل کنترل که موجب عدم تمرکز فرد بر موضوع و مشکل می شود.
  • آگاهی فرد از تصمیم گیری و نحوه گرفتن یک تصمیم درست.

تصمیم گیری دقیق و سنجیده

تکنینک های افزایش قدرت تصمیم گرفتن:

 تصمیم گیری نیازمند نیرویی توام با قدرت و استقلال است و افراد شجاع و قدرتمند اغلب در بزرگ ترین تصمیم گیری های زندگی خود نیز کمتر دچار تردید می شوند و با گرفتن یک تصمیم مهم عواقب خوب و بد آن را نیز در نظر دارند و به تصمیم خود پای بند و معتقد هستند.

۱- افزایش اعتماد به نفس

یکی از تکنیک های موثر برای افزایش توانایی تصمیم گیری بالا بردن سطح اعتماد به نفس در خود است شما می خواهید تصمیمی بگیرید که برای شما مهم است بنابراین باید در درجه اول خودتان را باور کنید و برای این کار باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید در این زمینه می توانید از ره اهای افزایش خود باوری و اعتماد به نفس نیز استفاده کنید.

  •  آرون گروپس

۲- کاهش تاثیر عوامل مخرب:

هنگام تصمیم گیری عوامل مختلفی پیش روی شما قرار می گیرند به عنوان مثال شما ممکن است دچار اضطراب، ترس و دلهره باشید بنابراین می توانید با کم کردن تاثیر مخرب این عوامل بر روی خود توانایی تصمیم گرفتن بر روی موضوع را بیشتر کنید و در نتیجه تصمیمی درست بگیرید.

تصمیم گرفتن تاثیرگذار

۳- بالا بردن مطالعات و آگاهی بخشی:

اگر بر روی موضوعی تصمیم گیری می کنید که بسیار گسترده است و نیازمند کمک و همراهی و آگاهی داشتن است می توانید از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید یا کتاب های مهم و آگاهی دهنده در این زمینه را مطالعه کنید این کار تسلط شما را بر روی جوانب مختلف مشکل بیشتر می کند و به شما نشان می دهد چه تصمیمی درست است.

۴- از تصمیم گرفتن نترسید:

در کاهش توانایی تصمیم گیری فرد ترس مهم ترین عاملی است که او را تهدید می کند و مانع تصمیم گیری می شود شما باید خود را در این زمینه قوی کنید و در برخی از موارد نیازمند این هستید که در تصمیم گیری های کوچک ریسک پذیرتر باشید تا در تصمیمات بزرگ این اجازه را به خود بدهید که به راحتی تصمیم بگیرید و عواقب این تصمیم را نیز در نظر داشته باشید. در مقاله” ۸ قدم طلایی برای رهایی از ترس” می توانید از تکنیک های مختلفی برای کاهش استرس خود استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *