دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاشت درخت بادام و اصول نگه داری از آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

کاشت درخت بادام در مناطق خشک و کوهستانی انجام می شود. با کشت اصولی این درخت می توانید به محصول زیادی از بادام دست پیدا کنید. برای آشنایی با کشت درخت بادام همراه ما باشید.

درخت بادام در نواحی کوهستانی ایران به ارتفاع ۸ متر می رسد. گل های بادام به شکل صورتی و سفید است و برابر با ۴ سانتی متر می باشند. برای کاشتن درخت بادام بهتر است محوطه ای باز در باغچه را انتخاب کنید.

کاشت، تکثیر و نگه داری از درخت بادام در مناطقی با آب هوای خشک و البته کوهستانی نتیجه بخش است. عده ای نیز کشت گلدانی این گیاه را با شبیه سازی شرایط پیشنهاد می کنند که متاسفانه خیلی امیدوار کننده نیست.

کاشت درخت بادام

شرایط پرورش و کاشت درخت بادام

بادام برای تکمیل جوانه زنی در فصل بهار به سرمای زمستانه در حد متوسط نیاز دارد. به همین خاطر کشت بادام را در مناطق کوهستانی پیشنهاد می کنند تا این سرمای متوسط زمستانه فراهم گردد.

درخت بادام بعد از شکوفه زدن حساسیت زیادی به سرما دارد و در صورت بروز یخبندان بهاره، شکوفه های آن سرما زده می شوند و از بین می روند. مدت و میزان سرمای متوسط برای هر درخت بادام بر مبنای نوع و تیره متفاوت بوده و بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ ساعت در نوسان است.

شرایط سرمای زمستان درخت بادام با دمای ۲.۷ درجه سانتی گراد شروع و تا منهای ۲۰ ادامه دارد. یعنی این درخت قادر به تحمل دمای ۲۰- می باشد. برای مقابله با سرمای بهاره بهتر است از بادام هایی که در شکوفه دادن دیررس هستند، استفاده کرد. بادام به هوای گرم و خشک تابستانی برای رویش جوانه نیاز دارد.

تکثیر درخت بادام

کاشتن درخت بادام نیز مانند کاشت درخت توت به دو روش بذر و جوانه انجام می گیرد. برای کاشتن درخت بادام اواخر فصل پاییز را انتخاب کنید. ابتدا بادام ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید و آن گاه سوراخ هایی ۸ تا ۱۰ سانتی متر در دل خاک تهیه و در داخل هر کدام سه عدد بادام بکارید.

کشت درخت بادام

  •  آرون گروپس

بعد از جوانه زدن بادام، یک عدد از سه نهال کشت شده را نگه دارید و مابقی را حذف کنید. حالا می توانید جوانه را به محل بهتری در فصل بهار انتقال دهید. روش دیگری نیز مانند پیوند زدن درخت گردو وجود دارد. برای پیوند باید در فصل بهار، پاییز و زمستان دست به کار شوید و برای پیوند جوانه از ۱۰ مرداد تا ۱۰ مهر را انتخاب کنید.

هرس درخت بادام جوانه های درخت بادام

برای پیوند از جوانه های تازه و نورس استفاده کنید. بهتر است درخت بادام چند روز قبل آبیاری شده باشد تا عمل قلمه زدن درخت راحت انجام گیرد.

کوددهی: خاک بادام برای ثمردهی و رشد نیاز به کوددهی دارد. شما باید قبل از کشت درخت بادام، زمین خود را با فسفر و ازت ترکیب کنید. میزان کوددهی در هر هکتار برابر با ۲۰۰ کیلوگرم فسفر و ۲۰۰ کیلوگرم ازت می باشد. معمولاً برای درخت بادام  از درخت های تزیینی یا کمربند حفاظتی بادشکن تهیه می شود.

کوددهی درخت بادام

نور: درخت بادام برای کاشتن به نور کافی نیاز دارد. نور مستقیم در بیشتر ارقام درخت بادام دردسر ساز نیست و برای رشد درخت از عناصر مهم و ضروری است. ثمر دهی درخت بادام پس از ۵ یا ۱۲ سال نتیجه می شود. پرورش درخت بادام

آبیاری: آبیاری از مهم ترین مراحل کاشت درخت بادام است. آبیاری این درخت در فصل گرم و خشک تابستان مهم است. البته درخت بادام بیشتر به روش بارانی آبیاری می شود. بهتر است از آب های بدون نمک برای آبیاری استفاده کنید. چون درخت بادام به نمک واکنش نامناسبی نشان می دهد.

آبیاری درخت بادام

آبیاری در کاشتن درخت بادام به دو روش سطحی و قطره ای متداول است. معمولاً در سطوح هموار از آبیاری سطحی و در زمین های ناهموار از آبیاری قطره ای استفاده می شود.

هرس درخت بادام

هرس درخت بادام اهمیت زیادی دارد. مسلماً شاخه و برگ اضافی در درخت بادام می تواند مانند کاشت درخت عناب سبب باردهی کمتر و کند شدن رشد شود. بنابراین بهتر است در اوایل کاشتن جوانه اقدام به هرس کنید. در این مرحله هرس درخت بادام را به منظور فرم و شکل بهتر درخت انجام می دهید.

شرایط پرورشی درخت بادام

در این هرس، از انتهای درخت تا ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری را جدا کرده و فقط ۳ یا ۴ شاخه درخت را باقی بگذارید. هرس بعدی یک هرس تابستانه است که در سال اول نیاز به انجام آن ندارید.

در هرس زمستانه، پاجوش های درخت را حذف  کنید. این حذفیات به ویژه در سال سوم و چهارم باید حتماً انجام شود.

درخت بادام به نوردهی نیاز دارد. بهتر است شاخه های داخلی درخت را کم کنید تا نور به بافت درونی درخت راه یابد.

امیدواریم در این مطلب به خوبی با پرورش درخت بادام آشنا شده باشید. شما عزیزان می توانید برای آشنایی بیشتر با مطالب مرتبط به بخش پرورش گل و گیاه در مجله آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *