دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین مکان های دیدنی بیرجند و جاذبه های زیبای این منطقه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

بیرجند از شهرهای تاریخی و پایتخت استان خراسان شمالی است این شهر دارای آب و هوایی گرم و خشک است و بیشتر مکان های دیدنی بیرجند دارای جاذبه های تاریخی و قدیمی هستند بناهای سنتی و قدیمی که در این شهر دیده می شود برای گردشگران علاقه مند به تاریخ جالب توجه است.

بناهای تاریخی و فرهنگی که در منطقه کویری بیرجند قرار دارد متعلق به دوران گذشته است و چشم اندازهای تاریخی این شهر در کنار جاذبه های کویری آن توجه هر گردشگری را به خود جلب می کتد. مکان های دیدنی بیرجند و بناهای تاریخی آن دارای ارزش فرهنگی بالایی هستند و به عنوان نوعی میراث فرهنگی نامگذاری می شوند از جمله این بناهای تاریخی زیبا و ارزشمند می توان به بنای ارگ کلاه فرنگی، باغ معصومیه، باغ شوکت آباد، ارگ بهارستان و … اشاره کرد.           معماری توریستی بیرجند

مکان های دیدنی بیرجند که نباید از دست بدهید

معماری زیبا و خاصی که در بناهای تاریخی بیرجند دیده می شود توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند این بناها دارای تلفیقی از معماری اروپایی و معماری سنتی ایرانی است نمونه ای از این تلفیق معماری در بنای باغ منظریه دیده می شود که شامل بناهایی از ساختمان کنسولیاری است.

کاروانسرای بیرجند

بند دره:

از جمله مکان های دیدنی بیرجند با جاذبه طبیعی آن می توان به بند دره اشاره کرد این بندر سدی است که در دوران زندیه بنا شده است و از جمله مهم ترین سدهای آب در مناطق کوهستانی ایران است که دارای آبی زلال و روشن است. این سد در میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

سد مهم در بیرجند

باغ اکبریه:

این باغ بسیار زیبا در روستای اکبریه این شهر قرار دارد و از آثار ملی ایران به شمار می رود این باغ همراه با عمارت آن از میراث فرهنگی بیرجند هستند و در دوران قاجار نیز به عنوان دانشکده و کتابخانه کاربرد داشته اند.

بنای زیبای ارگ بیرجند

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بازار بیرجند:

بازار سنتی و قدیمی بیرجند با کوچه هایی قدیمی و تنگ از دیگر جاذبه های این شهر هستند در این بازار کاروانسرای تاریخی و قدیمی نیز مشاهده می شود این کاروانسراها متعلق به ۳۰۰ سال پیش هستند و از مراکز بازرگانی بیرجند است.

بازارچه قدیمی بیرجند

برج چشمه مولید:

این برج از دوران صفویان باقی مانده است و به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است این برج در روستای زیبا و کویری چشمه مولید قرار گرفته است و برای مردم این منطقه دارای اهمیت است.

جاذبه های بیرجند

باغ شوکت‌آباد:

این باغ از مکان های  گردشگری بیرجند است که در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر بیرجند واقع شده است این باغ تاریخی متعلق به امیر اسماعیل‌خان شوکت‌الملک می باشد و سکونتگاه ییلاقی او بوده است که در حال حاضر موزه حیات وحش این منطقه است.

طبیعت گردی در بیرجند

عمارت کلاه‌فرنگی:

این عمارت تماشایی متعلق به حسام‌الدوله بوده است و معماری شش ضاعی آن توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند در راشس بنای این عمارت مخروطی سفید رنگ طراحی شده است و آثار فرهنگی دوران زندیه است.

شهر دیدنی بیرجند

مدرسه شوکتیه:

معماری قدیمی این بنا با قسمت های مختلف ورودی، دهلیز، شاه نشین، حجره، ایوان و حمام سبک خاصی از معماری قدیمی ایران را نشان می دهند بنای این مدرسه که در ابتدای ساخت حسینیه بوده است توسط محمدابراهیم خان علم  ساخته شده است.

مکان های دیدنی بیرجند و جاذبه ها

آبشار گیوک:

این آبشار تماشایی در دره گیوک این روستا قرار گرفته است و علاوه بر آبشار دارای سد آبی است که در اطراف آن نیز باغ های سرسبزی از درختان زرشک، انگور، بادام و زردآلو وجود دارد.

مناطق گردشگری بیرجند

باغ امیرآباد:

اگر همچنان خواهان بازدید از مکان های دیدنی بیرجند با جاذبه های تاریخی و توریستی آن هستید می توانید از باغ امیر آباد دیدن کنید این باغ به امیرمعصوم‌خان شیبانی متعلق می شود و در حال حاضر به نوعی موزه و کتابخانه برای گردشگران تبدیل شده است.

تاریخ گردی در بیرجند

ارگ بهارستان:

این ارگ تارخی متعلق به دوران افشاریه است و در زمان پناهندگی لطفعلی خان زند به این بنا رفته است این باغ بزرگ و باشکوه در حال حاضر ویران شده است و فقط بناهایی از آن باقی مانده که در میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

بناهای تاریخی شهر بیرجند

قلعه فورک:

این قلعه تماشایی در ۵ کیلومتری از شهر بیرجند قرار گرفته است و در زمان اسماعلیان محل اسقرار اسماعیلیان بوده است و همچنین محلی برای تعلیم آموزش ها به فداییان بوده است بنای این قلعه از خشت و گل و سنگ درست شده است و دارای کنگره ها و حصارهای بلند است.

بنای قلعه بیرجند

غار چهل چاه :

این غار که یکی از جاذبه های گردشگری و  دیدنی های استان خراسان جنوبی می باشد، قدمتی بیش از ۱۴۰۰ سال دارد و فاصله آن تا غار چنشت که در روستایی به همین نام از توابع شهرستان سربیشه واقع شده، ۱۰۰ متر است.

در غار چهل چاه اجساد ۱۴ نفر از مرد و زن و کودک یافت شده است، گویا بعد از پناه بردن این افراد به درون غار، در آنجا را با گل مسدود کرده و راه فرارشان را بستند.

مکان های گردشگری بیرجند

بند عمر شاه :

بند عمر شاه به نام بند امیر شاه نیز معروف است و از مکان های تاریخی و دیدنی بیرجند به شمار می رود که در فاصله ۲ کیلومتری جنوب غرب این منطقه قرار گرفته است. قدمت این سازه تاریخی مربوط به دوران قاجار بوده و همراه دو بند تاریخی دیگر به نام های بند النگ و بند دره در زمان حکومت امیر شوکت الملک علم بنا شده است.

بند عمر شاه به منظور ذخیره آب و مهار سیلاب ها ساخته شده و در ساختمان آن از مصالح آجر، سنگ و ملات ساروج به کار گرفته شده است؛ طول تاج این بند ۲۷ متر، عرض آن به اندازه ۴ تا ۶ متر و ارتفاع دیواره بند نیز ۱۳ متر می باشد، جالب است بدانید که این اثر تاریخی در اسفند ماه ۱۳۸۰ جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مکان های دیدنی بیرجند زیبا

روستای ماخونیک :

در کشورمان روستاهای دیدنی و شگفت انگیز بسیاری وجود دارند، از جمله این روستاهای زیبا و تماشایی می توان به روستای ماخونیک در شهرستان سربیشه واقع در خراسان جنوبی اشاره کرد؛ این روستا مکانی عجیب و غریب و پر از رمز و راز بوده که دارای مردمانی با باور های خاص و سنت های منحصر به فرد می باشند، روستای ماخونیک به سرزمین لی لی پوت ها و یا آدم کوتوله ها شهرت دارد.

مناطق دیدنی بیرجند

حال برای بازدید از این مکان جالب و دیدنی باید راه طولانی طی کنید، زیرا این روستا در نزدیکی های مرز افغانستان قرار گرفته است.

شهر بیرجند دارای تنوع جاذبه های توریستی است و در این شهر می توانید از مناطق حفاظت شده حیات وحش حیوانات، پارک جنگلی، روستاهای تاریخی و زیبا و همچنین بازارچه های سنتی آن دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *