دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا خواستگاری رفتن در ماه محرم مشکل شرعی دارد؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

ماه محرم از ماه های عزاداری شیعیان است که در این ماه برخی از کارها حرام شمرده شده است برگزاری عروسی و جشن نیز از این موارد است که در این ایام انجام نمی شود اما آیا خواستگاری رفتن در ماه محرم و انجام مقدمات ازدواج بدون برگزاری مراسم نیز کاری حرام و ناپسند است؟

خواستگاری از سنت های پسندیده در دیدن مبین اسلام است و در این دیدن ازدواج امری پسندیده است و بسیاری از برگان و امامان این دیدن به ویژه پیغمر اسلام  شیعیان را به انجام این کار ترغیب می کنند و ازدواج را نوعی کامل شدن دیدن و فرد می دانند و به میزانی این امر دارای اهمیت است که همیشه به شتاب در انجام آن و عدم تعلیل در آن سفارش می کنند. یکی از مواردی که در بیشتر مواقع موجب تعلیل افراد برای ازدواج می شود فرا رسیدن ایام محرم و مصادف شدن با مراسم خواستگاری است که موجب می شود خواستگاری رفتن در محرم به تعلیل بیفتد و در امر ازدواج کوتاهی شود.

 مراسم خواستگاری در محرم

 شرایط خواستگاری رفتن در ماه محرم:

به طور شرعی انجام مراسم خواستگاری در ماه محرم دارای مشکل نمی باشد اما چون در دین اسلام و در میان شیعیان ایام ماه محرم و صفر دارای ارزش و احترام است باید به صاحبان این ایام احترام بگذارید و مراسم را در حد ساده انجام دهید تا وجود این ایام مانع ازدواج جوانان نباشد. انجام مراسم خواستگاری همواره با جشن و سرور و شادی بوده است و مصادف شدن این مراسم با ایام ماه محرم موجب می شود تا بسیاری از افراد برای اقدام به ازدواج و خواستگاری رفتن در ماه محرم دست نگه دارند.

حکم اسلام درباره خواستگاری در محرم

در این مورد باید اشاره کنیم که در هیچ جایی از دیدن اسلام به عدم برگزاری مراسم خواستگاری و عروسی اشاره نشده است و فتوای مستقیمی برای آن وجود ندارد اما بنا به برخی از احترام ها و ارزش هایی که برای ائمه قائل هستیم تا حد ممکن باید حدود احترام را در این ماه ها نگه داریم و همانطور که در حدیث ائمه اشاره شده است برخی از ماه ها نه تنها برای ازدواج مانعی نیستند بلکه بسیار خوب و پسندیده می باشد و ازدواج در ماه های شعبان، رجب و رمضان توصیه شده است.

ازدواج و برگزاری مراسم خواستگاری در صورتی در ماه محرم، حرام است که انجام این مراسم از روی بی احترامی و بی حرمتی به ادمه اطهار باشد در غیر این صورت نه تنها مانعی برای ازدواج در این ماه وجود ندارد بلکه بسیاری از امامان به انجام آن سفارش کرده اند.

خواستگاری و عقد در محرم

  •  آرون گروپس

در رابطه با موضوع ازدواج و خواستگاری رفتن در ماه محرم، میان تمام علما این اتحاد نظر وجود دارد که انجام ازدواج امری بدون مشکل و شرعی است اما در این مورد که برگزاری مراسم می تواند حرام باشد اتفاق نظر وجود ندارد و برخی از علما به حرام بودن و برخی به جایز نبودن آن فتوا داده اند اما به طور کلی بهتر است که مراسمی برگزار نگردد تا با حفظ احترام و ارزش ائمه در این ماه و ایام مقدس ازدواج خود موجب خوشنودی امامان و خداوند شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *