دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل گرمایش زمین چیست؟ و چه تاثیرات منفی بر کره زمین دارد؟

  • زهرا خانزاده
  • ۱ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

گرم شدن زمین از دیدگاه بسیاری از دانشمندان یک پدیده طبیعی به شمار نمی رود بلکه علت آن را فعالیت های انسانی بیان کرده اند. در این بخش به بررسی دلایل گرمایش زمین و اثرات منفی این پدیده بر کره زمین خواهیم پرداخت.

عوامل طبیعی بسیاری نظیر فوران آتشفشان ها، دوره فعالیت های خورشیدی، برخورد سیارک ها و دنباله دار ها، چرخه های میلانکویچ و گردش دماشوری اقیانوس در گرم شدن زمین نقش دارند. اما حدود ۹۷% از دانشمندان تاثیر فعالیت های انسان بر گرم شدن زمین را بیشتر از عوامل طبیعی دانسته اند. از این رو در ادامه، دلیل گرمایش زمین و تاثیرات منفی که این پدیده بر کره زمین ایجاد می کند، ارائه گردیده است.

گرم شدن کره زمین

گرمایش زمین

به طور کلی پدیده ای را که سبب افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس ها شود را گرمایش زمین می گویند. کره زمین در صد سال اخیر به شکل غیر طبیعی حدود « ۰.۷۴ » درجه سلسیوس گرم تر شده است، البته بعضی از دانشمندان بر این باورند که گرم ترین سال های ۴۰۰ سال گذشته، در دهه های پایانی قرن ۲۰ ام بوده است و فعالیت های صنعتی در بروز این پدیده یعنی گرم شدن زمین نقش موثری داشته است. پیش بینی شده در سال ۲۱۰۰ میلادی کره زمین تا حدی گرم می شود که سبب گرمای سوزان، طوفان های وحشتناک و خشکسالی شدید می گردد.

گرم شدن زمین

دانشمندان علت وقوع این پدیده را اثر گازهای گلخانه ای، فعالیت های خورشیدی، فعالیت های زمین گرمای و آتشفشانی می پندارند و با بالا بردن آگاهی های عمومی، استفاده بهینه از انرژی و سوخت، مصرف انرژی های خورشید و باد به جای سوخت های فسیلی، گسترش سطح فضای سبز، بازیافت مواد و مقابله با تخریب جنگل ها و مراتع سرسبز می توان این پدیده و تاثیرات منفی آن بر کره زمین را کنترل کرد. سال ۲۰۱۰  دریک حرکت بشر دوستانه، ۱۹۳ کشور حاضر در نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد تصمیم گرفتند، برای مقابله با گرم شدن زمین، صندوق ۱۰۰ میلیارد دلاری  را برای کشور های در حال توسعه، تاسیس نمایند.

اثر گلخانه ای در گرم شدن زمین

طبق تحقیقات صورت گرفته رابطه مستقیمی بین گرم شدن زمین و افزایش گازهای گلخانه ای موجود در جو زمین، وجود دارد. این موضوع در مورد غلظت دی اکسید کربن، کاهش فتوسنتز و افزایش دمای زمین نیز صدق می کند، کره زمین بخشی از انرژی خورشید را جذب می کند، مابقی آن را منعکس می کند که طول موج نور در طی این جریان تغییر پیدا می کند. بعضی از گازهای موجود در فرو سرخ این انرِژی بازتاب شده را جذب می کنند و باعث جذب مادون قرمز، جنبش مولکول ها و در نتیجه افزایش انرژی آن ها می گردد. این فرآیند در مقیاس بزرگتر باعث افزایش دمای اطراف زمین می شود، که این فرآیند را اثر گلخانه ای و گاز های موثر در این پدیده را گاز های گلخانه ای می گویند.

  •  آرون گروپس

علت گرم شدن بیش از حد زمین

نقش دامداری صنعتی برگرم شدن زمین

سال ۲۰۰۶ میلادی فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) در گزارشی بیان نمود، که ۱۸ درصد گاز های گلخانه ای و آلاینده ها به پرورش دام ها مربوط می شود. جالب است بدانید که این رقم از نقش وسایل نقلیه در ایجاد گاز های گلخانه ای و آلاینده ها بیشتر می باشد.

گرم شدن زمین و تاثیرات منفی آن بر کره زمین

بعضی از دانشمندان معتقدند که در اثر گرمایش زمین گردباد های سنگین و طوفان ها نیز افزایش می یابد. همچنین بر این باورند که با ادامه این روند باد های گرم، طوفان های شدیدتر، خشکسالی ها و سیل های بیشتری اتفاق می افتد. اما برخی این نظریه را رد می کنند و معتقدند که ویژگی طبیعی اقلیم وجود همین آشفتگی و نابسامانی ها است.

یکی دیگر از اثرات گرم شدن زمین بالا رفتن آب دریا و در پی آن رفتن جزایر و مناطق ساحلی به زیر آب می باشد. همچنین این پدیده سبب رقیق شدن آب اقیانوس ها و در نتیجه باعث افزایش میزان بارندگی در تمام سطح کره زمین می شود.

پیامد دیگر گرم شدن زمین؛ بالا رفتن دمای یخچال های طبیعی کره زمین نظیر یخچال های شمالگان و جونبگان می باشد و بالا رفتن دما سبب ذوب شدن تدریجی آن ها و کاهش حجم زیادی از ذخایر این یخچال های طبیعی شود، که در صورت بروز این اتفاق جهان بخش عمده ای از ذخایر آب آشامیدنی خود را از دست می دهد و مشکلات عمده ای نظیر شیوع بیماری ها به دلیل نبودن آب سالم برای تمامی انسان ها را به بار می آورد. و همچنین با گرم شدن زمین تعداد جوجه پنگوئن ها نیز کاهش می یابد.

راه حل های مناسب برای جلوگیری از گرم شدن زمین

طبق تحقیقاتی از سوی سازمان بهداشت جهانی؛ میزان مرگ و میر در اثر بیماری های حاصله از گرمازدگی، گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی در کشور های آسیایی برابر با ۸۰ هزار نفر می باشد.

پدیده گرم شدن زمین به حدی جدی می باشد، که برای حل مشکلات گرمایش زمین تاکنون مقامات سازمان ملل متحد چندین مرتبه در این زمینه هشدار داده و از اعضای سازمان ملل خواستار اقدامات فوری برای مقابله با این پدیده شده است.

گرم شدن زمین در ۱۰۰ سال آینده بحرانی مرگبارتر از کرونا

بسیاری از مردم از مساله گرم شدن زمین به عنوان یک معضل جهانی مطلعند، همه ما با این هشدار ها مواجه شده ایم و هر از چندگاهی هشدار هایی در مورد بدتر شدن این وضعیت می شنویم.

با وجود تلاش های چند ساله محققان و رسانه ها، هنوز هم کمپانی ها، دولت ها و نیز مردم جدیت این موضوع را درک نکرده اند و نگرانی زیادی بابت آن ندارند، البته بخشی از عدم نگرانی می تواند مربوط به غیر قابل لمس بودن این بحران برای جمعیت کل دنیا باشد.

کسانی که گرمای هوا برای آنها فقط در تابستان و رفتن زیر باد کولر و پنکه خلاصه می شود، شاید گرمای زمین قابل درک نباشد، اما کمبود منابع آبی در جهان و غیر قابل زیست شدن برخی مناطق استوایی امری جدی و قابل لمس برای ساکنان آنجا محسوب می شود.

گرم شدن زمین

در ۱۰۰ سال آینده بحران گرم شدن زمین موضوعی غیر قابل لمس نخواهد بود و با گذشت زمان به همان اندازه که خطرناک بودن و مرگبار بودن ویروس کرونا را تجربه کردیم، تلفات و خسارت های ناشی از گرم شدن زمین را نیز تجربه خواهیم کرد. در آن دوره تنها خبری از اثرات غیر مستقیم گرم شدن زمین نیست، بلکه جمعیت زیادی از جهان به خصوص در ایران به طور مستقیم از گرما تلف خواهند شد.

حال ریسک مرگ ناشی از گرمای شدید در آینده تنها به وسیله موقعیت جغرافیایی افراد و پیامد های نابرابری اقتصادی مشخص می شود. در تحقیقاتی که در نتیجه بررسی رابطه میان دمای هوا، درآمد افراد و نرخ مرگ و میر ناشی از آن صورت گرفته است، این طور نتیجه گیری شده است که افرادی دارای ثروت کم و ساکن در مناطق فقیرنشین به دلیل دسترسی کمتر به دستگاه های تهویه همچون کولر و نداشتن زیرساخت های مقابله با گرما، بحران سختی را تجربه می کنند. این قبیل افراد در کنار افراد مسن، بیشترین نرخ مرگ و میر را نسبت به دیگران و حتی افراد ثروتمند که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند، در اثر گرمای شدید دارند.

از این رو این بحران نیز همچون بسیاری از بحران های دیگر بیشترین آسیب را بر روی قشر های ضعیف جامعه دارد، بنابراین رشد و توسعه اقتصادی می تواند حدود ۶۰ درصد این تلفات را کاهش دهد، البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که همه کشور ها قادر به بهره بردن از رشد اقتصادی نخواهند بود.

گرمای زمین

مطمئنا مطالعه در رابطه با موضوع گرم شدن زمین برای شما عزیزان نیز جالب بوده است، حال اگر تمایل دارید بیشتر با اینگونه موضوعات آشنا شوید به بخش دانستنی های علمی مجله آرگا مراجعه نمایید و از مطالب متنوع ما در این رابطه دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *