دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت درد سمت راست سر چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۴ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

سردرد از دردهای شایع و عمومی در بین مردم می باشد. بیشترین دلایل برای این درد عمومی را باید در شیوه زندگی افراد و صنعتی شدن جوامع جست و جو کرد. در این مطلب قصد داریم درباره علل درد سمت راست سر و شیوه های درمانی آن توضیحاتی ارائه کنیم.

افراد زیادی به دلیل درد سمت راست سر به پزشک مراجعه می کنند و از بی تاب شدن در این زمینه می نالند. گاهی نیز درد سمت راست با نشانه هایی چون تهوع، خستگی و تغییرات بینایی همراه است که ما در این مقاله قصد معرفی هر یک از این موارد را به صورت جداگانه داریم که امیدواریم برای شما عزیزان نیز مفید باشند.

سردرد می تواند از نوع خفیف تا شدید در نوسان باشد. محل سردرد ممکن است در بخشی از سمت راست سر، سردرد بالای سر و پشت سر، درد در قسمت دندان، چشم ها و جمجمه و گردن باشد. بسیاری از مردم با اولین نشانه پیدا شدن درد سمت راست سر گمان می کنند دچار دردهای مغزی شده اند. حال آن که درد مغز و جمجمه به طور آشکار و مستقیم موجب درد نمی شوند. چون انتهای عصبی ندارند. عوامل دیگری همچون خستگی مفرط، وابستگی به کافئین و عدم مصرف آن و همچنین نداشتن خواب کافی به راحتی علل سردرد می باشند.

سردردها بر حسب علائم و محل درد به سردرد خوشه ای، سردرد پشت گوش، سردرد سینوسی، سردرد گرمازدگی، سردرد سمت راست سر، سردرد سمت چپ سر، میگرن و سردرد تنشی تقسیم می شوند.

سردرد سمت راست

سردرد سمت راست

درد سمت راست سر از سردرد های یک طرفه است که قسمت سمت راست سر را تحت تاثیر قرار می دهد.

علت درد سمت راست سر

  • مشکلات عضلانی در گردن می تواند سبب درد قسمت راست سر شود.
  • استرس
  • گرسنگی
  • عوارض مصرف دارو به ویژه داروهای مسکن و ضد درد (این داروها خود در طولانی مدت سبب بروز مشکلات از جمله سردرد در ناحیه سمت راست می گردند)
  • آلرژی و عفونت های سینوسی: سینوس ها با عفونت ملتهب و فشار  و درد در پیشانی و پشت گونه ها ایجاد می شود.
  •  ​بیشتر سردردهای ثانویه به دلیل استفاده مکرر از داروهای ضد درد و مسکن ایجاد می شوند. ۵ درصد جمعیت از سردرد های این چنینی رنج می برند. ضمن اینکه این سرد بوی نامطبوعی در دهان به وجود می آورد.

 

سردرد در ناحیه راست

  •  آرون گروپس

 

علت درد سمت راست سر را باید در بخش عصبی جست و جو کرد.

نئورولوژی تریمینال: بیماری مزمنی است که عصب را در گیر می کند و این عصب درگیر شده از ناحیه صورت به سمت مغز می رود. به همین خاطر با کوچکترین محرک روی صورت دچار این سردرد خواهید شد.

نئورولوژی اکسیپیتال: در ستون فقرات بالای گردن، دو عصب گوشه ای وجود دارند. این عصب ها از طریق ماهیچه به پوست سر می رسند. درد و سوزش یکی از این عصب ها منجر به گزگز و درد سمت راست سر می شود.

آرتریت موقت

در این وضعیت شریان های انتقالی خون به مغز و سر، صدمه دیده است. البته این شریان آسیب دیده علائمی چون درد شانه یا چانه، کاهش وزن، درد فک و تغییرات بینایی نیز به همراه دارد.

 

 

علل درد سر در قسمت راست

گاهی نیز درد در قسمت راست سر از مشکلات جدی در بدن خبر می دهد. تومورهای خوش خیم یا بدخیم، آنوریسم و تروما

اگر سردرد شما بعد از یک ضربه به وجود آمده و به علائمی مانند از دست دادن بینایی، درد نزدیک به شقیقه ها، دوبینی، تب، گرفتگی گردن، احساس درد شدید در هنگام سرفه یا حرکت کردن و تب دچار هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص و درمان درد سمت راست سر

مسائل مهمی در بروز چنین سردردهایی موثر هستند. پزشک شما برای تشخیص نوع سردرد شما از مدت زمان درد، تعداد تکرار آن، سابقه میگرن و … سوال می کند.

سی تی اسکن جمجمه ای

در این عکس امکان یک دید عرضی از مغز شما فراهم می شود و در نتیجه خونریزی مغز، آسیب مغزی، تومور و یا وجود عفونت شناسایی و تشخیص خواهد داده شد.

آزمایش خون

معمولاً عفونت های مغزی یا نخاعی، مسائل مربوط به شریان خونی و سموم در این نوع آزمایش ها نشان داده می شوند.

 

درد سمت راست سر

اسکن مغز MRI

با این نوع عکس برداری نیز می توان تصویر روشنی از خونریزی مغزی، عفونت، مشکلات عروق خونی، اختلالات مغز و سکته مغزی به دست آورد.

درمان سردرد در ناحیه راست

روش های متفاوتی برای تسکین سردرد در قسمت راست سر وجود دارد که در ادامه به برخی از این روش های موثر و کاربردی اشاره می نماییم.

  • به مقدار کافی آب بنوشید. چون کم آبی بدن و تشنگی سردرد را بیشتر می کند.
  • با آب گرم دوش بگیرید.
  • اگر محرکی سبب سردرد شما شده از آن دوری کنید و محیط خود را تغییر دهید. در بعضی مواقع بوی خاص، چراغ یا صدا منجر به سردرد یا ایجاد فشار بر روی چشم می گردند.
  • از سفت کردن کش مو خود بپرهیزید و موهای خود را شل ببندید.
  • سردردهای خستگی با چرت زدن کمتر می شوند.
  • از یک کمپرس آب گرم بر روی گردن در قسمت پشت استفاده کنید. این کار نیز سردرد شما را تسکین می بخشد.
  • می توانید مسکن های چون ایبوپروفن استفاده کنید اما اگر سردرد شما از نوع مزمن است، به هیچ عنوان از مسکن های ضد درد استفاده نکنید.

با بروز این سردردها نگران نباشید. چون بسیاری از این دردها به دلیل شیوه غلط زندگی ایجاد شده اند و خوردن آب بیشتر و یا استراحت کافی دادن به چشم، باعث درمان سردرد و از بین رفتن آن می شود.

توجه داشته باشید که بهتر است علت درد در هر ناحیه از سر را بدانید. در این صورت به راحتی می توان آن را درمان کرد و یا از بروز دوباره آن جلوگیری کرد. امیدواریم علل درد سمت راست سر را به طور واضح ارائه کرده باشیم و از مطالب مورد نظر استفاده لازم را برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *