دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

فلوکستین, کاربردها و تاثیرات آن بر بدن و عوارض آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

پروزاک یا فلوکستین داروی ضد افسردگی می باشد که در درمان برخی دیگر از اختلالات نیز کاربرد دارد. این دارو به شکل کپسول‌های ۱۰ و ۲۰ میلی گرمی در بازار رایج است و مانند همه داروهای درمانی دارای عوارض جانبی است.

فلوکستین، یکی از داروهای درمانی بیماری افسردگی می باشد. با این حال از این دارو در درمان برخی دیگر از اختلالات نیز استفاده می شود. در این مطلب با این دارو و کاربردهایش به همراه تاثیرات آن بر بدن و عوارض آن آشنا می شویم.

کاربردهای فلوکستین و تاثیرات آن بر بدن

فلوکستین

در واقع  این دارو یک داروی ضد افسردگی به شمار می آید که در درمان افسردگی, حملات هراسی, اختلال وسواس فکری و عملی, اختلال پر خوری و شکل وخیم سندروم پیش از قاعدگی در زنان کاربرد دارد.

مصرف این دارو ممکن است خلق و خو, خواب, اشتها و سطح انرژی را در فرد بهبود بخشد و از این رو در زندگی روزمره او نقش مثبتی ایفا کند. همچنین این دارو می تواند احساس ترس و تعداد حملات هراسی, اضطراب و افکار نامطلوب در فرد را کاهش دهد. به علاوه این دارو می تواند برخی از اختلالات وسواسی مانند: شستن اجباری دست ها و تکرر آن و بررسی شمارش و تعداد اتجام این عمل را در افراد دچار وسواسی فکری- عملی کاهش دهد.

مصرف این دارو در زنان مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی مزمن, احتمال علائم تحریک پذیری, افزایش اشتها و افسردگی قبل از قاعدگی را کاهش می دهد. به علاوه مصرف این دارو توسط افرادی که دچار پرخوری مزمن هستند, ممکن است علائم و رفتارهای پرخوری را کاهش دهد.

از دیگر کاربردهای این دارو می توان به تاثیرات مثبت آن در درمان بی اشتهایی عصبی, اختلال استرس پس از سانحه و اختلالات خواب اشاره کرد. همچنین برخی از متخصصین از این دارو جهت درمان گرگرفتگی ناشی از یائسگی در زنان استفاده می کنند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تاثیرات مصرف این دارو در دوران بارداری

فلوکستین

خطر ابتلا به افسردگی در زنان به خصوص در طول بارداری, افزایش می یابد به همین دلیل ممکن است زنان باردار در طول بارداری, نیازمند استفاده از داروهای ضد افسردگی باشند. این دارو تاثیر زیادی بر سیستم های فیزیولوژیکی بدن، از جمله چرخه خواب و بیداری و … دارد که این سیستم ها نقش مهمی در رشد جنین درون رحم ایفا می کنند.

در مقایسه با دیگر داروهای درمان کننده افسردگی فلوکستین، اثرات جانبی کمتری دارد, به همین دلیل این دارو بیشتر از سایر داروها در دوران بارداری برای زنان تجویز می شود. با این حال این دارو عوارض جانبی بسیاری برای مادر باردار و جنین درون رحم دارد. برخی از این عوارض جانبی عبارت است از:

  • کاهش جریان خون در رحم
  • کاهش تحویل اکسیژن و مواد مغذی به جنین
  • افزایش احتمال زایمان زودرس
  • تداخل در رشد عصبی جنین

عوارض جانبی

درمان فلوکستین

بسیاری از افرادی که تحت نظر متخصص از این دارو استفاده می کنند, عوارض جانبی جدی برای آن ها ایجاد نمی شود. در واقع متخصص نفع مصرف این دارو را برای فرد بیشتر از ضررهای مصرف آن می داند. با این حال برخی از عوارض جانبی این دارو شامل تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، اضطراب، مشکلات خواب، از دست دادن اشتها، خستگی، تعریق و یا خمیازه کشیدن است که در صورت طولانی بودن و تشدید این عوارض, سریعا باید به متخصص مراجعه شود.

عوارض جانبی نادر اما جدی

در ادامه برخی از عوارض خطرناک و جدی فلوکستین که کمتر ایجاد می شود, آمده است و در صورتی که فرد هر یک از این علائم را در خود مشاهده کرد, باید سریعا به پزشک متخصص خود مراجعه کند. برخی از این علائم به شرح زیر است.

  • اختلالت شدید و غیر طبیعی در روان/ خلق و خوی مانند: انرژی و هیجان بالا و غیر طبیعی, اضطراب, افکار خودکشی.
  • بروز کبودی و خونریزی
  • ضعف و گرفتگی عضلانی
  • لرزش بدن
  • کاهش میل جنسی
  • تغییر در توان جنسی
  • کاهش غیرطبیعی وزن
  • بزرگ شدن مردمک چشم

داروی فلوکستین

عوارض جانبی بسیار خطرناک

  • مدفوع سیاه و خونی و قیری
  • استفراغی که به نظر مانند قهوه می رسد.
  • ضربان قلب سریع و نامنظم
  • غش
  • تشنج
  • تغییر در مقدار ادرار
  • درد چشم و تورم و قرمزی چشم
  • اختلالات بینایی و تاری دید

در صورت بروز هر یک از علائم بیان شده, سریعا به پزشک مراجعه و وضعیت خود را برای او شرح دهید. همچنین افرادی که مبتلا به دیابت هستند, از آن جایی که  این دارو بر سطح قند خون تاثیر می گذارد, باید این مسئله را با پزشک خود در میان گذاشته و در صورت تجویز فلوکستین برای آن ها, باید دائما سطح قند خون آن ها کنترل شود.

این دارو ممکن است ماده سروتونین در بدن را افزایش دهد و به ندرت سبب ابتلا به بیماری جدی ناشی از افزایش این ماده در بدن شود. احتمال وقوع این بیماری زمانی که فرد علاوه بر مصرف فلوکستین, دارویی مصرف کند که حاوی سروتونین است, افزایش می یابد. بنابراین در صورتی که فرد از هر گونه داروی دیگری استفاده می کند, باید با پزشک در میان بگذارد. علائم این بیماری عبارت است از: تپش سریع قلب، توهم، از دست دادن تعادل، سرگیجه شدید، تهوع و استفراغ و اسهال شدید، کشش عضلات، تب بدون علت خاص و تحریک غیر طبیعی و بی قراری که در صورت مشاهده هر یک از این علائم, باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

مصرف این دارو در مردان, به ندرت ممکن است عارضه جانبی نعوظ دردناک و یا طولانی مدت با بیش از ۴ ساعت ایجاد کند. در این صورت فرد باید مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کند.

واکنش های آلرژیک مانند بروز جوش، خارش و تورم به خصوص در صورت- زبان- گلو، سرگیجه شدید و تنفس مشکل از دیگر عوارض جانبی احتمالی این دارو می باشند که به بیماران توصیه می شود در صورت مشاهده این علائم به به متخصص خود مراجعه کنند.

داروی ضد افسردگی

از آن جایی که یکی از عوارض جانبی فلوکستین, کاهش وزن می باشد, تصور می شود از این دارو جهت درمان چاقی نیز می توان استفاده کرد, اما باید بدانید که عوارض جانبی ممکن است در هر فرد به شکل متفاوت باشد و کاهش وزن به طور قطع برای تمام افراد اتفاق نمی افتد.

مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی

تحقیقات و مطالعات کافی در زمینه مصرف این دارو برای زنان باردار انجام نگرفته است اما باید توجه داشته باشید که در صورت مصرف آن حتما زیر نظر پزشک متخصص و با احتیاط انجام گیرد.

همچنین در دوران شیردهی، در صورت مصرف این قرص توسط مادر، دارو می تواند وارد شیر مادر شود و در نتیجه موجب بروز عوارض ناخواسته ای همچون استفراغ، مدفوع آبکی و گریه و اختلالات خواب در نوزاد شیرخوار شود، از این رو مصرف این دارودر دوران شیردهی توصیه نمی شود.

نکات لازم درباره نحوه صحیح مصرف دارو

حتما دارو را بر اساس تجویز پزشک مصرف نمایید و از مصرف بیشتر از مقدار مشخص شده و به صورت مکرر و نیز به مدت طولانی تر از دستور پزشک خودداری کنید.

اگر دچار تحریکات معده ای هستید، حتما دارو را به همراه غذا میل کنید.

در صورت مصرف دارو برای درمان افسردگی، علائم بیماری می تواند تا ۴ هفته و یا بیشتر، پس از شروع استفاده دارو مشاهده شود. ضمن اینکه به منظور جلوگیری از برگشت بیماری، مصرف دارو می تواند به مدت ۶ ماه و یا بیشتر ضرورت داشته باشد.

همچنین در صورتی که دارو را برای درمان وسواس استفاده می کنید، علایم بیماری می تواند تا ۵ هفته یا بیشتر بعد از شروع مصرف دارو ادامه داشته باشد، حال در طی این مدت زمان باید درمان به وسیله پزشک معالج کنترل شود.

کپسول برای درمان افسردگی

اگر دارو را برای رفع پرخوری استفاده می کنید، علایم بهبودی این مشکل می تواند تا یک هفته بعد از شروع مصرف آن دیده شود. اما به منظور بهبودی کامل امکان دارد این مدت زمان حدود ۴ هفته یا بیشتر نیز زمان لازم داشته باشد.

در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید، نباید آن نوبت را مصرف کنید و مطابق برنامه عادی خود پیش روید، زیرا دو برابر کردن دوز دارو می تواند با خطرات زیادی همراه باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *