دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

روز دختر در ایران و جهان چه روزی است

  • مرضیه نوروزیان
  • ۳ تیر ۱۳۹۷
  • ۰

روز دختر روزز قدردانی و سپاس از دختران این سرزمین است. با نامگذاری این روز اهمیت و ضرورت نقش دختران در جامعه به وضوح مشخص می شود. لطفاً با ادامه مطلب همراه ما باشید.

روز دختران در کشور ایران برابر سالروز حضرت معصومه (یک ذی العقده) است که در تقویم سال ۹۷ این روز مصادف با ۲۴ تیر ماه می باشد. سالروز میلاد حضرت معصومه (س) به عنوان «روز دختران» نام گذاری شده است.

روز دختر چه روزی است؟

نامگذاری روز دختر به دلیل ظاهری ریشه در تجرد و ازدواج نکردن آن حضرت دارد. باطن آن نیز در پی معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان و به ویژه شیعه اهل بیت است. هر ساله روز اول ماه ذی العقده، سالروز تولد حضرت معصومه (کریمه اهل بیت) و روز ملی دختران به پاس قدردانی از این قشر وسیع و تاثیر گذار جامعه جشن گرفته می شود.
مسلماً توجه به اهمیت و ضرورت روز ملی دختران و فرصت های آن، موجب دقت در وضعیت دختران جامعه برای اصلاح و بهبود می شود. روز ملی دختران می تواند موجب فرصتی مغتنم برای کار جمعی در مورد دختران شود که زمینه های حرکت بزرگ و تغییر و تحولات درخشان برای توسعه و بهبود زندگی دختران را فراهم می کند.
دنیای دختران دنیایی پر از خلاقیت، ایده های ناب، تخیل و افکاری است که می توان با پرورش آن همه جامعه را به سمت پیشرفت سوق داد. دختران جوان امروزی، دخترانی هستند که بایستی به پیشرفت فکری آن ها بها داده شود. همان گونه که نقش زن و دختران در اسلام نیز پر رنگ نشان داده شده است.

روز دختر بچه ها

روز دختر در جهان

روز دختران در جهان روز ۱۱ اکتبر و همزمان با ۲۰ مهر است. البته این روز متعلق به دختربچه هاست. این روز در جهان قدمت زیادی ندارد و از سال ۲۰۱۲ توسط سازمان ملل نام گذاری شده است. هدف از انتخاب این روز نیز فرصت های اجتماعی بیشتر، سلامت دخترخانم ها، رفع نابرابری و بهبود وضعیت تغذیه است. برای انتخاب این روز انجمن ها و فعالان اجتماعی بسیاری تلاش کردند. سازمان ملل نیز در وب سایت خود صفحه ای به این موضوع اختصاص داده و در این صفحه اهداف، برنامه ها و سیاست های خود را تشریح کرده است.

روز جهانی دختر

روز دختران و جایگاه آن ها در اسلام

در سوره نحل آیه ۵۸ و ۵۹ قرآن کریم آمده است: هنگامی که به آنان(مردم قبل از اسلام)مژده تولد دختر داده می شد، صورتشان سیاه رنگ شده و مملوء از خشم و غضب و اندوه می شدند و از قوم و قبیله خود به خاطر این مژده بدی که به آن ها داده می شد، خویشتن را پنهان می کردند و این پرسش مطرح می شد که آیا این ننگ را بر خود بپذیرند و دختر را نگه دارند یا او را در زیر خاک زنده به گور کنند.
اما در وسائل الشیعه در خصوص جایگاه دختران دیدگاه اسلام آمده است: دختر(پیش از آن که به همسری درآیند و به افتخار مادری نایل شوند) از مقام، حقوق و حرمت خاصی برخوردار است.
در فرهنگ اهل بیت(ع) که ریشه در وحی و کلام الهی(قرآن) دارد، زنان و دختران از جایگاه خاصی برخوردارند. تعابیر زیبایی که برای دختران به کار گرفته شده است. در سخنان معصومان برای توصیف دختر از واژه هایی مانند: ریحانه(گل)، حسنه(نیکی) و قواریر(بلورها) یاد شده است که این نشان از امتیاز و ویژگی های طبیعی و روحی دختران دارد.

روز دختر

ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر

حضرت معصومه (ع) در اولین روز ذی العقده سال ۱۷۳ ه.ق، ۲۵ سال بعد از تولد حضرت رضا (ع) در شهر مدینه منوًره چشم به جهان گشود. از میان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسی بن جعفر (ع)، دو فرزند ایشان یعنی حضرت فاطمه کبری (ع) و امام علی بن موسی الرضا (ع) از ویژگی های خاص برخوردار بوده تا ادامه دهنده خطً امامت بعد از پدر باشند.
حضرت رضا و حضرت معصومه(ع) هر دو در دامان پاک یک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون(س) که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش یافته اند. این در حالی بود که پدر بزرگوار ایشان در زندان هارون الرشید به سر می بردند و سرانجام در همان زندان، هنگامی حضرت معصومه (س) در سن ده سالگی بود، به شهادت رسیدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادرش امام رضا(ع) قرار گرفت. از آن جایی که دختران امروزی همان مادران فردا هستند بهتر است در جامعه ای رشد کنند که فرصت شکوفایی داشته باشند و به آن ها اهمیت داده شود و حس امنیت در وجود آن ها وجود داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *